Antall følgere betyr ingen ting

Et av de vanligste målekriteriene for å vurdere hvor bra en Facebookside fungerer er antall brukere som liker siden. Å øke antall ‘Likes’ på siden står ofte øverst på ønskelisten for administratorer. Det er synd!

Antall ‘likes’ på Facebooksiden din sier overhode ingen ting om hvor mange som ser innholdet du poster.

Jeg vet det høres merkelig ut, siden de som liker siden er utgangspunktet for hvem postene dine vises til. Men i praksis så er det altså ingen sammenheng mellom antallet som liker siden din og antallet som ser posten din. Det er innholdet ditt som avgjør hvor mange du når ut til.

Sider som poster bra innhold når ut til mange flere enn de som liker siden, mens sider som poster dårlig innhold bare når en brøkdel av de som liker siden. En side med 10 000 ‘likes’ kan nå ut til 15 000 brukere med postene sine, mens en annen side med 10 000 ‘likes’ bare når ut til 1 500.

Selv om antallet brukere som liker siden går opp, så går antallet som ser innholdet ned.

Jeg analyserte 210 000 Facebookposter fra 2016 for å lage rapporten Facebook-effekt 2016. I det analysearbeidet så jeg flere sider som hadde en kraftig økning i antallet ‘likes’ på siden gjennom året, mens antallet brukere som så postene faktisk gikk ned. Det betyr at det på overflaten ser ut som om siden har en fremgang, mens den egentlig har en negativ utvikling gjennom året.

Selv om siden har fått få nye følgere, har rekkevidden på postene mer enn doblet seg.

Tilsvarende var det eksempler på sider som ikke økte antallet ‘likes’ noe særlig, men som hadde en kraftig økning i reell rekkevidde på postene. De hadde med andre ord sterk fremgang uten at det syntes på overflaten.

Noen når mange flere enn de som følger siden.

Når administratorer, ledere og media teller ‘likes’ på Facebooksider, så bommer de grovt. Det de burde se på er reell rekkevidde, altså det antallet som ser hver post organisk og viralt.

Å bruke antall ‘likes’ for å vurdere hvor bra en Facebookside fungerer er like meningsløst som å bruke fargen på en bil for å vurdere hvor fort den går.

Vil du se hvilken rekkevidde dine Facebookposter har, så kan du gjøre det med analyseverktøyet SoMeStatus.com

Foto: Erik Isakson / SoMeStatus.com

 

You may also like...

Skriv en kommentar