Amedia Vise – et steg i riktig retning

16 år etter at Google lanserte sin selvbetjente annonseløsning kommer endelig norske medier haltende etter. Amedias nye annonseplattform Vise er et godt steg i riktig retning, men med en svak firer på terningen er det fortsatt et stykke igjen til de kan konkurrere med Google og Meta.

Bare det at Vise er lansert er et stort fremskritt. I 16 år har ikke det store flertallet av norske annonsører hatt et reelt alternativ til teknologigigantene. Nå har vi det. Jeg har testet Amedia Vise og trillet terningen på de ulike delene av opplevelsen. Referansen er opplevelsen som annonsør hos Google og i sosiale medier.

Jeg har annonsert for min egen bloggpost «Digitalisering som drivkraft i det grønne skiftet». Selv om jeg ikke selger noe der, så regner jeg med at det er et tema som er aktuelt for mange. Jeg annonserte for den samme bloggposten på Google for å kunne sammenligne resultatene.

Opprette annonse

Terningkast: 5

Vise oppsett
Oppsettet av kampanjen er enkelt og intuitivt

Å lage en annonse på Vise er superenkelt. Hvis du ikke er registrert med en bruker på Amedias brukersystem aID, så må du registrere deg der først. Du må også opprette en annonsørkonto på Vise. Deretter tar det 5 minutter å lage en annonse.

Du velger hvilke av Amedias aviser du vil annonsere i, hvilke kjønn og alder du vil målrette mot, når annonsen skal vises og hvor mye penger du vil bruke. Når du gjør dine valg kommer det opp et estimat på hvor mange som sannsynligvis vil se annonsen din.

Geografi, alder og kjønn er de kriteriene som brukes mest hos teknologigigantene også, så her dekker Vise behovene til de aller fleste. Hvis jeg skal ønske meg en forbedring, så er det at jeg også kan velge hvilke typer saker annonsen min skal vises i (sport, næringsliv, kultur osv). Det gjør at annonsene kan bli enda mer treffsikre for de som er mer opptatt av tema enn geografi.

Jeg valgte Romerikes Blad og Indre Akershus Blad. Jeg brukte 500 kroner, som er minimumsbudsjettet i Vise, og annonserte i en uke mot begge kjønn og alle aldre.

Å lage selve annonsen er like enkelt. Last opp et bilde og logoen din, skriv en kort tekst, og legg inn lenken som annonsen skal kobles til. Du kan også lager materiellet ferdig som bildefiler og laste det opp.

Her ønsker jeg meg litt mer fleksibilitet. Det er ingen mulighet for å velge skrifttype, størrelse, farge og liknende, og lengden på teksten du kan legge inn er begrenset.

Etter å ha kontrollert annonsen og bekreftet at den skal starte, er du i gang.

Administrasjon av kampanjen underveis

Terningkast: 2

Mens annonsen kjører kan du følge med på antall visninger og klikk i hver av avisene du har valgt. Det er det. Du har ingen mulighet til å gjøre endringer på annonsen, målrettingen, perioden eller annonsebudsjettet ditt.

Her er det mye å gå på. En av de viktigste grunnene til at annonsering på Google og i sosiale medier er så populært er at du har full kontroll på kampanjen din underveis. Du kan øke innsatsen der det går bra og redusere den der det går dårlig.

Vise gir deg heller ingen informasjon om hvor mye av budsjettet ditt som er brukt underveis, hva hvert klikk kostet i hver av avisene eller hvor i avisen annonsen har blitt vist. Her er annonsering gjennom Vise like lite fleksibelt som de gode, gamle bannerannonsene.

Avslutning av kampanjen

Terningkast: 3

Vise kampanjerapport
Rapporten du får når kampanjen er avsluttet var ganske tynn.

Da kampanjen min var ferdig fant jeg oppsummering av resultatene på Min side. Her vil jeg understreke ordet «oppsummering», for det var ikke mye informasjon i rapporten. Totalt antall visninger og klikk og utregnet CTR (andelen av visningene som resulterte i et klikk). I tillegg var det to grafer med antall visninger og klikk i hver avis gjennom kampanjen.

Jeg fikk ingen informasjon om demografien på de som har sett annonsen og de som klikket på den. Det var heller ingen informasjon om hva klikkene kostet i hver avis eller andre detaljer som kunne ha hjulpet meg til å optimalisere den neste annonsen min.

Apropos neste annonse, det kom heller ikke et tilbud om å forlenge kampanjen eller å lage en ny annonse basert på den som var avsluttet. Vil ikke Amedia ha flere annonsekroner av meg?

Verdi for pengene

Terningkast: 4

Mine 500 kroner ga 6 610 visninger og 18 klikk. Det gir en pris per klikk på 28 kroner. Det er mer enn dobbelt så dyrt som klikkene jeg fikk fra Google i den samme perioden. De som klikket på Google-annonsen hadde søkt på temaene jeg skrev om i bloggposten, så det er grunn til å tro at de var av minst like høy kvalitet som Amedia-klikkene.

Da jeg laget annonsen ble jeg forespeilet 8 333 visninger for 500 kroner. Jeg fikk 20% færre visninger, men Amedia beholdt alle pengene likevel. Om det er fordi visningene og klikkene ble dyrere enn antatt eller om det er fordi Amedia er grådige vet jeg ikke, siden informasjonen både underveis og etterpå var veldig begrenset.

Den viktigste verdien for meg, og den som vipper terningkastet opp fra tre til fire, er at jeg har støttet god, lokal journalistikk med annonsekronene mine. Det har en egenverdi som nok er viktig for en del annonsører.

Oppsummering

Terningkast: 4

Jeg var veldig entusiastisk da Vise ble lansert. Det at norske annonsører nå har et alternativ til Google og de sosiale mediene, som både er enkelt å bruke og støtter norsk journalistikk, er helt fantastisk. At det har tatt så lang tid å få det til er uforståelig, men bedre sent enn aldri.

Førsteinntrykket forsterket entusiasmen min. Det er veldig enkelt å lage en annonse med Vise. Her har Amedia laget er brukergrensesnitt som er veldig bra. Jeg startet testen av Vise noen få minutter før jeg skulle gå i et møte. Jeg fikk laget annonsen, startet kampanjen og rakk møtet.

Derfra gikk det dessverre nedover.

Resten av opplevelsen minner om et kaldt gufs fra fortiden. Informasjonen, fleksibiliteten og kontrollen som gjør annonsering hos teknologigigantene enkelt og trygt mangler fullstendig i Vise. Noe av problemet med å annonsere i norske medier tidligere har vært at det er dyrt og lite fleksibelt. Det er litt mindre dyrt med Vise, men fortsatt like lite fleksibelt.

Amedia sitter garantert på mye mer informasjon enn de deler mer annonsørene. Hvorfor deler de ikke mer? Hvorfor gir de ikke annonsørene mer kontroll? Sharing is caring, også i det norske annonsemarkedet.

De som taper mest på at Amedia synes å miste interessen for deg så fort de har fått pengene dine er norske medier. En litt bedre opplevelse underveis og etter at kampanjen er avsluttet hadde garantert ført til at mange kampanjer hadde blitt utvidet og forlenget.

Annonsering gjennom Vise gir deg fortsatt færre klikk for pengene enn Google og Meta, men en viktig tilleggsverdi er at du støtter norsk journalistikk. Det har en egenverdi for meg at jeg har støttet Indre-journalistene på Bjørkelangen med annonsekronene mine. Oppsummert gjør annonsering gjennom Vise seg fortjent til en svak firer på terningen. Utgangspunktet er bra, men Amedia må jobbe mye mer med løsningen før den blir et reelt alternativ til de store gigantene.

Vise kampanjerapport
Antall visninger i løpet av kampanjen

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.