Nyheter om sosiale medier uke 40
TikTok vurderer å ta betalt fra brukerne, søksmålene hoper seg opp for Elon Musk og X, Metas nyhetssjef har sagt opp og datatilsynet i Storbritannia går etter Snapchat. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uken som gikk.
Fortsetter etter videoen.
TikTok vurderer en betalt, reklamefri versjon. Det er nettavisen Android Authority som har funnet spor av dette i appen. TikTok har bekreftet testene til TechCrunch. Ifølge testen vil det koste $4.99 per måned å slippe annonser på TikTok.
Søksmålene hoper seg opp for Elon Musk og X Corp. Musk er saksøkt av en tidligere student fra California, som feilaktig ble utpekt som nynazist av Musk. At Musk spredte de falske påstandene førte til at mannen og hans familie ble utsatt for trakassering.
X Corp., selskapet som tidligere het Twitter, er også saksøkt av X Social Media, et rådgivingsselskap fra Florida. X Social Media hevder at X Corp utnytter merkevaren de har bygget opp siden 2016.
Musk har selv gått til flere søksmål den siste tiden, blant annet mot Center for Countering Digital Hate, en organisasjon som jobber for å avdekke og redusere hatprat og trakassering på nett. Musk saksøkte organisasjonen etter at de publiserte en rapport som dokumenterte at mengden hatprat på X har økt.
X har inngått et samarbeid med Paris Hilton. Hun skal ha et livestream shopping-event på plattformen. Samarbeidet skal også innebære at Hilton skal få deler av inntektene fra innhold hun publiserer på X.
X må betale advokatutgiftene til sine tidligere ledere som fikk sparken da Musk overtok. Det har en dommer bestemt, etter at de tidligere Twitter-sjefene gikk til retten med ubetalte advokatregninger på 12 millioner kroner fra tiden da de fortsatt var ansatt i selskapet.
Metas sjef for nyheter har sagt opp. Campbell Brown ble ansatt i 2017 for å styrke Metas relasjoner med mediebransjen. Etter at politikere og nyhetsmedier de siste årene har gått til krig mot selskapet for å få betalt for nyhetssaker som deles på Facebook og Instagram, har Meta besluttet å droppe satsingen på nyheter.
Brown sier hun vil fortsette i en rådgiverrolle, og at hennes team vil fordeles på andre avdelinger.
Nå vises kun bildet fra lenker på X. Endringen Elon Musk snakket om i august er nå innført i iOS-appen. I stedet for at artikler du lenker til vises med bilde og tittel, vises nå bare bildet, med domenenavnet over.
Grunnen til endringen er at «sjefsdesigner» Elon Musk synes det ser bedre ut.
Datatilsynet i Storbritannia undersøker om Snapchat bryter personvernreglene for barn. Tilsynet mener Snap Inc ikke har gjort nok for å beskytte barn mellom 13 og 17 år da de lanserte chatboten My AI.
Snap Inc sier de samarbeider med tilsynet i denne saken.
X har begynt å vise umerkede annonser i feeden. Det nye annonseformatet er ikke merket som annonser, og har ingen avsender. De ser ut som ordinære poster, med profilbilde, tekst og et bilde, men er i realiteten annonser.