Twitter breaking news

I mesteparten av min oppvekst har TV, med CNN i spissen, vært den vikrigste kilden til løpende oppdatering om dramatiske hendelser verden rundt. Slik er det ikke lenger.

De siste årene har medieverdenen forandret seg dramatisk, og spesielt det siste året har mine vaner forandret seg. Den viktigste kilden til ”breaking news” er ikke lenger TV eller nettaviser, det er Twitter !

På ettermiddagen 22. juli i år ristet huset så kraftig at jeg trodde noe alvorlig hadde skjedd rett utenfor. Etter å ha sjekket rundt huset så jeg hverken røyk, flammer eller tordenskyer. På min febrilske leting etter kilden til ristingen kastet jeg tilfeldigvis et blikk på Pcen, og der poppet det opp en melding på Twitter: ”Stor eksplosjon i Oslo”.

Vi kjenner alle resten av historien, men det som slo i ettertid var at det tok 15-20 minutter fra jeg leste den første meldingen på Twitter til de første mediene omtalte tragedien. Da sirkulerte allerede et titalls bilder fra Regjeringskvartalet og VG-huset på Twitter.

Det samme opplevde jeg i går kveld. Mens jeg avsluttet an litt lang arbeidsdag poppet følgende Tweet opp på skjermen:

Få sekunder etterpå fulgte tilsvarende tweets fra andre medier og en mengde RIP-meldinger, med linker til artikler, bilder og videoklipp om Steve Jobs og hans liv. De ledet meg til en veldig bra artikkel i New York Times, hans legendariske tale til studentene på Stanford og en rekke klassiske ”Apple-moments”. Mens VG.no fortsatt hadde meldingen ”Steve Jobs er død. Vi kommer tilbake med mer.”, hadde jeg dekket mitt behov for bakgrunnsstoff og lagt me til å sove.

Twitter har med andre ord både tatt posisjonen som den viktigste kilden til ”breaking news”, og en kilde til mer informasjon og bakgrunnsstoff om nyhetene. Twitter gir merverdi for meg som leser: Jeg får vite om nyhetene i sanntid, og jeg blir anbefalt de beste kildene til bakgrunnsinformasjon.

Det blir spennende å se hvordan TV, nettaviser og andre ”gamle medier” tilpasser seg denne virkeligheten.

 

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.