Organisk lykke

 

Oppdatert 04.07.2017

Sosiale medier har blitt en viktig markedskanal for mange bedrifter, og viktigst av alle er Facebook. Men Facebooks popularitet gjør at det blir stadig vanskeligere å vinne kampen om brukerens oppmerksomhet. Facebook har en komplisert formel som bestemmer hva hver enkelt bruker ser i nyhetsstrømmen, og utfordringen er å komme gjennom dette stadig trangere «nøkkelhullet».

Mange «eksperter» påstår at det nå er umulig for bedrifter å nå ut til brukerne uten å betale, og enkelte hevder at man bare når 6% av de som følger siden.

Det er tull! Gjør du en OK jobb på Facebook, så når du ut til over 30% av de som liker siden din.
De beste ligger på 50-90%. Gjennomsnittet blant norske Facebooksider i 2016 var 32,8%

Har du 20.000 «likes» på siden din og 6% rekkevidde, så når du 1200 personer med hver post. Har du 25% rekkevidde, så trenger siden din bare 4800 «likes» for å nå ut til like mange. Det er derfor viktigere med høy rekkevidde enn mange likes.

La oss starte med hvordan Facebooks formel virker

Hver gang en bruker går inn på Facebook, så er det ca. 2000 poster som kan vises i nyhetsstrømmen. Facebook har plass til å vise ca. 300 av disse. De må derfor velge bort ca. 1700 poster. Formelen (Facebook-algoritmen) må derfor forsøke å velge de 300 postene som er mest interessante for brukeren. Det gjelder poster fra både venner og sider brukeren liker. Formelen ser på over tusen variabler, men de fire viktigste områdene som påvirker er:

  • Hvor mye har brukeren engasjert seg i postene fra siden/vennen tidligere?
  • Hvilken type poster (bilder/linker/statuser) har brukeren engasjert seg mest i tidligere?
  • Hvordan reagerte de første som så posten?
  • Hvor mange har skjult posten, avfulgt siden eller rapportert posten?

Hvor mange brukere postene dine vises til er dermed et resultat av hvor interessant, relevant og verdifullt innholdet du poster er for de som liker siden din.

Vises postene dine til mange, så gjør du en bra jobb. Vises de til få, så poster du enten uinteressant innhold, eller du har følgere som egentlig ikke er interessert i bedriften din.

Hva er organisk rekkevidde?

rekkevidde05bDet finnes detaljert statistikk om hvor bra postene dine når ut på Facebook. Noen av tallene er tilgjengelige gjennom Innsikt, Facebooks eget statistikkverktøy. Andre er bare tilgjengelige gjennom analyseverktøy som for eksempel SoMeStatus.com

Rekkevidden (hvor mange som ser postene dine) består av tre elementer:

  • Organisk rekkevidde (organic reach) – Hvor mange som ser posten fordi de liker siden din eller ved å besøke siden din.
  • Viral rekkevidde (viral reach) – Hvor mange som ser posten din fordi venner har likt, delt eller kommentert posten.
  • Betalt rekkevidde (paid reach) – Hvor mange som har sett posten gjennom betalte annonser.

Den samme brukeren kan godt se posten både organisk og betalt, så total rekkevidde kan av og til avvike litt fra summen av de tre.

Facebook lar deg velge hvilke tall du vil se i Innsikt

Facebook lar deg velge hvilke tall du vil se i Innsikt

I innsikt viser Facebook som standard Organisk/Betalt rekkevidde. «Organisk» består da av summen av organisk og viral rekkevidde (de kaller det «organisk», men det er altså summen av organisk og viral rekkevidde). Går du inn på «Innlegg» i Innsikt, så kan du velge å se Tilhengere/Ikke tilhengere isteden. «Tilhengere» er ganske nær den organiske rekkevidden og «Ikke tilhengere» tilsvarer omtrent summen av den virale og betalte rekkevidden.

For å få de eksakte tallene så trenger du et analyseverktøy. I SoMeStatus.com rapporteres organisk, viral og betalt rekkevidde hver for seg, i tillegg til en rekke andre tall.

QSlist.com gir deg detaljer om hvor mange som ser postene dine

QSlist.com gir deg detaljer om hvor mange som ser postene dine

Hva betyr dette for Facebooksiden din?

Hva som er viktig å måle er selvfølgelig avhengig av hva som er målet med siden din. Rekkevidde i seg selv er som regel ikke nok. Men om vi holder oss til rekkevidde, så er det total rekkevidde som er viktigst. Ikke i prosent, men i antall mennesker.

Men fordelingen av rekkevidden sier mye om hvor godt innholdet ditt er. Har du en lav organisk rekkevidde, så betyr det at de som følger siden din ikke synes innholdet ditt er så interessant. Har du høy organisk rekkevidde, så treffer du ditt publikum bra.

Viral rekkevidde sier noe om hvor engasjerende innholdet ditt er. Det er bra hvis engasjementet er relevant for det bedriften din driver med. Da kan det føre til at du når ut til flere potensielle kunder. Men dårlig innhold kan også være viralt. En morsom video kan spre seg som ild i tørt gress, men hvis videoen ikke har noe med bedriften din å gjøre, så er engasjementet bortkastet. Da risikerer du bare å få flere følgere som egentlig ikke er interessert i bedriften din.

Det ideelle er en kombinasjon av høy organisk rekkevidde og høy viral rekkevidde. Da har du relevant innhold som engasjerer, og når ut til mange relevante brukere.

Hva med annonsering?

Facebook er en veldig effektiv kanal å annonsere i. Du har full kontroll på hvor mye penger du bruker og hva du får igjen for pengene. Men annonsering kan ikke erstatte godt innhold. Dårlig innhold blir ikke bra av at du kaster penger etter det.

Du bør derfor ha fokus på innhold og organisk rekkevidde, og bruke annonsering til å nå enda bedre ut med innhold som brukerne liker. Det kommer en egen bloggpost om annonsering senere, men noen enkle råd er:

  • Ha fokus på innhold, ikke annonser. Annonser innhold som allerede står på egne ben.
  • La gjerne posten spre seg organisk og viralt en dag før du annonser. Annonserer du posten med en gang, så risikerer du å betale for å nå brukere som ellers hadde sett posten organisk.

Hvordan kan jeg forbedre rekkevidden min?

Har du dårlig rekkevidde i dag, så betyr det at de som liker siden din ikke er interessert i det innholdet du deler. Det åpenbare er da å jobbe med innholdet. Det du poster må være interessant, relevant og skape verdi for brukerne. Det tar tid, men med fokus på innholdet så bør du se en gradvis økning i den organiske rekkevidden.

Dårlig rekkevidde kan skyldes at siden din har «feil følgere». Hvis du driver en butikk i Stavanger, så har 10.000 følgere i Indonesia ingen verdi. Mange har havnet i den situasjonen gjennom kreative kampanjer for å øke antall «likes».

Har siden din mange «feil følgere» så er det dessverre ikke så mye du kan gjøre med det. Hvis det er tilfelle for siden din, så er mitt forslag å flytte fokus. Glem antall likes på siden, og fokuser på den faktiske rekkevidden på innleggene. Når du ut til 1000 personer med hvert innlegg, så forhold deg til det og mål utviklingen derfra.

Det er også mulig å grave litt dypere i tallene og finne ut litt mer om hvor mange av følgerne dine som er relevante for bedriften.

Til slutt: Husk at sosiale medier er maraton, ikke sprint. For å lykkes må du tenke langsiktig.

You may also like...

6 Responses

  1. Tusen takk for bra artikkel – jeg blir glad når jeg ser du bruker video :-). Vi er ganske nyoppstartet og driver med Videoproduksjon og videomarkedsføring, http://buzzmedia.no. Norge ligger ganske langt etter når det gjelder å ta i bruk video i sin digitale markedsføring, så fortsatt så er det ikke stor interesse for det, men jeg får fortsette på min start av «educational marketing» og se om noen vil lære at det kan være svært lønnsomt å bruke video. Vi kommer etter og jeg er ganske sikker på at når folk ser verdien, så vil fler og fler komme. Derfor forstår jeg veldig godt hva du mener når du sier at dette er en maraton. Jeg får ikke det engasjementet jeg ønske rpå FB siden, men jeg forstår at jeg får bare legge ned en sten etter sten for å bygge fundamentet, så vil det vokse. Jeg deler artikkelen din på Facebooksiden vår. regner med det er greit :-). Ta en titt innom da vel og kom gjerne med noen råd om du vil. https://www.facebook.com/buzzmedia.no
    -Line

    • slindbla sier:

      Hei Line,
      takk for veldig hyggelig tilbakemelding.

      Jeg deler absolutt din begeistring for video, og har egentlig planer om å bruke video mer enn jeg gjør i dag.
      Video vil bli viktigere og viktigere i tiden som kummer, om man skal dømme ut fra neste generasjon kunders medievaner. Mine tenåringsbarn bruker med tid på YouTube enn TV og trykte medier tilsammen.

      Jeg tror utfordringen (og dermed muligheten for dere) ligger i at mange bedrifter har et inntrykk av at video er dyrt og vanskelig. Dermed blir ikke video vurdert som et reelt alternativ av mange. Der fortrenger markedet å bli gjort oppmerksomme på at også små og mellomstore bedrifter kan bruke video, og at det ikke er nødvendig med millionbudsjetter.

      Når det gjelder dere og sosiale medier, så tror jeg nettopp at dere kan utnytte dette til å nå ut til flere. Del av kompetansen deres, vis mulighetene, og synliggjør at video har bedre kost/nytte enn de fleste tror. Bygg sten på sten med godt innhold. Det tar tid, men gir god avkastning – akkurat som video.

      Jeg har en del konkrete idéer også, men de kan vi gjerne ta over en kopp kaffe en dag.

      Mvh Ståle

  1. 25. mars 2016
  2. 15. november 2016

    […] om det er få Facebooksider fra utenfor Norden i analysen, så er det tegn som tyder på at den organiske rekkevidden er betydelig høyere i her hjemme enn i land utenfor […]

  3. 6. juli 2017

    […] organiske rekkevidden i landet blant kommunene som har analysert siden sin med SoMeStatus.com. (Denne bloggposten forklarer mer om organisk […]

  4. 12. januar 2018

    […] skal prioriteres høyere. Konsekvensen er at mange Facebook-sider kan forvente en nedgang i den organiske og virale rekkevidden. Dommedagsprofetene spår allerede «slutten på organisk spredning av innhold fra […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.