Nyheter om sosiale medier uke 18

Nå endrer Instagram algoritmene så små kontoer kan nå flere mennesker, Universal-musikken kommer endelig tilbake til TikTok, nå kan du spille på LinkedIn, Instagram og Snapchat lanserer masse nye funksjoner, EU legger press på Meta igjen og Grok skal oppdatere deg på hva som trender.

Fortsetter etter videoen.

EU undersøker om Meta gjør nok for å stoppe falsk valginformasjon. I sommer skal de 27 EU-landene avholde valg, og nå legger EU press på Meta for å få Mark Zuckerberg til å prioritere kampen mot falsk valginformasjon. Det er spesielt Russland som skal være aktive med å spre propaganda som skal redusere støtten til Ukraina. Ifølge EU vil manglende tiltak fra Metas side være brudd på Digital Services Act.

Meta hevder at de har rutiner for moderasjon som er gode nok, og sier de samarbeider med EU i forbindelse med undersøkelsene.

Nå kan du spille spill på LinkedIn. Tre spill er nå tilgjengelig på LinkedIn. Du kan spille hvert spill inntil én gang per dag, og kan dele resultatene med kontaktene dine. De spillene er:

  • Pinpoint er en slags quiz, hvor du skal gjette på en kategori basert på hint du får underveis.
  • Queens er et puslespill, inspirert av Sudoku, hvor du skal plassere fem kroner i et rutenett.
  • Crossclimb er et ordspill, hvor du skal svare på spørsmål med ord som hører sammen.

Min favoritt er Queens, hvilket er din?

Musikk fra Universal-artister kommer tilbake på TikTok. Det fortalte partene i en pressemelding. Den nye avtalen skal både gi artistene bedre betalt for musikken som brukes på TikTok, og bedre beskyttelse mot misbruk gjennom kunstig intelligens.

Ifølge pressemeldingen vil musikken komme tilbake «så fort som mulig», men det angis ikke nøyaktig når det vil skje.

Instagram endret algoritmene sine. Fire endringer skal gjøre det lettere for små kontoer på Instagram å nå et større publikum. En av endringene er at originalt innhold vil prioriteres foran repostet innhold. Hvis en aggregator-konto gjenbruker andres innhold, vil Instagram heller vise det originale innholdet hvis de finner den opprinnelige posten. Hvis de ikke finner den opprinnelige posten, vil de legge på en merkelapp med lenke til kontoen som opprinnelig delte innholdet.

Instagram vil også slutte å anbefale aggregator-kontoer. (Kontoer som deler egne poster med andres innhold mer enn ti ganger i løpet av 30 dager, defineres som aggregator-kontoer.

En stor nyhet for små kontoer, er at algoritmene fremover vil gi innhold fra disse kontoene bedre mulighet til å slå igjennom hos et stort publikum. Når du poster en Reel, vil den vises til et utvalg brukere som Instagram tror er i målgruppen. Hvis deres reaksjoner er positive, vil den vises til enda flere, og så videre. Dermed vil godt innhold kunne oppdages av et større publikum, uavhengig av hvor mange følgere kontoen din har.

Instagram-sjef Adam Mosseri sa også at Meta vurderer å gjøre tilsvarende endringer i algoritmene på Threads.

Snapchat lar deg redigere sendte meldinger. Det er en av mange produktnyheter fra Snap denne uken. Når du har sendt en chat på Snapchat har du fem minutter på deg til å rette skrivefeil. Når mottakeren har åpnet meldingen, kan du ikke redigere den etterpå, selv om det har gått mindre enn fem minutter. Nå kan du også bruke emojis som reaksjoner i en chat.

Du kan også bruke My AI til å sette påminnelser. Bare fortelle chatboten hva den skal huske på for deg, så setter den på en nedtelling. Har du aktivert Snap Map, kan du nå sende reaksjoner til venner i kartet.

Du kan også bruke My AI til å designe bitmojien din. Fortell chatboten hvilket mønster du vil ha på klærne, så genererer den kunstige intelligensen unike klær for deg. Sist, men ikke minst, så lanserte en ny retro-linse som tar deg tilbake til 90-tallet.

Instagram lanserte nye stickers. Fire nye stickers så dagens lys på Instagram Stories denne uken. Add Yours Music lar deg legge favorittmusikken din til en story. Når vennene dine ser den, kan de legge til sin egen musikk. Med Frames kan du dele et bilde i en gammeldags Polaroid-ramme. For å «fremkalle bildet», og se hva du har delt, må brukeren riste telefonen.

Reveal fungerer litt på samme måte, men her må brukeren sende deg en DM for å se bildet. Den fjerde er Cutouts, som lar deg bruke objekter fra et hvilket som helst bilde eller video som sticker. Disse kan lagres og gjenbrukes senere.

Grok lager sammendrag av historier som trender på X. Ifølge en post på plattformen fra X Engineering, skal Premium-abonnenter nå få et sammendrag, generert av chatboten Grok, når de går inn på et tema som trender på plattformen.

Beskrivelsen Grok lager er basert på innhold fra poster på X, så de tar forbehold om at feil og endringer kan forekomme.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.