Nyheter om sosiale medier uke 36

Elon Musk er på krigsstien med flere søksmål, TikTok skal bli mer sosiale, Meta tapte mot Datatilsynet i retten, Clubhouse er tilbake igjen og Google krever merking av AI-generert innhold. Det var noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 36.

Fortsetter etter videoen.

Elon Musk truser igjen med å saksøke en organisasjon som sier det er mer hatprat på X nå, enn før. Denne gangen er det The Anti-Defamation League som trues med søksmål, etter at de publiserte en rapport i mai. Rapporten dokumenterer hvordan 65 tidligere blokkerte kontoer, som ble åpnet igjen av Musk, bidro til å øke mengden antisemittisk hatprat på plattformen.

X Corp har allerede saksøkt Center for Countering Digital Hate i en tilsvarende sak, hvor selskapet hevder at organisasjonens rapport har til hensikt å ramme plattformens annonseinntekter.

TikTok ser ut til å ha planer om å utvide de sosiale elementene i appen. Det er Axios som rapporterer det på bakgrunn av en rekke nye stillinger selskapet bak appen har utlyst i California. I stillingsannonsene søkes det blant annet etter utviklere og produktsjefer som har erfaring med å «bygge sosiale relasjoner mellom brukere».

I dag deles mye innhold fra TikTok på andre plattformer, blant annet når brukere skal dele og diskutere med venner. Det er blant annet disse «lekkasjene» TikTok ønsker å tette, ved å tilby bedre funksjonalitet på sin egen plattform.

Tobias Judin i Datatilsynet. Foto: Yngve Garen Svardal / Kom24.no

Meta tapte rettssaken mot Datatilsynet. Etter sistnevntes vedtak om bøter på 1 million kroner per dag for brudd på GDPR, ba Meta Oslo tingrett om å stoppe vedtaket mens de jobbet med endringene de har lovet å gjøre. Rette ga imidlertid Datatilsynet full støtte, og dømte også Meta til å betale tilsynets saksomkostninger.

Du kan lese mer om saken her.

EU har offentliggjort listen over «gatekeepers» i Digital Markets Act (DMA). DMA er EUs regulering av digitale markedsplasser. Den skal blant annet sikre brukerne valgfrihet og gi like betingelser for virksomheter som er avhengige av markedsplassene.

De utvalgte selskapene og tjenestene blir underlagt en rekke krav som blant annet innebærer å gi tredjeparts tjenester samme adgang til plattformen som deres egne tjenester, ikke hindre brukere i å velge tredjeparts tjenestetilbydere eller velge bort plattformens egne tjenester.

De seks selskapene på listen er Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta og Microsoft. Listen spesifiserer 22 tjenester disse selskapene tilbyr, som blir underlagt kravene i DMA. Selskapene har seks måneder på seg til å tilpasse tjenestene sine til kravene i DMA.

Google vil kreve merking av AI-generert innhold i politiske annonser. Kravet vil også gjelde annonser på YouTube. Endringen kommer etter at de har dukket opp flere eksempler på bruk av AI i den amerikanske valgkampen. Det mest kjente er annonser for Ron DeSantis, hvor AI er brukt for å simulere Donald Trumps stemme.

De nye reglene vil gjelde over hele verden, men vil ikke tre i kraft før i November. Bruk av AI til ordinær redigering av f.eks. bakgrunnen i et bilde, og som ikke fremstiller virkelige personer eller hendelser, vil ikke rammes av de nye reglene.

Instagram tester en funksjon som lar deg dele poster kun med «nære venner». Du kan allerede gjøre det med stories, men nå tester de det også med ordinære poster.

Ønsket om å dele innhold med færre har lenge vært en trend blant unge på Instagram. Direktemeldinger er allerede mer populært enn stories og ordinære poster, og mange unge har opprettet en ekstra «finsta»-konto hvor de kun har kontakt med sine nærmeste venner.

Clubhouse fornyer seg! Lyd-appen som en kort periode var superpopulær, men som like fort forsvant, forsøker nå å gjenoppstå som en meldingsapp. «Det nye Clubhouse» skal ifølge en bloggpost la brukerne sende lydmeldinger til hverandre i en slags gruppe-chat. I tillegg til å kunne høre lydmeldingene fra vennene dine, vil Clubhouse transkribere dem så de kan leses. Har du venner som snakker et annet språk, vil Clubhouse oversette meldingene.

Chatrommene du kjenner fra før av vil fortsatt være en del av Clubhouse.

Twitter-konkurrenten T2 har lansert en ny «For You»-feed. Den nye feeden kommer i tillegg til de to feedene du har fra før av, «Følger» og «Alle». Algoritmen som foreslår postene du ser i For You-feeden er mye enklere enn de vi kjenner fra andre plattformer. Tilgjengelige poster får poeng om du følger avsenderen, om de er på språket du har i browseren din, om de omhandler et tema du er interessert i og om de er postet nylig. Postene med flest poeng havner i For You-feeden din.

Førsteinntrykket er at min For You-feed på T2 inneholder litt hummer og kanari, men jeg har ikke gjort så mye for å definere interessene mine.

X sniker inn umerkede annonser i brukernes følger-feed. Det er TechCrunch som har dokumentert hvordan det ved flere tilfeller dukker opp umerkede annonser i feeden. Det er uklart om det er en bevisst handling fra X, eller om det er en teknisk feil som gjør at enkelte annonser ikke merkes.

X Corp har ikke svart på henvendelser fra TechCrunch i forbindelse med saken.

X saksøker staten California. Selskapet mener at en ny lov, som krever at de største SoMe-plattformene skal rapportere hvordan de håndterer problematisk innhold, strider mot ytringsfriheten.

Loven det er snakk om inneholder i stor grad de samme kravene som EUs Digital Services Act gjør til plattformene.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.