Interessant, relevant og verdiskapende

Det som mer enn noe annet bestemmer hvilken effekt du får i sosiale medier, er innholdet ditt. Innholdet du poster avgjør hvor mange som ser postene dine, hvor mange som klikker på lenkene dine og hvor mange som ser på videoene dine. De ulike plattformene har sine særtrekk, men de har alle en ting til felles: Innholdet du poster må være interessant, relevant og verdiskapende.

Den største forskjellen på kommunikasjon i sosiale medier og annen kommunikasjon, er at sosiale medier handler om å skape verdi for mottakeren.

Virksomheter er mest opptatt av å få ut budskapet sitt. For å oppnå det i sosiale medier må du være mer opptatt av hva mottakeren vil høre, enn hva du selv ønsker å si. Det kan høres ut som en selvmotsigelse, men det er ikke så vanskelig å få til hvis du lager innhold som er interessant, relevant og verdiskapende.

Interessant for målgruppen

Interessant, relevant og verdiskapende fra Color Line

Det hjelper ikke hvor bra eller viktig budskapet ditt er hvis det ikke er interessant for målgruppen din. Du kan ha verdens beste produkter eller tjenester, et fantastisk tilbud eller formidle unik kunnskap, men hvis ikke målgruppen din er interessert, vil budskapet ditt falle på stengrunn. Da har det ingenting å si hvor mye du jobber med å finpusse budskapet, eller hvor mye penger du bruker på promotering.

Det virker åpenbart når det sies på den måten, men faktum er at de fleste av og til opplever at kundene «ikke forstår hvor bra budskapet vårt er». Det er ikke kundens problem, det er ditt problem.

Løsningen er ofte å justere litt på hvordan budskapet ditt er vinklet. Legg bort budskapet du hadde planlagt, og start med hva målgruppen din er interessert i. Hva ved produktet eller tjenesten din er mest interessant for målgruppen? Hvordan kan du best formidle at produktet eller tjenesten din er verd deres oppmerksomhet?

Ikke gi deg før du er sikker på at budskapet ditt er interessant for målgruppen.

Relevant for virksomheten din

Å gå viralt i sosiale medier er kjempelett. Det er bare å poste en kattevideo. Men hvis du ikke er i kattebransjen, er den virale spredningen helt bortkastet.

Virksomheter er i sosiale medier for å øke verdiskapingen. Enten du er en snekkerbedrift som selger snekkertjenester eller en kommune som driver informasjonsarbeid mot innbyggerne, så er du i sosiale medier for å gjøre mer av nettopp det. Da er det viktig at innholdet du poster er relatert til det som er verdiskapingen i virksomheten din. Hvis ikke er det bortkastet.

Det er flere grunner til at det vil være bortkastet, eller til og med negativt, å bygge et publikum på innhold som ikke er relevant for virksomheten din:

  • De som følger deg er ikke egentlig interessert i det du driver med. De er interessert i kattevideoene, ikke snekkertjenester. Det hjelper på selvtilliten med mange slike følgere, men det øker ikke verdiskapingen.
  • Det skaper negative reaksjoner. Historien er full av profiler i sosiale medier som har fått problemer fordi publikum føler at de har blitt lurt. Hvis du deler kattevideoer i håp om å selge snekkertjenester, risikerer du å bli en av dem.

Det kan være frustrerende å bygge et publikum i sosiale medier sten på sten. Det tar som regel lenger tid enn du skulle ønske. Men så lenge du poster innhold som er relevant for virksomheten din, vet du i hvert fall at de som følger deg er interessert i det du driver med, ikke morsomme kattevideoer.

Verdiskapende for mottakeren

Det vanskeligste i sosiale medier er ikke å få nye mennesker til å se en post fra deg. Det vanskeligste er å få dem til å se en post til.

One hit wonder: Las Ketchup? Foto: Juan Carlos

Musikkbransjen er full av «one hit wonders» – artister som lykkes én gang, men som ikke klarte det en gang til. Hvis du vil lykkes i sosiale medier kan du ikke være en «one hit wonder». Du må få mottakeren til å ville se en post til fra deg.

Nøkkelen til det er å lage innhold som er verdiskapende for mottakeren. Etter å ha sett posten din skal mottakeren tenke at «det var interessant/nyttig/underholdende. Det var verd å bruke noen sekunder på».

Det betyr at du ofte må pakke inn budskapet ditt i noe mottakeren oppfatter som verdifullt. Det kan være ny kunnskap, en interessant historie eller noe som får mottakeren til å tenke seg om.

Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men det er noe du kan trene på. Forsøk å legge merke til hva det er som får deg til å stoppe opp når du scroller gjennom feeden din. Hva er det som får deg til å ville se en post til?

Spør deg selv før du deler en post: «Er dette noe jeg ville like å se i min egen feed?» Hvis svaret er ja, er det en god mulighet for at innholdet er verdiskapende for mottakeren.

Forsidebildet er laget av bildemodellen DALL-E. Instruksjonen var å lage et bilde av en kommunikasjonssjef som presenterer interessant, relevant og verdiskapende kommunikasjon.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.