Nyheter om sosiale medier uke 11
LinkedIn prøver noe helt nytt for å få oss til å bruke mer tid på plattformen, EU anklager seg selv for personvernbrudd, TikTok åpner for å tjene penger i Norge, Instagram tester en helt ny funksjon og mye tyder på at TikTok planlegger en Instagram-konkurrent. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 11.
Fortsetter etter videoen.
EU anklager seg selv for brudd på sine egne personvernregler. Anklagene ble kjent i en pressemelding fra det europeiske datatilsynet. EU-kommisjonen skal blant annet ha utvekslet persondata med Microsoft uten å sikre at disse dataene ble behandlet korrekt. Det europeiske datatilsynet gir EU-kommisjonen frist til 9. desember (!!!) med å innrette seg etter reglene.
Diskusjonen om behandling av persondata i EUs egne systemer skal ha pågått i lang tid, men har først nå blitt offentlig kjent.
Apple åpner opp App Store, men ikke i Norge. I forbindelse med at Digital Markets Act begynte å gjelde i forrige uke, åpnet Apple opp for at iPhone-brukere i Europa kunne intallere apper fra andre app stores. Men endringen gjaldt ikke i Norge, skrev Tek.no, selv om vi vanligvis får alle «EU-endringene» gjennom EØS-avtalen.
Norge omfattes av mye av EUs regelverk gjennom EØS-avtalen, men alle EU-reguleringer må tas inn i norsk lov for å gjelde i Norge. Det tar tid, siden alle slike lovendringer må behandles og vedtas i Stortinget. Derfor gjelder ikke Digital Services Act og Digital Markets Act i Norge ennå. Dette gjør at Apple ikke trenger å gi norske iPhone-brukere de samme frihetene som EU-borgere. I hvert fall ikke ennå.
LinkedIn jobber med spill på plattformen. LinkedIn har bekreftet til TechCrunch at de jobber med å utvikle tre spill, Queens, Interference og Crossclimb. Målet skal være å lokke brukerne til å bruke mer tid på plattformen. Kode som er funnet i LinkedIn peker mot at spillere organiseres etter firmatilknytning, og at det vil være en rangering av firmaer i spillene, basert på hvor bra de ansatte gjøre det i hvert enkelt spill.
Bluesky lar brukerne styre modereringen. Selskapet har nå lagt modereringsverktøyet Ozone åpent tilgjengelig for alle, så hvem som helst kan lage sine egne modereringsfiltere. Brukere kan velge ett eller flere filtere, basert på sine egne preferanser. Liker du ikke edderkopper, kan du finne (eller lage) et eget filter som moderer bort poster med bilde av edderkopper.
Nå kan også norske utviklere tjene penger på TikTok-effekter. Videoplattformen har utvidet sitt Effect Creator Rewards program til 33 nye land, og Norge står på listen. I tillegg har TikTok senket grensen for når du kan begynne å tjene penger. Når effekten din har blitt brukt i 100 000 godkjente videoer, vil du begynne å tjene penger. Opptjeningen vil fortsette i 90 dager, eller til du når beløpsgrensene på $14 000 per effekt eller $50 000 per måned.
Jobber TikTok med en Instagram-konkurrent? Ifølge TechCrunch har bloggen The SpAndroid funnet tekst som antyder det i TikTok-koden. I teksten er «TikTok Photos» beskrevet som «en ny plattform for bildedeling». TikTok svarte ikke på spørsmål om saken fra TechCrunch.
Onsdag ble AI Act formelt vedtatt i EU-parlamentet. AI-reguleringen fikk overveldende flertall, selv om det også var noen som stemte imot. Nå gjenstår bare en formell godkjenning i Det europeiske råd før AI Act kan formelt publiseres som regulering, og klokken begynner å tikke mot at de første reguleringene trer i kraft. Ulike deler av AI Act vil begynne å virke etter 6, 12, 24 og 36 måneder.
Kongressen i USA vil forby TikTok. Representantenes hus vedtok med stort flertall et forslag som vil forby TikTok i USA hvis eierselskapet ByteDance ikke selger seg ut innen 6 måneder. For å bli endelig vedtatt må forslaget må også vedtas i Senatet, og der er det mer usikkert om det får flertall.
TikTok i USA har sagt at de vil gå til retten for å få erklært lovforslaget ugyldig, hvis det blir vedtatt.
Snapchat tester mulighet for å lagre samtaler. Frem til nå har flyktigheten vært det som skilte Snapchat fra andre meldingsapper. Når mottakeren har sett meldingen din, forsvinner den. Du har også hatt muligheten til å la meldinger leve i 24 timer, slik som i stories.
Nå tester de imidlertid å la deg ta vare på meldinger, så de ikke forsvinner, slik du er vant til fra andre meldingsapper. Du kan velge å skru på lagring for hver enkelt samtale, så du kan lagre noen, men la andre forsvinne som før.
Elon Musk kansellerer samarbeid med Don Lemon etter kritisk intervju. I januar annonserte X at de hadde inngått samarbeid med en rekke kjente personer, som skulle publisere sine show eksklusivt på X. En av disse var den tidligere CNN-profilen Don Lemon.
Nå har Elon Musk kansellert avtalen, etter at Lemon intervjuet Musk til første episode av showet. I intervjuet stilte Lemon en rekke kritiske spørsmål til Musk, blant annet om hans påståtte misbruk av narkotika. Etter intervjuet kansellerte Musk avtalen, og begrunnet det med at Don Lemon var «for lik CNN».
Don Lemon sier at han uansett vil publisere intervjuet på X, YouTube og andre plattformer.
EU undersøker om AliExpress byter Digital Services Act. I en pressemelding sier EU-kommisjonen at de blant annet undersøker om den populære nettbutikken overholder plikten til å beskytte brukerne mot ulovlig innhold. EU mener AliExpress ikke gjør nok for å beskytte brukerne mot helsefarlige produkter, som falske medisiner, kosttilskudd og matprodukter.
De vil også undersøke om AliExpress gjør nok for å respondere på klager fra kunder, og overholder kravene i DSA om åpenhet.
Instagram tester en Reels-funksjon de kaller Spin. Med Spin kan andre gjenbruke videoen din, men bytte ut tekst og lyd. Hvis du for eksempel poster en video av deg selv hvor du skjærer en grimase, og legger på tekst om at du har spist noe du ikke liker, kan andre bruke videoen av deg, men endre betydningen ved å legge på sin egen tekst og lyd.
Du kan selv velge om du vil skru på Spin på hver enkelt video. Foreløpig er det bare en intern test hos Instagram. Er dette en funksjon du vil bruke?
Meta tar livet av CrowdTangle 14. august, ifølge en oppdatering på selskapets nyhetsblogg. CrowdTangle er et verktøy som har gitt journalister og forskere mulighet til å analysere innhold på Facebook. Det har lenge vært kjent at Meta ønsket å kvitte seg med verktøyet, som har vært kilde til mange kritiske artikler om Facebook.
CrowdTangle blir erstattet av Meta Content Library and API, som forskere kan søke om å få tilgang til. En tilsvarende løsning for journalister er foreløpig ikke tilgjengelig.