Nyheter om sosiale medier uke 7

TikTok skal visstnok teste betalt innhold. Det er The Information som melder at den populære plattformen tester ut en modell hvor populære innholdsskapere kan ta betalt for tilgang til enkelte videoer. En slik «betalingsmur» finnes allerede blant annet på Instagram.

Ifølge Financial Times planlegger Meta en ny runde med oppsigelser. Selskapet har ikke kommentert ryktene. Meta ga 11 000 ansatte sparken i november, noe som blant annet førte til at det norske salgskontoret ble nedlagt.

Denne tweeten fikk Elon Musk til å forlange at algoritmene på Twitter ble «fikset».

Etter at Elon Musk i forrige uke sparket en utvikler fordi rekkevidden på tweetene hans er for liten, har flere brukere i USA klaget på at feeden deres er full av Elon Musk-tweets. Selv brukere som ikke følger Twitter-sjefen skal ha fått opp masse Elon-tweets.

Twitter-eieren skal ha blitt fly forbannet da en Tweet fra president Biden under Super Bowl nådde flere mennesker en Elon Musks egen tweet fra Super Bowl. Han slettet tweeten og kommanderte Twitter-utviklerne til å «fikse algoritmen», ifølge The Plattformer.

Nå har Twitter-utviklerne visstnok lagt inn en endring i algoritmene som gir Musks Tweets mye høyere vekting enn alle andre brukere, så hans Tweets prioriteres i feeden. Det har åpenbart sine fordeler å være eier.

Elon Musk sa i en presentasjon nylig at han regner med å finne en ny sjef i Twitter i slutten av året. Han holdt en avstemming i desember, og spurte følgerne sine om han burde går av som Twitter-sjef. Da et klart flertall svarte «ja» sa Musk at han ville respektere resultatet. Nå er sjefsbyttet satt på vent.

– Jeg må stabilisere organisasjonen, forsikre meg om at [Twitter] har sunn økonomi og at produktplanene er klarlagt. Jeg regner med at mot slutten av året er en passe tid å finne en annen som kan drive selskapet, sa han til World Government Summit i Dubai.

Meta åpner opp om annonse-algoritmene. I en bloggpost fortalte de at du nå vil få mer detaljer hvorfor den kunstige intelligensen velger ut de ulike annonsene du får se, og hvilke av dine aktiviteter i Meta-appene og på eksterne nettsider og apper som har påvirket valget.

Funksjonen «Hvorfor ser jeg denne annonsen» har vært tilgjengelig i over ti år på Facebook. Nå blir den oppgradert for å gi mer åpenhet om hvordan kunstig intelligens påvirker algoritmene. Endringen rulles ut på Facebook først, og vil komme på Instagram etter hvert.

I denne garasjen hadde Google sitt første kontor.

Susan Wojcicki gir seg som YouTube-sjef etter 9 år. Hun erstattes av Neal Mohan. Susan Wojcicki er ingen hvem-som-helst i Google-systemet. Da Google ble etablert som selskap i 1998, var det i Wojcickis garasje de hadde sitt første kontor.

I 1999 ble hun ansatt som Googles første markedssjef, og ble med det ansatt nummer 16.

Meta har lansert Broadcast Channels på Instagram. Den nye funksjonen lar deg sende meldinger til følgerne dine som velger å følge kanalen. Meldingene kan inneholde tekst, bilder, video, lyd, spørsmål og så videre. Følgerne kan reagere på meldingene og velge svaralternativ på spørsmålene, men ikke skrive egne meldinger.

Telegram har allerede en tilsvarende funksjon.

Broadcast Channels er foreløpig bare tilgjengelig for et fåtall utvalgte brukere på Instagram, men det er mulig å sette seg på venteliste for å få tilgang til funksjonen. Meta planlegger også å gjøre Broadcast Channels tilgjengelig på Facebook og Messenger etter hvert.

Twitter kommer til å skru av to-faktor autentisering med SMS i mars for alle som ikke abonnerer på Twitter Blue. Du kan fortsatt bruke to-faktor autentisering med app eller fysisk sikkerhetsnøkkel uten Twitter Blue.

Nytt kurs: Slik kan din bedrift bruke kunstig intelligens

Snapchat har nå 750 millioner aktive brukere hver måned. 375 millioner av dem bruker Snapchat hver dag. De deler mer enn 5 milliarder snaps om dagen, eller 55 000 per sekund. Det fortalte eierselskapet Snap Inc. på en investorpresentasjon denne uken. Der fortalte de også at selskapet hadde 47 milliarder kroner i inntekter i 2022, men hadde et driftsunderskudd på 15 milliarder kroner. Den betalte tjenesten Snapchat+ har passert 2,5 millioner abonnenter.

I Norge fortalte selskapet at over halvparten av de daglige aktive brukerne er 35 år eller eldre og at Snapchat bruker av mer enn 90 prosent av alle nordmenn fra 13 til 24 år.

Meta lanserer Meta Verified, et betalt abonnement som gir deg det blå verifiseringemerket. Det annonserte Mark Zuckerberg på søndag. Med det blir Facebook og Instagram de siste av de store plattformene som tar betalt for ekstra funksjoner av de ivrigste brukerne. Meta Verified rullet ut i Australia og New Zealand neste uke, og vil komme til andre land etter hvert.

Meta Verified koster $12 per måned hvis du kjøper det på nett, og $15 per måned hvis du kjøper det fra mobilappene til Meta. Den høye mobilprisen skyldes at Apple og Google tar en del av beløpet i provisjon på alle kjøp som gjøres i iOS og Android. Har du flere kontoer, må du kjøpe et separat abonnement til hver konto.

For å kjøpe abonnementet må du være minst 18 år og laste opp gyldig legitimasjon med navn og bilde som bekrefter navnet og bildet du har på kontoen din. Hvis du endrer profilbilde, navn, fødselsdato eller liknende på en verifisert konto, må du gå igjennom verifiseringsprosessen på nytt.

I tillegg til det blå verifiseringsmerket får abonnenter på Meta Verified ekstra beskyttelse mot at andre lager kontoer som utgir seg for å være deg. De får også tilgang til kundeservice og prioritet i søk/Explore. Abonnenter skal også få tilgang til unike klistremerker i Stories og Reels, og 100 gratis stjerner som de kan gi i gave til kreatører de liker.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.