Hva er godt innhold?

Det er innholdet som bestemmer hvor mange som ser postene dine i sosiale medier. Men hva er egentlig godt innhold? Her er noen tips.

Det finnes ingen enkel oppskrift på hva som er godt innhold i sosiale medier, for det er målgruppen din som avgjør hva de oppfatter som godt. Det finnes imidlertid en del fellestrekk blant innhold som ofte fungerer bra. Ved å se på disse fellestrekkene kan du gi deg selv et bedre utgangspunkt når du skal lage innhold som treffer akkurat din målgruppe.

Sosiale medier er maraton, ikke sprint, så du kan ikke forvente å se resultater med én gang. La innholdsstrategien din virke en stund og gjør små justeringer underveis, så vil du etter hvert se at effekten du får av sosiale medier utvikler seg.

Her er noen tips når du skal planlegge innhold til sosiale medier (se flere eksempler på tipsene i videoen over):

Genuint slår polert hver dag

I sosiale medier er det viktigere at innholdet oppfattes som genuint, enn at det er teknisk perfekt. Det betyr ikke at du skal poste innhold av dårlig kvalitet. Innholdet bør være så bra at brukeren fokuserer på budskapet, ikke kvaliteten på bildet eller videoen, men det trenger ikke å ha «studio-kvalitet».

Analyser av poster fra norske Facebook-sider viser faktisk at profesjonelle reklamefilmer og -bilder som postes i sosiale medier ofte har dårligere effekt enn innhold som er laget spesielt for sosiale medier.

I stedet for å bruke masse ressurser på å gjøre innholdet teknisk perfekt før du poster, bør du derfor fokusere på at det fremstår som genuint og troverdig for mottakeren. Asker kommune gjør det når de informerer om Covid-19 til innbyggerne i kommunen. I stedet for kjedelige plakater med fakta eller en direktør som leser et manus, bruker de kommunens sykepleiere til å formidle budskapet. Det virker mer genuint og troverdig, fordi sykepleierne er de som står i første linje i kampen mot pandemien.

Lidenskap smitter

Er du lidenskapelig opptatt av det du driver med så vis det i sosiale medier, for lidenskap smitter. Hvis innholdet du deler viser at du brenner for budskapet ditt, så er sannsynligheten mye større for at målgruppen din lar seg engasjere.

I boken Start with Why skriver Simon Sinek at «folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det». Med det mener han at intensjon og motivasjon er en mye sterkere drivkraft enn fakta og egenskaper når du skal selge inn et produkt, en tjeneste eller et budskap.

Et godt eksempel på å vise lidenskap er stillingsannonsene Digitaliseringsdirektoratet deler i sosiale medier. I stedet for å bare lenke til nettannonsene, lager de videoer hvor de ansatte forteller om hvor godt de trives i jobben sin. Når stillingen er ved avdelingen i Leikanger, på Vestlandet, viser de den fantastiske naturen som omgir kontoret i Leikanger. Slik formidler de at det å jobbe i Digitaliseringsdirektoratet handler om mer enn å sitte på kontor, det handler om å drive med ting man brenner for.

Fortell historier

En god måte å vise lidenskap er å fortelle historier. Historier gir produktet, tjenesten eller budskapet ditt en ekstra dimensjon, og skaper relasjoner mellom målgruppen og budskapet ditt. Andre kan ha produkter og tjenester som konkurrerer med dine produkter og tjenester, men historiene dine er unike. De kan ingen konkurrere med.

Du kan fortelle historier om produktene eller budskapet ditt, eller arbeidet som ligger bak å lage produktene eller levere tjenestene. Kanskje har virksomhetene din en interessant historie, eller lokalene dere holder til i. De ansatte kan ofte være kilde til gode historier, eller kanskje noen av kundene dine har en interessant historie.

Interessant, relevant og verdiskapende

Innholdet du poster må være interessant for målgruppen, slik at det fanger deres oppmerksomhet. Det er den grunnleggende testen du bør ta før du poster. Hvis innholdet ikke er interessant for målgruppen, hjelper det ikke hvor bra innholdet er. Målgruppen vil ikke få det med seg.

Det er også viktig at innholdet du poster er relevant for virksomheten din. Det hjelper ikke å fange målgruppens oppmerksomhet hvis innholdet ikke har noe med virksomheten din å gjøre. Da er oppmerksomheten bortkastet.

Hvis mottakeren oppfatter innholdet ditt som verdifullt, så vil hun ønske å se mer innhold fra deg. Kanskje vil hun også dele posten din med vennene sine. Derfor er det viktig at det du poster er verdiskapende for mottakeren.

Ta med målgruppen din på reisen

Ikke vent med å dele innhold om produkter, prosjekter eller aktiviteter til lanseringsdagen. Du får mye mer oppmerksomhet hvis du tar med målgruppen din på reisen mot lansering. Da vil de få en relasjon til prosjektet ditt og føle en grad av eierskap når du endelig er klar til å lansere.

Skal du åpne en butikk, så del prosessen frem mot åpningsdagen med målgruppen din. Vis dem hvordan lokalet ser ut før du begynner å innrede. Del frustrasjonene med dem, og spør dem om råd når du er i tvil. Det bidrar til å bygge en veldig lojal grunnmur med følgere, som vil gi deg en «flying start» når du endelig åpner butikken.

Veien er målet i sosiale medier.

Ikke vis bare glansbildene

Det er ikke bare de vellykkede øyeblikkene som er bra innhold i sosiale medier. Tvert imot, så kan det fungere like bra å av og til vise medaljens bakside.

Hvis kunden opplever at produktet eller prosjektet ditt var veldig krevende å fullføre, så vil det bidra til at hun opplever verdien av produktet eller prosjektet som større enn hun ellers ville ha gjort.

Morsomme tabber og feilskjær som er klippet bort fra videoer («bloopers») fungerer også bra i sosiale medier. Det å vise en side av virksomheten som ikke er perfekt kan bidra til å styrke relasjonen til målgruppen og at den oppfattes mer genuin.

Gi målgruppen inspirasjon

Inspirasjon er en viktig drivkraft uansett om du selger noe, vil påvirke holdninger eller skal dele informasjon. Klarer du å inspirere målgruppen din, så vil de ønske å kjøpe idéene dine.

Det er flere måter å inspirere målgruppen i sosiale medier. En måte er å vise produktene i bruk. Selger du matvarer, kan du dele oppskrifter eller vise ferdige retter som bruker produktene dine. Selger du møbler eller klær, så vis produktene dine i bruk. Vis dem gjerne i ulike kombinasjoner, slik at potensielle kunder ser at produktene dine har mange bruksområder.

Nettbutikken Suser i sivet har inspirasjon gjennom sosiale medier som den viktigste ingrediensen i sin markedsføring. De får ofte profesjonelle modellbilder fra leverandørene sine, men velger i stedet å ta egne bilder som de deler i sosiale medier. Det gir et mer genuint inntrykk, og gjør at de kan inspirere kundene med kombinasjoner av produkter fra ulike leverandører.

En annen måte er å skape inspirasjon gjennom å vise resultatene av det du formidler. Dette fungerer også godt hvis målet ditt er å påvirke holdninger eller formidler informasjon. Vær oppmerksom på at positive konsekvenser fungerer bedre enn negative. Du skal inspirere, ikke skape frykt.

Hva ville jeg like å se i min egen nyhetsstrøm?

Uansett hva målet ditt er i sosiale medier, så er det et hjelpemiddel du alltid kan bruke. Det er å stille deg selv spørsmålet «hva ville jeg like å se i min egen nyhetsstrøm?»

Siden du er lidenskapelig opptatt av det du ønsker å formidle til målgruppen din, så er det veldig sannsynlig at det du vil like å se i din egen nyhetsstrøm også vil fungere ganske bra på dem. Du ønsker jo tross alt å nå andre mennesker som er opptatt av det samme som deg.

Forsidebilde: Adem AY

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.