Nyheter fra sosiale medier uke 45

Instagram lanserer nye funksjoner, Meta sier opp 11 000 ansatte, YouTube selger masse abonnementer og hos Twitter er det fullt kaos. Der er en del av nyhetene fra sosiale medier i uken som har gått.

Planlegging av innlegg på Instagram

Instagram introduserte planlagte poster på profesjonelle- og kreatørkontoer. Funksjonen lar deg planlegge senere publisering av innhold uten å bruke en 3. parts app. For å planlegge et innlegg, lager du det som vanlig i appen. I siste steg velger du Avanserte innstillinger nederst. Der finner du Planlegg innlegg, hvor du kan sette dato og tidspunkt for publisering.

Instagram vil også redesigne instagram.com, så den blir bedre tilpasset store skjermer.

Onsdag sparket Meta 11 000 av selskapets 87 000 ansatte. Etter skuffende resultater må selskapet kutte kostnader. Det er første gang Meta går til masseoppsigelser siden starten i 2004. Årsaken er at veksten de så under pandemien har stoppet opp. Mark Zuckerberg sier at han tar det fulle ansvaret, og at han feilberegnet utviklingen i selskapet. Alle deler av virksomheten vil bli berørt, men de avdelingene som driver med rekruttering vil rammes hardere enn andre.

Meta Norge ville ikke svare på om noen norske ansatte er rammet.

Flere små plattformer har opplevd vekst etter at Musk overtok Twitter. Twitter-klonen Mastodon har gått fra 500 000 brukere til over 1,5 millioner. Tumblr og Counter Social er to andre av en rekke små som har økt antall brukere. Disse plattformene er imidlertid fortsatt veldig små, så det er ikke snakk om «et nytt Twitter».

YouTube har passert 80 millioner abonnenter på Premium og Music. Det er en økning på 30 mill siden i fjor. YouTube Premium lar deg slippe reklame for noen tiere i måneden. Betaler du 100 kroner, får du i tillegg YoyTube Music som gir deg streaming av musikk.

Komikerne Kathy Griffin og Sarah Silverman fikk begge sine verifiserte kontoer stengt etter å ha endret navn til Elon Musk. Twitter-eieren, som etter å ha kjøpt Twitter, sa «Komedie er nå tillatt på Twitter», skrev i en tweet etter stengingen at enhver som utgir seg for å være en annen vil bli blokkert uten varsel. I en senere tweet la han til at de kunne få åpnet kontoen sin igjen for 8 dollar (det vil si ved å kjøpe abonnement på Twitter Blue).

Bare dager etter å ha gitt 3700 ansatte sparken, forsøker Twitter å få noen av dem til å komme tilbake. Fler medier forteller om tidligere Twitter-ansatte, som allerede dagen etter masseoppsigelsene fikk spørsmål om de likevel ville fortsette å jobbe for Twitter. Flere av dem det gjelder skal ha takket nei til tilbudet.

Twitter lanserte de nye Twitter Blue-abonnementen onsdag. Det koster $8, og gir deg det blå verifiseringsmerket. Twitter Blue skal gi deg flere fordeler også, men ingen av dem er tilgjengelige ennå. Twitter Blue er foreløpig bare tilgjengelig på iOS i USA.

På sin egen informasjonsside skriver Twitter at alle som kjøpet Twitter Blue automatisk får det blå merket. Det er med andre ord ingen verifisering i forkant. Det er kun et merke som bekrefter at du har betalt for Twitter Blue.

Twitter lanserte også en ny ‘Official’-verifisering, som ikke kan kjøpes. Nå kan du altså kjøpe det blå verifiseringsmerket, som ikke lenger er det egentlige verifiseringsmerket, bare et blått merke. Det nye verifiseringsmerket er fortsatt forbeholdt spesielt utvalgte kontoer.

Lanseringen av Twitter Blue førte umiddelbart til kaos, med massevis av falske, men «verifiserte» kontoer. Mest morsomt var den falske Nintendo of America-kontoen, som postet et bilde av Mario som viste fingeren. Du kan lese mer om kaoset i Kom24.no.

Mario

Flere sentrale ledere har sagt opp i løpet av uken. Flere nøkkelpersoner innen salg, sikkerhet og integritet, som har vært sentrale i Elon Musks plan for å restrukturere selskapet, har sagt opp de siste dagene. De har oppgitt ulike grunner for å forlate Twitter, men mye tyder på at de ikke er veldig fornøyd med utviklingen under sin nye eier.

Samtidig advarer både ansatte og advokater internt i Twitter mot at Musks dramatiske endringer gjør det umulig for selskapet å følge opp en avtale de har med Federal Trade Commission, det amerikanske konkurransetilsynet. Avtalen stammer fra 2011, men ble fornyet i sommer. Etter å ha brutt den opprinnelige avtalen, fikk Twitter en bot på 1,5 milliarder kroner og nye krav under avtalen. Nå advares det altså internt om at Twitter er i ferd med å bryte avtalen igjen, og at ansatte som presses til å gå ut over avtalen heller bør melde seg som varslere.

Irske personvernmyndigheter har også varslet at de følger med på hva som skjer hos Twitter. En av de som har sluttet i selskapet de siste dagene var personvernansvarlig. Inntil Twitter finner en erstatning, bryter de teknisk sett kravene i GDPR.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.