Likes kan være negativt

I mangel av bedre kriterier teller mange virksomheter fortsatt likes på Facebook. Visste du at likes kan være negativt for Facebookposten din?

I hele januar har jeg sittet foran PCen og analysert Facebookposter. Over 210.000 poster som norske virksomheter har delt på Facebook i 2016 er analysert for å finne ut av hvilken effekt norske virksomheter fikk av sine Facebook-aktiviteter i 2016. Jeg ville finne ut av hva som virket og hva som ikke virket.

Jeg har sett på utviklingen gjennom året, forskjellen på ulike posttyper, engasjement, ulike bransjer og mye mer.

Det har blitt mange aha-opplevelser. Jeg har fått bekreftet noen antakelser, jeg har tatt livet av noen myter og jeg har måttet innse at jeg har tatt skammelig feil på et par områder.

Resultatet av analysen er samlet i rapporten Facebook-effekt 2016, som du kan laste ned gratis nedenfor.

Noen av konklusjonene i rapporten er:

  • Myten om at man må betale for å nå ut med innhold på Facebook er feil.
  • Det du poster på Facebook når i snitt 32,8% av de som liker siden din (ikke under 6%, som noen hevder)
  • Innholdet bestemmer hvor mange som ser postene dine, ikke antall likes på siden.
  • Det er stor variasjon i rekkevidden og engasjementet for ulike posttyper.
  • Facebooks tiltak mot klikkfisking virket!
  • Likes er negativt hvis målet er å drive trafikk til en webside.
  • Offentlige virksomheter og organisasjoner når ut til flere enn kommersielle bedrifter.
  • Mediebedrifter poster mest på Facebook.
  • Restauranter har bra effekt av Facebook, men poster lite.

Dette, og mye mer, kan du lese i rapporten Facebook-effekt 2016, som du kan laste ned gratis.

Hvis du vil analysere hvilken effekt din Facebookside hadde i 2016, så finner du analyseverktøyet her.

Last ned Facebook-effekt 2016

 

You may also like...

6 Responses

  1. 27. februar 2017

    […] en oppfølging til rapporten Facebook-effekt 2016 har jeg gravd dypere ned i enkelte bransjer. Først ut er […]

  2. 10. mars 2017

    […] Det viser en fersk analyse av over 200.000 publiseringeringer gjort på Facebook i 2016. Analysen som er utført med data fra SoMeStatus.com og kan lastes ned her.  […]

  3. 30. mars 2017

    […] en oppfølging til rapporten Facebook-effekt 2016 har jeg gravd dypere ned i enkelte bransjer. Denne gangen ser jeg på bank- og […]

  4. 10. april 2017

    […] (1) «Facebook-effekt 2016», Areca Sosial AS (2017, side 3 og 6). Rapporten er en sammenstilling av hva norske Facebook-sider har oppnådd i 2016. Kan lastes ned her. […]

  5. 19. mai 2017

    […] egner seg dårlig som målekriterium i sosiale medier. Det er i utgangspunktet ingen sammenheng mellom engasjement og effekt i sosiale medier. Tvert imot, så kan av og til et høyt engasjementsnivå bety at posten har lav […]

  6. 23. mai 2017

    […] tyder på at endringen i 2016 var vellykket. I følge analysen Facebook-effekt 2016 var dette den eneste av endringene Facebook gjorde i 2016 som ga målbart utslag på den […]

Skriv en kommentar