Nyheter om sosiale medier uke 7

OpenAI revolusjonerer video med kunstig intelligens, nå blir det 30% dyrere å booste Facebook-poster fra iPhone, Google gjør Gemini enda smartere, TikTok blir tilgjengelig i Apple Vision Pro og Threads kommer med etterlengtet funksjon. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 7.

Fortsetter etter videoen.

Threads tester Trending Topics. Blant alle funksjonene Threads-brukerne etterspør, er Trending Topics høyt oppe på listen. Nå blir denne funksjonen tilgjengelig for et lite antall testbrukere, men vil rulles ut til flere etter hvert undet navnet Today’s topics.

ChatGPT får hukommelse. OpenAI tester nå å la chatboten huske ting du forteller den, som den tar med seg til nye samtaler. Hvis du bruker ChatGPT til å lage poster til sosiale medier, kan du for eksempel la den huske detaljer om bedriften din, så du slipper å gjenta det hver gang.

Du styrer selv hva ChatGPT skal lagre i hukommelsen, og du kan slette og legge til etter eget ønske. Du kan også skru av hele funksjonen. Du kan ha «midlertidig chat» som ikke bruker hukommelsen, og som ikke lagres i History.

iMessage, Bing og Edge slipper strenge DMA-krav. Apple og Microsoft har blitt hørt av EU, og slipper at tjenestene blir definert som «gatekeepers» under Digital Markets Act. Det betyr at tjenestene ikke blir underlagt de aller strengeste kravene. For Apple betyr det blant annet at iMessage ikke må åpnes opp for andre meldingsplattformer, slik WhatsApp må.

Begge techgigantene er imidlertid selv definert som «gatekeepers», og har andre tjenester som er underlagt de strengeste reglene.

X vil la annonsører velge hvilke brukere annonsene dere vises med. Etter å mistet mange annonsører fordi annonser har blitt plassert sammen med uønsket innhold, jobber X hardt med å gjenopprette tilliten hos annonsørene. Creator Targeting er en tjeneste som lar annonsøren selv velge hvilke brukere annonsene deres vises ved siden av. Ifølge plattformen skal det garantere at annonsører ikke får ubehagelige overraskelser når annonsene deres vises.

TikTok Creative Assistant blir tilgjengelig i Adobe Express. TikToks AI-drevne verktøy blir tilgjengelig som add-on både i gratisversjonen og den betalte versjonen av redigeringsverktøyet Adobe Express. Blant funksjonene som blir tilgjengelig er innsikt i hvilke hashtager som trender, forslag til tekster og andre kreative AI-verktøy.

OpenAI fotalte i en bloggpost at de har avslørt og blokkert fem «uvennlige aktører». To kinesiske nettverk, et fra Iran, et fra Nord-Korea og et russisk nettverk er kastet ut av plattformen etter det som skal være forsøk på spionasje.

OpenAI har tatt AI-video til et helt nytt nivå. Deres nye videomodell, Sora, lager realistiske videoklipp på opptil et minutt, basert på en tekst-instruksjon. Det nye med Sora, sammenlignet med tidligere videomodeller, er både kvaliteten på videoen og lengden på klippene den kan generere.

Sora kombinerer diffusjonsteknologien som de beste bildemodellene bruker, og transformer-teknologien som gjør språkmodellene i stand til å se tekst i et lengre perspektiv. Det gjør at den kan generere video av høy kvalitet, som er til forveksling lik video filmet med et kamera.

Sora er foreløpig ikke åpent tilgjengelig. OpenAI sier forskere først skal teste systemet for å forsikre seg om at det ikke kan misbrukes.

Truth Social kan endelig børsnoteres. Donald Trumps sosiale plattform har vært under etterforskning i et par år, etter at de planla å gå på børs gjennom en fusjon. Forsinkelsen skapte store økonomiske problemer for plattformen, som planla å hente 300 millioner dollar gjennom børsnoteringen.

Nå har det amerikanske finanstilsynet gitt grønt lys for at fusjonen kan gjennomføres.

Google har lansert Gemini Pro 1.5. Den forbedrede utgaven av Googles språkmodell skal i mange tilfeller svare bedre enn storesøster Gemini Ultra, og bruker en teknikk kalt Mixture of Experts for å behandle forespørsler mer effektivt.

Den nye modellen har et enormt kontekst-vindu, det vil si mengden informasjon den kan behandle i en forespørsel. Kontekst i AI-modeller måles i «tokens». Gemini Pro 1.0 hadde et kontekst-vindu på 32 000 tokens og OpenAIs GPT-4 har et kontekst-vindu på 128 000 tokens. Til sammenligning har Gemini Pro 1.5 et kontekst-vindu på en million tokens. Det vil i praksis si at du kan laste opp over 10 timer video eller titusenvis av linjer med data-kode, og stille spørsmål om alt innholdet.

Gemini Pro 1.5 blir først tilgjengelig for utviklere gjennom deres Vertex AI-plattform.

Googles Gemini mobilapper er nå tilgjengelige i Norge. Foreløpig forstår den kun engelsk, men Google har tidligere sagt at Gemini på norsk skal komme i løpet av første halvår.

Nå blir det 30% dyrere å booste Facebook-poster fra iPhone. Det er konsekvensen av at Apple nå setter ned foten etter en langvarig konflikt med Meta. Meta har frem til nå unngått «Apple-skatten» ved å definere boosting av poster som annonsering, som ikke har utløst provisjon til Apple. Nå mener Apple at boosting av poster er kjøp i appen, ikke annonsering, og krever derfor 30% av inntektene. Meta vil derfor legge denne kostnaden på prisen.

Meta anbefale å heller bruke Android-telefoner eller PC til å booste poster, da disse ikke er omfattet av Apples gebyrer.

Endringen vil først tre i kraft i USA, og i resten av verden i de kommende månedene.

TikTok er tilgjengelig på Apple Vision Pro. Er du en av de som har betalt over 30 000 kroner for Apples nye 3D-briller, kan du nå se TikTok-videoer med brillene. TikTok har lansert en egen Vision Pro-app, som lar deg se på videoer mens du gjør andre ting.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.