Google og Meta blokkerer nyheter i Canada

Det brygger opp til nyhetskrig i Canada etter at landets politikere nylig vedtok en lov som tvinger tech-selskapene til å betale for å lenke til nyheter. Nå vil Google og Meta blokkere nyheter på Facebook, Instagram, Google søk, Google News og Google Discover.

Online News Act krever at søkemotorer og sosiale medier som formidler lenker til nyheter i Canada inngår avtaler med mediene om å betale for dette. I praksis vil det si at Google og Meta må inngå avtaler med alle nyhetsmediene om hvor mye de skal betale. Alle canadiske nyhetsmedier med to eller flere journalister kan kreve å forhandle. Hvis de ikke er fornøyd med avtalen de blir tilbudt, vil en tredjepart fastsette betalingen.

– Beslutningen om å sette en pris på lenker (en såkalt «lenkeskatt») skaper usikkerhet for våre produkter og utsetter oss for ubegrenset finansiell risiko, kun fordi vi tilrettelegger for canadieres tilgang til nyheter fra canadiske utgivere. Vi har sagt i over et år at dette er feil tilnærming for å støtte journalistikk i Canada og kan føre til betydelige endringer i våre produkter, skriver Google i en bloggpost.

Også Meta har sagt at de vil blokkere nyheter på Instagram og Facebook i Canada hvis loven trer i kraft.

Online News Act er inspirert av en tilsvarende lov som ble vedtatt i Australia i 2021. Den loven ble endret etter at Meta også da blokkerte deling av nyheter på sine plattformer. I perioden nyheter ble blokkert, viste analyser at mediene i Australia fikk en reduksjon på opptil 20 prosent i trafikken til sine nettsteder.

Med blokkering av nyheter også i Googles søkemotor og nyhetsprodukter, er det grunn til å forvente at også canadiske medier vil oppleve en betydelig reduksjon i trafikken. For publikum vil det også bli merkbart, siden mange bruker Google og Facebook til å finne nyheter.

Bryter med grunnprinsippene på internett

Både Meta og Google mener at en avgift på å lenke til andre nettsider bryter med selve grunnprinsippet på internett. Internett, slik vi kjenner det i dag, baserer seg på at nettsider lenker til hverandre, og at det er gratis å lenke til andre nettsider.

I tillegg mener de to tech-gigantene at det er urimelig at de skal betale for å sende gratis trafikk til medienes nettsider, som mediene kan vise reklame og selge abonnementer til.

– Vi anslår at Facebook sendte nyhetsutgivere i Canada over 1,9 milliarder klikk i de 12 månedene frem til april 2022. Dette tilsvarer gratis markedsføring vi anslår er verdt mer enn 230 millioner dollar. Utgivere velger å dele innholdet sitt fordi det driver trafikk til deres nettsteder. Det hjelper dem med å selge flere abonnementer, vokse publikummet sitt og vise annonsene sine til flere mennesker enn de ellers ville ha gjort, skrev Metas Nick Clegg i en bloggpost i mai.

Har betalt milliarder i støtte

Både Meta og Google har i flere år betalt milliarder i støtte til mediene gjennom ulike programmer. Meta har sagt at de nå vil kutte denne støtten fordi nyheter ikke er en viktig del av innholdet på deres plattformer. Google har sagt at de vil fortsette å investere i nyheter, men at de selv vil ha kontroll på hva de betaler til hvem.

Hvem som vinner nyhetskrigen i Canada vil ha stor betydning for hvordan internett utvikler seg fremover. Politikere i flere land har sagt de vil vedta tilsvarende lover som Canada og Australia.

Konsekvensene kan bli enorme, for hvis plattformene må betale for å lenke til medienes nettsider, er det nok mange andre bransjer som mener at de også bør få betalt for at det lenkes til deres nettsider.

Denne nettsiden vil du imidlertid alltid kunne lenke til helt gratis, uansett 😊

Foto: Roman Kraft

You may also like...

1 Response

  1. 3. juli 2023

    […] Du kan lese mer om saken her. […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.