Nyheter om sosiale medier uke 13
LinkedIn vil konkurrere med TikTok, OpenAI lanserer enda en banebrytende AI-modell, EU åpner etterforskning mot Apple, Meta og Google, Elon Musk tapte søksmål, nå kan du få X Premium gratis og Google lanserer «Tinder for klær». Det er bare noen av nyhetene fra sosiale medier i påskeuken.
Fortsetter etter videoen.
EU åpner etterforskning mot Apple, Meta og Google. Visepresiden i Europakommisjonen, Margrethe Vestager, skrev i en post på X at de mistenker brudd på Digital Markets Act (DMA).
De mistenker Apple og Google for å fortsatt belaste utviklere i deres app stores med ulovlige gebyrer. Meta mistenkes for å ikke gi brukerne en reell mulighet til å velge bort datadeling mellom selskapets ulike tjenester.
En dommer har avvist Elon Musks søksmål mot Center for Countering Digital Hate (CCDH). Musk saksøkte organisasjonen fordi de publiserte en rapport som dokumenterte at X ikke gjør nok for å stoppe hatefullt innhold.
Musk, som hevder å være en forkjemper for ytringsfrihet, påstod i søksmålet at CCDH publiserte rapporten for å skade X. Dommeren kjøpte ikke den argumentasjonen, og sa at han i stedet oppfattet søksmålet som et forsøk på å straffe CCDH for å kritisere X, og muligens for å advare andre mot å gjøre det samme.
Nå kan du få X Premium gratis. Elon Musk skriver i en post at alle som har 2 500 verifiserte følgere vil få X Premium gratis. Har du over 5 000 verifiserte følgere, får du Premium+.
Musk spesifiserte ikke om det også betyr at de som allerede betaler for Premium og tilfredsstiller kravene, nå vil slippe å betale. Kommentarene under Musks tweet tyder på at de forventer det.
xAI lanserer en ny versjon av chatboten Grok. Elon Musks AI-selskap sier at Grok 1.5 har blitt mye bedre på koding og matematikk, enn forgjengeren. Den har også fått et mye større kontekst-vindu, noe som betyr at den kan behandle mye mer informasjon samtidig når den svarer på spørsmål.
Den nye modellen vil bli tilgjengelig for betalende X Premium-brukere i løpet av de nærmeste dagene.
LinkedIn tester en TikTok-liknende video-feed. Det bekrefter selskapet til TechCrunch. Brukeren Austin Null har også delt en video med eksempler fra den nye feeden.
Den nye videofeeden vises på en egen fane i LinkedIn-appen. Det er ikke kjent om videofeeden også bruker en TikTok-liknende algoritme, eller om det er den tradisjonelle LinkedIn-algoritmen som velger videoene til den nye feeden.
Nå kan du laste ned ikonene fra Windows 98. Det er Alex Maub som har samlet alle ikonene og gjort dem tilgjengelig som nedlastbare PNG-filer. Er du en nostalgiker, som meg, kan du laste ned ikonene her.
Google tester «Tinder for klær». Selskapet har oppdatert shopping-funksjonen sin med en AI-drevet forbedring som lærer seg hva du liker. Når du velger «stilforslag», så du opp en rekke forslag som du kan swipe høyre eller venstre på, avhengig om du liker stilen eller ikke, slik som på Tinder. Etter en stund vil Google lære seg hva du liker, og gi deg bedre forslag når du søker etter klær.
Blant nyhetene er også en mulighet til å generere bilder av klar med AI, og så søke etter liknende produkter, og et «virtuelt prøverom», hvor du kan se klærne på mennesker med ulike typer kropper.
De nye funksjonene blir først tilgjengelig i USA. Google sier ingenting om når de evt. vil bli tilgjengelig i resten av verden.
Instagram tester en ny funksjon de kalle Blend. Med Blend kan du invitere en venn, og så vil algoritmene lage en feed med Reels-videoer basert på begges interesser, og Reels dere har delt med hverandre.
Meta har bekreftet til TechCrunch at de tester Blend, men ville ikke bekrefte om, og eventuelt når, funksjonen bil tilgjengelig for brukerne.
OpenAI demonstrerte en ny lydmodell, Voice Engine. Den nye modellen kan gjenskape stemmen til en person ved hjelp av et 15-sekunders lydklipp. Voice Engine kan generere tale fra tekst på flere språk når den er trent på en stemme.
Voice Engine er foreløpig ikke åpent tilgjengelig. OpenAI sier de først vil la eksperter teste ut teknologien, og finne ut av hvilke begrensninger som må til for å unngå at den kan misbrukes. Blant annet er de bekymret for at Voice Engine kan brukes til å lage falske lydklipp med stemmen til kjente personer, som for eksempel politikere, eller at kriminelle kan bruke den til å utgi seg for å være andre personer på telefonen.
YouTube Shorts vokser. Ifølge selskapet har antallet Shorts som lastes opp økt med 50 prosent det siste året. YouTubes TikTok-konkurrent har passert 70 milliarder visninger daglig ifølge The Verge.
Selv om det er mulig å tjene penger på Shorts, er det tradisjonelle YouTube-videoer som er den viktigste inntektskilden fortsatt. Mange innholdsskapere beskriver Shorts som først og fremst en markedsføring av de ordinære videoene på kanalen deres.
YouTube har også lansert Shorts for abonnenter, en mulighet for å publisere Shorts-videoer som bare er tilgjengelig for betalende abonnenter på kanalen.