Instagram endrer algoritmene
Instagram endrer algoritmene for å gjøre det letter for små kontoer å nå ut, og for å fremme originalt innhold. Dette er en endring som kan få stor betydning også for norske Instagram-brukere.
Frem til nå har Instagrams algoritmer favorisert kontoer med mange følgere. Det har ført til at mange kontoer har prioritert å få følgere, fremfor å lage godt innhold. Det ønsker plattformen å gjøre noe med. Nå endrer de algoritmene, så små og mellomstore kontoer som skaper godt innhold lettere skal nå ut til et større publikum.
Flere endringer vil tre i kraft frem mot sommeren.
Små kontoer får større rekkevidde
En stor nyhet for de med små og mellomstore kontoer, er at algoritmene fremover vil gi innhold fra disse kontoene bedre mulighet til å slå igjennom hos et større publikum.
Når du poster en Reel, vil algoritmene analysere innholdet i videoen. I tillegg til følgerne dine, vil algoritmene også vise posten til et utvalg brukere som ikke følger deg, men som Instagram tror er i målgruppen for videoen. Hvis de responderer positivt, vil videoen vises til enda flere. Så lenge responsen er bra, vil algoritmen vise posten til stadig flere som ikke følger deg.
Dermed vil godt innhold kunne oppdages av et større publikum, uavhengig av hvor mange følgere kontoen din har.
For å kvalifisere for utvidet rekkevidde, må du poste originalt innhold som ikke bryter retningslinjene, og som ikke har vannmerke fra andre plattformer.
Her kan du lese om hvordan du gjør innholdet ditt interessant, relevant og verdiskapende.
Originalt innhold belønnes
Mange kontoer har vokst seg store ved å aggregere andres innhold, og poste det som sitt eget. Det vil Instagram ha en slutt på. Derfor kommer de også med tre endringer i algoritmene som skal belønne originalt innhold, og straffe de som aggregerer andres innhold.
Når Instagram finner flere instanser av det samme innholdet på plattformen, vil de bare anbefale posten fra den originale innholdsskaperen. Dette vil gjelde både i explore, reels og anbefalinger i feeden.
Et unntak fra dette er poster som er tydelig redigert, som memes, parodier eller kommentarposter.
Når Instagram finner innhold som en annen konto har repostet som sitt eget, vil de merke posten med en lenke til den kontoen som var den opprinnelige innholdsskaperen.
Instagram vil også slutte å anbefale kontoer som aggregerer andres innhold. En konto defineres som en aggregerende konto hvis den deler andres innhold som sitt egen ti ganger eller mer i løpet av en 30-dagers periode. Du vil se i Account Status om din konto er definert som en aggregerende konto.