Innholdet ditt bestemmer hvor ofte du bør poste i sosiale medier

Et av spørsmålene jeg får oftest om sosiale medier er «Hvor ofte bør jeg poste?»

Tidligere var det ulike svar for de ulike plattformene. Facebook fungerte best med X poster per uke, men på LinkedIn fungerer det bedre med Y poster. På TikTok er det noen som har anbefalt tre til fem poster om dagen. Slik er det ikke lenger. Det er innholdet ditt som bestemmer hvor ofte du bør poste.

Det enkle, men litt vanskelige, svaret er med andre ord: Du bør poste så ofte som du har godt innhold til.

Har du så mye innhold som skaper verdi for mottakeren at du kan poste tre ganger om dagen, så fungerer det greit med de nye algoritmene. Har du bare nok innhold til å poste en gang i uken, bør du gjøre det.

Det du absolutt ikke bør gjøre, er å poste oftere enn du har godt innhold til. Å poste dårlig innhold, bare for å få ut en post, er ikke bare bortkastet – det er negativt. For det første irriterer du mottakerne. Men enda verre er det at innhold som brukerne ikke liker gir kontoen din et lite minus i algoritmene. Poster du mye dårlig innhold, blir den negative effekten større. Det går ut over det gode innholdet ditt.

Hva er godt innhold?

Hva som er godt innhold, er avhengig av målgruppen din og virksomheten din. En tommelfingerregel er imidlertid at innholdet skal være interessant, relevant og verdiskapende. Interessant for målgruppen din, relevant for virksomheten din og verdiskapende for mottakeren.

Husk også at du har bare tre sekunder på deg til å fange brukerens oppmerksomhet i de nye algoritmene.

Er du i tvil om du bær poste mer eller mindre, så tenk på hva du ville foretrekke å få i din egen feed. Ville du synes det ble litt mye å se tre av dine egne videoer etter hverandre hver dag? Da bør du ikke poste flere ganger om dagen. Hvis tre av dine egne poster etter hverandre gir deg lyst til å se enda mer, så kjør på!

Uansett hvilken plattform du jobber på, er det innholdet ditt som bestemmer hvor ofte du bør poste, ikke plattformen.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.