Finansbransjen promoterer for mye på Facebook

Bank- og finansbransjen promoterer nesten halvparten av link- og videopostene på Facebook

Bank- og Finansbransjen er en av bransjene som betaler mest for å promotere poster på Facebook. Hele 38,4% av postene fra bransjen i første halvår av 2017 ble promotert. Det er alt for mye!

Når de promoterer nesten halvparten av postene så betyr at Bank- og Finansbransjen ikke bruker Facebook som et sosialt medium, men som en ren reklamekanal.

Bank- og finansbransjen er ikke alene om dette. Flere andre bransjer som tradisjonelt har brukt mye ressurser på reklame mot forbrukere har tilsvarende tendenser.

Det er linkposter og video som promoteres mest. Nesten halvpartene av alle link- og videopostene fra bransjen promoteres.

Det er selvfølgelig opp til den enkelte virksomhet å bruke Facebook som en ren reklamekanal. Men da bør de samtidig være klar over at de driver med tradisjonell reklame, ikke sosiale medier.

Hvorfor er det galt å promotere så mye?

Det er helt greit å promotere poster på Facebook. For mange virksomheter er Facebook den klart mest kostnadseffektive markedsføringskanalen.

Men sosiale medier har noen egenskaper som skiller dem fra de tradisjonelle markedsføringskanalene. Disse egenskapene er det viktig å ta hensyn til hvis man vil ha optimal nytte av markedsføringen.

Den viktigste forskjellen på sosiale medier og tradisjonell markedsføring er at sosiale medier handler om å skape verdi for brukeren. I tradisjonell markedsføring handler det meste om å få ut budskapet vårt til flest mulig i målgruppen. For å lykkes i sosiale medier må man pakke inn budskapet på en måte som skaper verdi for brukeren.

For å få mest nytte av markedsføring i sosiale medier bør man promotere bare de postene som går best organisk. Dette er de postene som målgruppen setter størst pris på, og er dermed det beste innholdet. Det er derfor det innholdet som sannsynligvis vi ha best effekt på potensielle kunder også.

Hva er konsekvensen?

Når Bank- og finansbransjen promoterer nesten halvparten av postene sine, så promoterer de også mange poster som brukerne ikke liker. Dette er dårlig innhold. Dårlig innhold blir ikke bra av at man putter penger i det!

Et eksempel på dette er reklamefilmer som er laget for TV. Disse fungerer stort sett ganske dårlig på Facebook. De har ofte lav organisk rekkevidde og få brukere ser videoene ferdig. Likevel promoteres disse over en lav sko.

Klikkraten på posttypene som promoteres mest utvikler seg negativt

En konsekvens er at effekten bransjen oppnår på Facebook reduseres. Klikkraten (andelen som klikker på poster med linker) synker for begge de to posttypene som promoteres mest.

En annen konsekvens er at Bank- og finansbransjen har mye lavere organisk rekkevidde enn mange andre bransjer.

Hva bør bransjen gjøre?

Bank- og finansbransjen bør være mer selektive med hva de promoterer på Facebook, og legge mer vekt på å skape innhold som skaper verdi for målgruppen. Det er ikke ressursene man legger i en post som avgjør om den er bra, det er responsen fra målgruppen.

Bransjen bør ha mer fokus på historiefortelling, og mindre på reklame.

Bakgrunn

Tallene er hentet fra rapporten Facebook-effekt 1H 2017 – Bank og finansbransjen. Rapporten er basert på analyse av poster fra norske Facebooksider fra første halvår av 2017.

Analysen er gjort med verktøyet SoMeStatus.com

Rapporten koster kr. 990,- inkl. MVA.

Den generelle rapporten Facebook-effekt 1H 2017 kan lastes ned gratis her.

You may also like...

Skriv en kommentar