Nyheter om sosiale medier uke 35

Instagram tester nye funksjoner, OpenAI lanserte ny versjon av ChatGPT, YouTube lar deg stryke advarsler, Meta fjernet kinesisk propaganda og vurderer å ta betalt for Facebook og Instagram. Det var noen av nyhetene fra sosiale medier uken som gikk.

Fortsetter etter videoen.

Instagram tester en ny funksjon som lar deg putte kommentarer i storyen din. Får du en kommentar du vil dele med andre, kan du swipe på kommentaren og klikke på Legg til story-ikonet (et plusstegn med en stiplet ring rundt). Da vil kommentaren dukke opp som en story sammen med den opprinnelige posten.

Dette er foreløpig bare en test for utvalgte brukere. Instagram-sjef Adam Mosseri sa ingenting om når den eventuelt blir tilgjengelig for andre.

Instagram tester også 10 minutter lange Reels-videoer. I dag er grensen 90 sekunder, men TikTok har utvidet sin grense til 10 minutter. Meta bekreftet til TechCrunch at de tester en utvidelse internt. Lange Reels vil ikke bare hjelpe Instagram i konkurransen mot TikTok, men også gi dem muligheten til å ta en jafs av YouTubes marked.

OpenAI lanserte ChatGPT Enterprise mandag. Det er en versjon av den populære chatroboten som er beregnet på bedrifter. Blant funksjonene bedrifter vil få tilgang til med ChatGPT Enterprise er utvidet sikkerhet, administrative verktøy og mulighet for tilpasning av modellen.

Flere store firmaer har nedlagt forbud mot bruk av ChatGPT av frykt for at sensitiv informasjon skal komme på avveie. Med det nye produktet garanterer OpenAI at bedriftens informasjon ikke vil brukes til å trene språkmodellen.

Tilpasning av modellen er en mulighet som ikke er lansert ennå, men som skal komme. Den lar deg laste opp din egen informasjon, som modellen vil bruke når den svarer. Slik tilpasning er fullt mulig å gjøre med språkmodeller allerede, men med ChatGPT Enterprise skal det bli mye enklere.

OpenAI har ikke offentliggjort hva ChatGPT Enterprise vil koste, men sier derimot at de vil tilpasse prisen til hver enkelt kunde.

ChatGPT var nede tirsdag. Nedetiden varte bare en times tid, før chatroboten var på luften igjen. OpenAI har ikke sagt noe om hvorfor siden var nede.

Nå kan du stryke «gule kort» fra YouTube. Bryter du en av YouTubes regler, får du først en advarsel. Bryter du den samme regelen igjen, får det konsekvenser. Mange har opplevd å få «gult kort» uten helt å forstå hvorfor, men de ha uansett hatt trusselen om utestenging hengende over seg.

Nå har imidlertid YouTube endret dette. Får du en advarsel, kan du ta et kurs som forklarer deg hvilken regel du har brutt, og hvordan du skal unngå å bryte den (eller andre regler) igjen. Etter kurset vil advarselen bli slettet, forutsatt at du ikke bryter den samme regelen i løpet av de neste 90 dagene.

X vil igjen tillate politisk reklame. Endringen ble varslet av Elon Musk allerede i januar, men trer altså i kraft først nå. Musk innrømmet tidligere i sommer at plattformen har mistet halvparten av reklameinntektene etter at han overtok, og håpet er nok at dype politiske lommer skal bidra til å bøte på det.

Meta sier de har tatt ned det største påvirkernettverket i historien. Ifølge selskapets rapport har de fjernet 7704 kontoer, 954 sider, 15 grupper på Facebook og 15 kontoer på Instagram. Kontoene skal ha formidlet pro-kinesisk propaganda på mer enn 50 plattformer, inkludert YouTube, TikTok, Reddit, Pinerest og X.

Men til tross for den store utbredelsen skal nettverket ikke ha lykkes i å skape mye engasjement rundt budskapene sine.

Meta vurderer å ta betalt for en reklamefri versjon av Facebok og Instagram i Europa. Det er New York Times som forteller dette, og siterer «mennesker med kjennskap til selskapets planer». En betalt, reklamefri versjon av appene skal være et svar på EUs strenge regler for innsamling og behandling av brukernes personinformasjon. Artikkelen sier ingenting om hva prisen i tilfelle vil bli, eller når en betalt versjon vil lanseres.

Det skal fortsatt være mulig å bruke Facebook og Instagram gratis i Europa, men da må man akseptere at Meta samler inn data som brukes til målretting av annonser.

Ingen fra Meta har kommentert ryktene.

Forsidebilde: Steve Jennings/Getty Images for TechCrunch

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.