Nyheter om sosiale medier uke 16

Meta åpnet nytt kontor i Oslo, TikTok gjør skadelig innhold mindre synlig, Meta lanserte sin nye språkmodell og chatbot, LinkedIn lanserte nytt produkt for bedrifter og Adobe kommer med nye AI-verktøy for video. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 16.

Fortsetter under videoen.

Threads tester en ny søkefunksjon. Noen testpersoner får nå opp to faner når de søker på Threads. Top gir deg de søkeresultatene algoritmene i Threads tror du helst vil se, mens Recent gir deg de nyeste resultatene.

Instagram-sjef Adam Mosseri har bekreftet at de tester en slik funksjon.

Adobe lanserer snart generativ AI for videoredigeringsprogrammet Premiere Pro. Det er Adobes AI-satsing Firefly som skal utvides med videofunksjoner. Blant funksjonene det jobbes med er mulighet for å utvide lengden på videoklipp, legge til AI-genererte elementer og fjerne objekter i bildet.

I tillegg skal Adobe jobbe med å integrere tredjeparts AI-verktøy, som Runway, Pica Labs og OpenAIs Sora, i Premiere Pro.

Truth Social planlegger en streaming-plattform. Det forteller eierselskapet TMTG i en pressemelding. TMTG-sjef Devin Nunes sier den nye streamingplattformen skal være «et hjem for høykvalitets nyheter og underholdning som diskrimineres i andre kanaler».

Meta åpnet AI-senter i Oslo. Halvannet år etter at Meta la ned sitt norske salgskontor, er selskapet tilbake. Denne gangen er det et utviklingssenter for kunstig intelligens Meta har valgt å legge til Oslo. Ifølge representanter for Meta er det ca. 30 ansatte på det norske kontoret nå, men de jobber med å ansette flere.

TikTok begrenser synligheten for skadelig innhold. I en pressemelding fortalte TikTok at innholdsskapere som gjentatte ganger deler skadelig og uønsket innhold, vil fjernes fra ForYou-fanen. Deler du innhold som bryter TikToks standarder, vil du først få en advarsel. Fortsetter du å dele innhold som bryter standardene, vil alt innholdet ditt fjernes fra ForYou-feeden og det vil bli mindre synlig i søk. Enkelte typer innhold, som oppfordring til vold, kan utløse umiddelbar straff, uten foregående advarsel.

TikTok vil også lansere en Account Check-funksjon, som hjelper deg å se om kontoen din står i fare for å bli begrenset. Endringene vil tre i kraft i mai.

Twitch lanserte TikTok-lignende feed. Streaminplattformen lanserte en Explore-feed som skal gjøre det enklere å oppdage nytt innhold. En TikTok-lignende feed vil inneholde både innhold fra kanaler du følger, og innhold som anbefales av Twitch.

TikTok Notes ble lansert i Canada og Australia. I en tweet beskrev selskapet lanseringen som en begrenset test. TikTok Notes er en bilde-app som konkurrerer med Instagram.

Meta lanserte sin nye språkmodell Llama 3. I første omgang er det to små utgaver av den nye AI-modellen som blir tilgjengelig, en på 8 milliarder parametre, og en på 70. En enda større versjon av Llama3, med 400 milliarder parametre, vil bli lansert til sommeren.

Ifølge Meta skal den minste versjonen av Llama 3 være bedre enn den største versjonen av forgjengeren Llama 2. I sammenlegninger med andre tilsvarende modeller, som Googles Gemini Pro 1.5 og Anthropics Claude 3 Sonnet, er Llama 3 omtrent på linje med disse.

Llama 3 vil også være fritt tilgjengelig for nedlasting, og tilgjengelig for utviklere på alle de store skyløsningene.

Metas chatbot Meta AI ble lansert, men dessverre ikke i Norge. Meta AI vil både være tilgjengelig som en nettbasert chatbot, slik som ChatGPT, og den vil integreres i Metas ulike plattformer. Det vil si at du kan snakke med Meta AI i Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp. I tillegg til å snakke med deg, kan Meta AI også generere bilder, og den er koblet til internet, så den kan sjekke informasjon i sanntid. Meta AI bruker den nye språkmodellen Llama 3.

Meta AI vil også være til stede i feeden din på Facebook og Instagram. Finner du en poste med et tema du vil vite mer om, kan Meta AI hjelpe deg.

I første omgang er Meta AI tilgjengelig i 14 land, og Norge står dessverre ikke på listen, men Meta lover at den skal rulles ut til enda flere land i løpet av kort tid. Når den blir tilgjengelig, kan du teste Meta AI her.

LinkedIn Premium Company Page er er ny tjeneste fra LinkedIn. Ved å betale en tusenlapp i måneden får bedriftssiden din en rekke nye funksjoner. Du kan tilpasse en «Call to action»-knapp, du kan se hvem som har besøkt siden din, vise kundeanbefalinger, invitere brukere som engasjerer seg på siden din til å følge den og få hjelp av AI til å lage poster.

Premium Company Page vil rulles ut gradvis til nye brukere.


You may also like...

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.