Kvalitet, ikke kvantitet

quantity_vs_quality

Facebook er en av de beste og billigste kanalene å markedsføre seg i. Men Facebook er også en kanal som det kan være vanskelig å forstå. Å få brukere til å like siden din er bare halve jobben. Å nå frem til de som liker siden din krever enda mer av deg. Det er imidlertid verd jobben. For de som lykkes er Facebook den mest kostnadseffektive markedskanalen som finnes.

La oss avklare en viktig ting først:
Du må ikke, og bør ikke, betale for å kompensere for dårlig rekkevidde på Facebook.

Det vil si: Det er helt greit å betale for å nå ut til flere med innleggene dine. Men du bør bare gjøre det med innlegg som er bra nok til å stå på egne ben. Dårlig innhold blir ikke bedre av at du betaler for det.

Kort om hvordan Facebook fungerer:
Hver gang en bruker logger på Facebook, har hun ca 2000 innlegg tilgjengelig fra venner og sider hun følger. I nyhetsstrømmen på Facebook er det plass til ca 300 innlegg. Facebook må derfor velge hvilke 300 innlegg som skal vises. Ved å analysere hva slags innhold brukeren har vist interesse for tidligere, forsøker Facebook å plukke ut de 300 innleggene som er mest interessante for brukeren. De 1700 andre innleggene får hun ikke se.

Det er derfor det er viktig å poste innhold som er interessant, relevant og verdiskapende for de brukerne du ønsker å nå ut til. Poster du innhold de liker, vil Facebook registrere det og vise mer av ditt innhold. Poster du dårlig innhold, vil postene dine havne blant de 1700 som forkastes.

Gjennomsnittlig organisk rekkevidde på Facebook sies å være 6% eller mindre. Det vil si at hvis du har 1000 som følger siden din, så er det bare ca. 60 som ser hvert innlegg du poster. Det er veldig lavt, og et resultat av at alt for mange sider poster innhold som ikke er interessant, relevant og verdiskapende for målgruppen deres. Normal rekkevidde for en side er mellom 15% og 30%. Da gjør du en OK jobb. Når du mer enn 30%, gjør du en bra jobb.

Noen «eksperter» anbefaler å poste mange ganger om dagen for å kompensere for den lave rekkevidden. Det er veldig dumt å gjøre, og virker mot sin hensikt. Poster du flere ganger om dagen, vil de ulike postene dine konkurrere om brukernes oppmerksomhet. Det fører til at hver post får enda lavere rekkevidde enn den ellers ville ha fått. Når Facebook analyserer postene dine neste gang, vil det virke negativt og føre til at postene dine oftere havner blant de 1700 som forkastes.

En mye bedre strategi er å lage én bra post om dagen, og satse alt på den. Hvis den er interessant, relevant og verdiskapende, vil den nå ut til flere. Samtidig vil den bidra til at de fremtidige postene dine oftere havner blant «de 300 utvalgte».

Sist men ikke minst: Ha et langsiktig fokus på Facebook. Rekkevidde og engasjement vil variere fra dag til dag. Å bygge opp en bra side med høy rekkevidde kan ta uker eller måneder, men hvis du er langsiktig og fokuserer på innhold som er interessant, relevant og verdiskapende for brukerne vil du lykkes til slutt.

 

You may also like...

Skriv en kommentar