Nyheter om sosiale medier uke 16

Meta åpnet nytt kontor i Oslo, TikTok gjør skadelig innhold mindre synlig, Meta lanserte sin nye språkmodell og chatbot, LinkedIn lanserte nytt produkt for bedrifter og Adobe kommer med nye AI-verktøy for video. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 16.

Fortsetter under videoen.

Threads tester en ny søkefunksjon. Noen testpersoner får nå opp to faner når de søker på Threads. Top gir deg de søkeresultatene algoritmene i Threads tror du helst vil se, mens Recent gir deg de nyeste resultatene.

Instagram-sjef Adam Mosseri har bekreftet at de tester en slik funksjon.

Adobe lanserer snart generativ AI for videoredigeringsprogrammet Premiere Pro. Det er Adobes AI-satsing Firefly som skal utvides med videofunksjoner. Blant funksjonene det jobbes med er mulighet for å utvide lengden på videoklipp, legge til AI-genererte elementer og fjerne objekter i bildet.

I tillegg skal Adobe jobbe med å integrere tredjeparts AI-verktøy, som Runway, Pica Labs og OpenAIs Sora, i Premiere Pro.

Truth Social planlegger en streaming-plattform. Det forteller eierselskapet TMTG i en pressemelding. TMTG-sjef Devin Nunes sier den nye streamingplattformen skal være «et hjem for høykvalitets nyheter og underholdning som diskrimineres i andre kanaler».

Meta åpnet AI-senter i Oslo. Halvannet år etter at Meta la ned sitt norske salgskontor, er selskapet tilbake. Denne gangen er det et utviklingssenter for kunstig intelligens Meta har valgt å legge til Oslo. Ifølge representanter for Meta er det ca. 30 ansatte på det norske kontoret nå, men de jobber med å ansette flere.

TikTok begrenser synligheten for skadelig innhold. I en pressemelding fortalte TikTok at innholdsskapere som gjentatte ganger deler skadelig og uønsket innhold, vil fjernes fra ForYou-fanen. Deler du innhold som bryter TikToks standarder, vil du først få en advarsel. Fortsetter du å dele innhold som bryter standardene, vil alt innholdet ditt fjernes fra ForYou-feeden og det vil bli mindre synlig i søk. Enkelte typer innhold, som oppfordring til vold, kan utløse umiddelbar straff, uten foregående advarsel.

TikTok vil også lansere en Account Check-funksjon, som hjelper deg å se om kontoen din står i fare for å bli begrenset. Endringene vil tre i kraft i mai.

Twitch lanserte TikTok-lignende feed. Streaminplattformen lanserte en Explore-feed som skal gjøre det enklere å oppdage nytt innhold. En TikTok-lignende feed vil inneholde både innhold fra kanaler du følger, og innhold som anbefales av Twitch.

TikTok Notes ble lansert i Canada og Australia. I en tweet beskrev selskapet lanseringen som en begrenset test. TikTok Notes er en bilde-app som konkurrerer med Instagram.

Meta lanserte sin nye språkmodell Llama 3. I første omgang er det to små utgaver av den nye AI-modellen som blir tilgjengelig, en på 8 milliarder parametre, og en på 70. En enda større versjon av Llama3, med 400 milliarder parametre, vil bli lansert til sommeren.

Ifølge Meta skal den minste versjonen av Llama 3 være bedre enn den største versjonen av forgjengeren Llama 2. I sammenlegninger med andre tilsvarende modeller, som Googles Gemini Pro 1.5 og Anthropics Claude 3 Sonnet, er Llama 3 omtrent på linje med disse.

Llama 3 vil også være fritt tilgjengelig for nedlasting, og tilgjengelig for utviklere på alle de store skyløsningene.

Metas chatbot Meta AI ble lansert, men dessverre ikke i Norge. Meta AI vil både være tilgjengelig som en nettbasert chatbot, slik som ChatGPT, og den vil integreres i Metas ulike plattformer. Det vil si at du kan snakke med Meta AI i Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp. I tillegg til å snakke med deg, kan Meta AI også generere bilder, og den er koblet til internet, så den kan sjekke informasjon i sanntid. Meta AI bruker den nye språkmodellen Llama 3.

Meta AI vil også være til stede i feeden din på Facebook og Instagram. Finner du en poste med et tema du vil vite mer om, kan Meta AI hjelpe deg.

I første omgang er Meta AI tilgjengelig i 14 land, og Norge står dessverre ikke på listen, men Meta lover at den skal rulles ut til enda flere land i løpet av kort tid. Når den blir tilgjengelig, kan du teste Meta AI her.

LinkedIn Premium Company Page er er ny tjeneste fra LinkedIn. Ved å betale en tusenlapp i måneden får bedriftssiden din en rekke nye funksjoner. Du kan tilpasse en «Call to action»-knapp, du kan se hvem som har besøkt siden din, vise kundeanbefalinger, invitere brukere som engasjerer seg på siden din til å følge den og få hjelp av AI til å lage poster.

Premium Company Page vil rulles ut gradvis til nye brukere.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.