Nyheter om sosiale medier og KI uke 50
Nå blir Facebook litt mer lik Instagram, Google gjør tiltak for å sende mer trafikk fra AI Mode, snart kan du slippe målrettede annonser på Instagram og Facebook, OpenAI lanserte GPT-5.2, snart kan du lage dine egne Disney-filmer med AI og Nå kan du bruke Photoshop i ChatGPT. Det er nyhetene om kunstig intelligens og sosiale medier i uke 50.
Fortsetter etter videoen.
Snart kan du slippe målrettede annonser på Instagram og Facebook. Det er resultatet av forhandlinger mellom Meta og EU, etter at selskapet ble truet med 200 millioner euro i bot for brudd på Digital Markets Act.
Du vil fortsatt se annonser på Metas plattformer, men vil få et valg om hvorvidt dataene Meta har samlet om deg skal brukes til å målrette annonsene eller ikke.

Google skal vise flere lenker i AI Mode. Etter at Google begynte å vise AI-sammendrag av søkeresultatene, har mange nettsider opplevd en merkbar nedgang i trafikk fra søkemotoren. Google har benektet at det er tilfelle, men nå gjør de likevel en endring som kan være godt nytt for nettsider. Nå skal AI-sammendragene inneholde flere lenker, og lenkene skal gi brukeren et sammendrag av informasjonen de har hentet fra den aktuelle nettsiden.
Facebook blir litt mer lik Instagram. Meta annonserte en rekke små endringer på Facebook, som skal gjøre plattformen litt mer attraktiv for brukerne. Flere av endringene vil nok mange Instagram-brukere nikke gjenkjennende til, som at du kan like et bilde ved å dobbeltklikke på det og at bildesamlinger vises som et bildegalleri.
De mest populære verktøyene blir også lettere tilgjengelig når du lager egne poster og innlegg i Stories. Søkeresultater skal også vises på en mer attraktiv måte, og det skal bli flere muligheter for å påvirke algoritmene.
Snart kan du lage dine egne Disney-filmer med AI. OpenAI og Disney har inngått en avtale som lar videomodellen Sora generere korte AI-videoer med Disney-figurer. I avtalen inngår over figurer fra Disney-, Marvel-, Pixar- og Star Wars-universene. Det vil si at du for eksempel kan lage videoer med Mikke Mus, Deadpool, Buzz Lightyear og Yoda.
Disney vil samtidig kunne vise et utvalg av de AI-genererte videoene på Disney+, og de vil investere en milliard dollar i OpenAI.
OpenAI lanserte GPT-5.2. Mindre enn en måned etter at de lanserte sin forrige grunnmodell, lanserte OpenAI enda en oppgradert modell denne uken. GPT-5.2 skal være flinkere til «å lage presentasjoner og regneark, forstå bilder, skrive kode» og så videre, og så videre. Og så hallusinerer den visstnok mindre enn forgjengeren.
Kort sagt: GPT-5.2 er bedre på alt, ifølge OpenAI.
Hva betyr det i praksis for deg: Veldig lite. Du vil sannsynligvis ikke merke noen forskjell.
GPT-5.2 er allerede tilgjengelig for alle som betaler for et Chat-GPT-abonnement, og vil bli tilgjengelig for gratisbrukere etter hvert.

Nå kan du bruke Photoshop i ChatGPT. Adobe har integrert Photoshop, Adobe Express og Acrobat I ChatGPT. Det betyr at du enkelt kan redigere bilder, lage avanserte design og endre PDFer med Adobes verktøy direkte i ChatGPT. Du trenger ikke lære deg Photoshop, du forteller bare chatboten hva du vil gjøre med bildet, så gjør ChatGPT endringene.
Adobes ChatGPT-apper inneholder bare deler av funksjonalitetene du vanligvis finner i Photoshop, Express og Acrobat, så det er noen begrensninger i hva du kan gjøre med dem.
Adobe-verktøyene er gratis å bruke, og er tilgjengelig allerede. For å ta dem i bruk, må du gå inn på Innstillinger->Apper og koblinger, og koble til appene du ønsker å bruke.


