Nyheter om sosiale medier uke 45

Nå kan du lage din egen chatrobot uten å kunne kode, Meta legger AI-begrensninger på noen bransjer, Instagram kom med etterlengtet funksjon, YouTube lanserte ForYou-feed, EU legger enda mer press på tech-plattformene og Amazon inngår samarbeid med Meta. Det var noen av nyhetene i uke 45.

Fortsetter etter videoen

Nå kan du lage din egen ChatGPT uten å kode. OpenAI har åpnet et grensesnitt som lar deg lage din egen versjon av ChatGPT, med din egen informasjon, uten at du trenge å skrive en eneste linje med datakode.

Selskapet presenterte også en ny versjon av språkmodellen, GPT-4 Turbo, som er både bedre og billigere i bruk enn dagens GPT-4. Den nye versjonen er oppdatert med informasjon frem til april 2023, og vil bli oppdatert med enda nyere informasjon etter hvert.

Instagram lar deg nå skru av bekreftelsen på at du har lest en direktemelding. Frem til nå har avsender kunnet se når du har lest en DM, men nå tester Instagram ut å la deg skru av lesekvitteringene.

Meta sier ingenting om de planlegger en tilsvarende innstilling på Messenger.

Meta begrenser enkelte bransjer fra å bruke deres generative AI-verktøy for annonser. Meta lanserte tidligere i høst flere generative AI-verktøy som skal hjelpe annonsører å lage bedre annonser. Nå sier de imidlertid at disse verktøyene ikke kan brukes i politiske annonser og annonser for utvalgte bransjer, som eiendom, bank/finans og helse/medisin.

Meta krever også at annonser innenfor de samme kategoriene må merkes hvis de bruker innhold generert av kunstig intelligens.

Årsaken til begrensningene er risikoen for at de skal misbrukes til å spre feilinformasjon.

YouTube kommer med en ForYou-feed på kanalene. Når brukere besøker YouTube-kanalen din vil de snart få en liste over anbefalte videoer fra kanalen, basert på deres egen aktivitet på plattformen. Du kan konfigurere ForYou-feeden i innstillingene for kanalen.

ForYou-feeden lanseres 20. november.

Meta og Amazon har inngått et samarbeid. Nå kan du snart koble Amazon-kontoen din til Facebook og Instagram. Da vil du kunne kjøpe produkter fra Amazon-annonser på Facebook og Instagram uten å forlate plattformene.

Amazon håper samarbeidet skal gi økt salg, samtidig som det er et mottrekk mot TikToks forsøk på å ta markedsandeler gjennom sosiale shopping på sin egen plattform.

Snapchat lanserte ChatGPT-linse. På Snapchats Lens Fest lanserte selskapet flere nyheter for utviklere av linser. Den kanskje mest spennende er en mulighet til å integrere ChatGPT i Snapchat-linser.

EU ber plattformene om informasjon om hvordan de beskytter barn. Både Meta, Snap, TikTok og YouTube har fått forespørsler fra EU om informasjon om hvordan de beskytter barn på sine respektive plattformer. Forespørslene er en del av oppfølgingen knyttet til Digital Services Act (DSA).

For kort tid siden ba EU også plattformene om informasjon knyttet blant annet til valg og konflikten på Gaza.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.