Rekkevidden på Facebook øker

Norske Facebooksider når stadig flere mennesker uten å betale for promotering. Den gjennomsnittlige ubetalte rekkevidden for norske sider i første halvår av 2017 var 69,2% av antallet følgere på siden, en økning fra 66,6% i 2016.

Video er fortsatt den posttypen som når flest brukere, men den ekstraordinære effekten som videoposter har hatt en stund er i ferd med å avta.

Rapporten «Facebook-effekt 1H 2017» er nå klar.

Jeg har analysert 223.760 Facebookposter som norske virksomheter har delt i årets første 6 måneder. Hensikten er å se hvilken effekt de får av postene de deler på Facebook. Hva virker bra, og hva virker ikke? Hvilke posttyper bør brukes til hva?  Hvordan har utviklingen vært siden 2016?

Analysen er gjort med verktøyet SoMeStatus.com

På noen områder er resultatene samsvarende med 2016-rapporten, mens det har skjedd noen endringer på andre områder.

De analyserte postene representerer 122 ulike bransjer. Analysen viser at de ulike bransjene er gode på forskjellige områder. Det vil komme detaljerte rapporter for en rekke av bransjene, som analyserer bransjene i dybden på de samme områdene som er omtalt i hovedrapporten.

Blant konklusjonene i rapporten er:

  • Myten om at man må betale for å nå ut med innhold på Facebook er feil.
  • Det du poster på Facebook når i snitt 32% av de som liker siden din (ikke under 6%, som noen hevder)
  • Innholdet bestemmer hvor mange som ser postene dine, ikke antall likes på siden.
  • Det er stor variasjon i rekkevidden og engasjementet for ulike posttyper.
  • Videoposter gir den klart beste rekkevidden, men den ekstraordinære effekten fra i fjor er i ferd med å avta.
  • Rekkevidden for linkposter er tilbake på det samme nivået som den var før Facebooks tiltak mot klikkfisking i august 2016.
  • 7,5% av postene promoteres, en nedgang siden 2016.
  • Likes er negativt hvis målet er å drive trafikk til en webside.
  • Gjennomsnittlig klikkrate på poster med linker er 3,5%
  • Noen sider kan få bedre effekt av å dele bilde- og videoposter med link, i stedet for tradisjonelle linkposter.
  • Videoposter utgjør en stadig større andel av postene på Facebook.
  • Andelen videovisninger som fullføres er 15,6%, en nedgang fra 2016.

Dette, og mye mer, kan du lese i rapporten «Facebook-effekt 1H 2017», som du kan laste ned gratis.

Hvis du vil analysere hvilken effekt du får på din Facebookside, så finner du analyseverktøyet SoMeStatus.com her.

Last ned Facebook-effekt 1H 2017

Gikk du glipp av rapporten for 2016, så får du mulighet til å laste ned den samtidig.

 


Rapport for enkeltsider

Du kan bestille analyse av en enkelt Facebookside. Analysen tar for seg de samme temaene som den generelle rapporten, men tar for seg den enkelte side. Analysen vil også sammenligne sidens resultater med den aktuelle bransjen og resultatene i den generelle rapporten. Kontakt meg på sl@areca.no for å bestille analysen.


Bransjerapporter

Bransjerapportene inneholder en detaljert analyse av hvilken effekt den enkelte bransje har hatt på Facebook i første halvår av 2017. Strukturen er den samme som i hovedrapporten.

Hver rapport koster kr. 990,- inkl. MVA. Savner du en bransje? Send en epost til sl@areca.no

Mediebransjen

Mediebedrifter av alle slag, inkluderer nett, papir, TV, radio m/m.

Kommunikasjonsbransjen

Kommunikasjonsbyråer, PR-byråer, reklamebyråer og andre relaterte virksomheter.

Bokbransjen

Forlag, bokhandlere og andre relaterte virksomheter.

Bank/finans

Banker, forsikringsselskap og andre relevante virksomheter.

Kommuner

Kommuner, fylkeskommuner og kommunale etater.

Andre bransjer:

Vi lager rapporter for en rekke bransjer. Registrer deg nedenfor, så sender vi deg en melding når bransjerapporten du er interessert i er tilgjengelig.

 

You may also like...

5 Responses

  1. 8. august 2017

    […] En analyse av hvilken effekt kommunene og andre norske virksomheter fikk av Facebook i første halvår i år finner du her. […]

  2. 10. august 2017

    […] lenger at Facebook satser stort på video. Algoritmene har prioritert video det siste året, selv om ferske (og norske) analyser kan tyde på at noe av denne effekten er i ferd med å avta.  Tidlig i 2017 lanserte Facebook en […]

  3. 14. august 2017

    […] Rekkevidden på Facebook i Norge øker (Ståle Lindblad) […]

  4. 14. august 2017

    […] får du et sammendrag av rapporten som Ståle Lindblad har utarbeidet. Han har gjennomgått over 200.000 Facebookposter som norske virksomheter har delt i […]

  5. 15. august 2017

    […] Den generelle rapporten Facebook-effekt 1H 2017 kan lastes ned gratis her. […]

Skriv en kommentar