Nye Facebook-endringer: Bra for sider som har fokus på brukeren

Facebook presenterte i dag en stor endring i algoritmen som styrer nyhetsstrømmen. Heretter skal poster fra venner og poster som bidrar til dialog prioriteres høyere. Konsekvensen er at mange Facebook-sider kan forvente en nedgang i den organiske og virale rekkevidden. Dommedagsprofetene spår allerede «slutten på organisk spredning av innhold fra sider». Jeg mener derimot at det er en bra endring.

Bra for brukerne. Bra for Facebook. Bra for sider som setter dialog med brukerne i sentrum.

For mange virksomheter betyr denne endringen at postene deres vil nå færre brukere. For noen sider vil endringen derimot være positiv. Hvilken effekt endringen har for siden din kommer an på innholdet ditt. Har du fokus på monolog eller dialog?

Bakgrunnen for endringen er at nyhetsstrømmen på Facebook fylles opp av stadig flere poster fra sider, og stadig færre poster fra venner og bekjente. Konsekvensen er at vi blir mindre personlige og snakker mindre sammen på Facebook. Vi deler innhold som andre kan se på og lese, men ikke innhold som vi snakker sammen om.

Resultatet er en mindre engasjerende nyhetsstrøm, og dette ønsker Facebook å gjøre noe med.

Den konkrete endringen er at poster fra venner og poster som bidrar til dialog vil bli prioritert høyere, og dermed bli mer synlige i nyhetsstrømmen. Konsekvensen er at poster fra sider og poster som ikke bidrar til dialog blir mindre synlige. Det vil si at en vanlig videopost (som vanligvis skaper lite dialog/kommentarer) vil bli mindre synlig. En live video (som vanligvis genererer flere kommentarer) vil bli mer synlig.

Facebook gjør endringene for å gjøre brukeropplevelsen bedre. Hvis vi som brukere er mer fornøyde med innholdet vi får opp i nyhetsstrømmen, så bruker vi Facebook mer. Det tjener alle på, både brukerne, virksomheter med Facebook-sider og Facebook selv.

Hva betyr dette for siden din?

Hvis du stort sett bruker Facebook til å informere om virksomheten din eller drive trafikk til nettsiden din, så vil postene dine sannsynligvis nå færre brukere etterhvert. Jeg regner med at de største taperne blir nettaviser og nettbutikker som bruker Facebook til å drive trafikk til nettsiden sin, og merkevarer som bruker Facebook til ren markedsføring.

Hvis du bruker Facebook som et sosialt medium og har dialog med følgerne dine, så vil du sannsynligvis ikke merke så stor forskjell. Det samme gjelder hvis følgerne dine har dialog med hverandre i kommentarfeltet under postene dine. Da kan endringen til og med virke positivt for deg.

Hvis du poster innhold som skaper verdi for brukeren, bidrar til dialog og dermed når ut til brukerne, så har du færre poster fra andre sider å konkurrere om brukerens oppmerksomhet med.

En sideeffekt kan også være at brukerne blir mer mottakelige for budskapet ditt når det blir mindre støy i nyhetsstrømmen. Fornøyde brukere er lettere å komme i kontakt med.

Hva bør du gjøre?

Ved å velge «Se først» kommer postene dine fortsatt øverst i nyhetsstrømmen.

Først og fremst så bør du dele innhold som skaper verdi for brukerne. I tillegg så bør du ha fokus på å snakke MED brukerne, ikke TIL dem. Du bør også tenke på om innholdet du deler bidrar til at brukerne snakker med hverandre. Diskuterer de i kommentarfeltet ditt? Deler de postene dine?

I stedet for å fortelle om produktene dine, bør du inspirere brukerne til å diskutere produktene dine.

Du bør bruke live video når det er mulig. Live video skaper vanligvis mer dialog enn vanlig video.

Hvis brukerne som liker siden din vil være sikre på å se postene dine, kan de velge «Se først» under «Følger»  på siden din. Da vil postene dine komme øverst i nyhetsstrømmen deres.

Hva bør du ikke gjøre?

Ikke få panikk! Dette er ikke begynnelsen på slutten for Facebook-sider. De fleste endringer Facebook gjør har liten innvirkning. Denne endringen vil sannsynligvis ha en innvirkning, men nøyaktig hvor stor endringen blir for siden din vet du først om noen måneder.

Ikke forsøk å «lure» Facebook eller brukerne som følger siden din. Forsøk på å skape «kunstig» engasjement ved å lokke brukere til å kommentere eller dele posten din blir slått hardt ned på av Facebook.

Ikke fokuser på «likes». Med disse endringene blir kommentarer og delinger mer viktige enn likes.

Hva med promoterte poster?

Endringene som ble annonsert i dag påvirker ikke promoterte poster. Betaler du for å spre posten din til flere brukere, så får du fortsatt det du betaler for.

Du bør imidlertid unngå å betale for å kompensere for dårlig rekkevidde. Betal heller for å spre de beste postene dine til enda flere.

Hvis du vil følge med på hvordan rekkevidden på Facebookpostene dine utvikler seg, så kan du analysere dette gratis med SoMeStatus.com

 

Photo by Tim Gouw on Unsplash

 

You may also like...

4 Responses

  1. 29. januar 2018

    […] kommer en uke etter at Facebook annonserte at de gjøre store endringer i nyhetsstrømmen i tiden fremover. Heretter skal vi se mer fra venner og mindre fra sider. For å opprettholde […]

  2. 28. februar 2018

    […] historier. Historier som vekker engasjement blant brukerne er godt innhold. Det understrekes av endringene som ble annonsert i januar. Hvis mediene skal lykkes, så må de begynne å se på Facebook som leserens første møte med […]

  3. 28. februar 2018

    […] Kilder: Digitalsnack, Newsroom, Itpraten, Stalelindblad, Forbes, Neilpatel,  Dagens næringsliv, Getadblock og Adressa […]

  4. 3. april 2018

    […] bør svare på kommentarer. Kommentarer og dialog er en grunnleggende del av sosiale medier, og med endringene Facebook varslet tidligere i år blir kommentarer enda viktigere. Å håndtere kommentarer er like viktig som å poste […]

Skriv en kommentar