Rennebu kommune – i Norgestoppen på Facebook

Voll, veien opp til Hurundsjøen. Foto: May-Lill Eggan

De er en liten kommune med 2.500 innbyggere, men på Facebook er Rennebu blant de beste i landet.

På overflaten ser det ikke imponerende ut med 1.730 følgere på Facebooksiden, en økning på beskjedne 50 følgere de siste tre månedene. Men legger man til at hver post de deler når i snitt 2.333 mennesker*, så er Rennebu bedre enn de fleste kommuner uansett størrelse. Hvilken annen kommune kan skryte av å nå 92% av innbyggertallet på Facebook?

Like imponerende er det at de beste postene når 7-8.000 mennesker. Rennebu kommune brer med andre ord sine Facebookvinger langt utover kommunegrensen.

Rennebu kommune når mange flere med sine innlegg på Facebook enn de som følger siden,

En organisk rekkevidde på 65,5% i gjennomsnitt* er en bekreftelse på at innholdet kommunen deler på Facebook holder høy kvalitet og blir godt mottatt av innbyggerne. Rennebu har den høyeste organiske rekkevidden i landet blant kommunene som har analysert siden sin med SoMeStatus.com.
(Denne bloggposten forklarer mer om organisk rekkevidde.)

Lokale historier fungerer best

Det er de lokale historiene som slår best an blant de som følger siden, og Rennebu kommune er flinke til å poste lokale historier. Alle de beste postene hittil i år er historier som setter lokalbefolkningen i sentrum. Den høye rekkevidden disse historiene skaper bidrar til at også informasjonspostene fra kommunen når ut til veldig mange.

De lokale historiene når flest mennesker på Facebook. Denne posten nådde over 7.000.

Det er Servicetorget som er ansvarlig for kommunens Facebookside, og Servicetorgleder Gerd Kronvoll kan fortelle at målet med kommunens Facebookside er å dele informasjon om smått og stort i Rennebu med de som bor i Rennebu, har hytte i Rennebu (Rennebu er en hyttekommune), utflytta rennbygger og alle andre.

Hvor viktig er Facebook for kommunens kommunikasjon med innbyggerne?

– Hvor viktig er vanskelig å si, men innbyggere og andre viser engasjement for det vi legger ut.

Hvor mye ressurser bruker dere på Facebook?

– Servicetorget har 4 stillinger, og en person bruker deler av stillingen sin på Facebook i tillegg til mange andre gjøremål. I ferietid/og fravær tar andre på Servicetorget ansvar for Facebooksiden. Vi legger ikke ut stoff bare i kontortiden, men også på kveldstid og i helgene.

Dere deler mange veldig lokale saker. Er det en bevisst innholdsstrategi?

– Vi deler en del lokale saker fra lokalaviser og Facebooksider. Vi har ingen nedskrevet bevisst strategi.

Er de andre avdelingene i kommunen like engasjert som servicetorget?

– Det er Servicetorget som er «pådrivere» og etterspør stoff fra andre enheter. Enheten for helse og omsorg er den beste enheten på å sende stoff. Ved lokale arrangement sendes redaktøren ut for å skaffe bilder og stoff.

Hvordan ser fremtiden ut for Facebooksiden til Rennebu kommune?

– Vi vil fortsette å utvikle Facebooksiden og gjøre den enda bedre.

En analyse av hvilken effekt kommunene og andre norske virksomheter fikk av Facebook i første halvår i år finner du her.

 

* Analysen er gjort med verktøyet SoMeStatus.com. Tallene gjelder gjennomsnittet av poster fra de siste 3 månedene. Promoterte poster er ikke tatt med.

Foto: May-Lill Eggan (fra Rennebu kommunes Facebookside)

 

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.