Hva er Metaverse?

Metaverse er et begrep som brukes mye om dagen. Hva er egentlig Metaverse? Hva betyr Metaverse for din virksomhet? Hvordan kan du bruke Metaverse? Det skal jeg forsøke å gi et svar på her.

Metaverse er både et konsept og en plattform. Konseptet ble unnfanget for 30 år siden. Plattformen ble lansert av Meta (tidligere Facebook) høsten 2021. Plattformen Metaverse er altså et eksempel på konseptet metaverse, men det finnes også andre metaverse-plattformer.

Møte i Spatial.io
Presentasjon i appen Spatial.io i Metaverse

Opprinnelsen

Boken Snow Crash av Neal Stephenson. (Omslag: Jean-François Podevin)
Boken Snow Crash av Neal Stephenson. (Omslag: Jean-François Podevin)

Konseptet metaverse ble unnfanget i boken Snow Crash av Neal Stephenson, som ble utgitt i 1992. Da var internett, slik vi kjenner det i dag, bare tre år gammelt, og begrepet «surfe på nettet» nettopp oppfunnet. I boken hopper helten, Hiro Protagonist, ut og inn av en virtuell verden gjennom datamaskinen sin i jakten på skurkene og det mystiske dataviruset Snow Crash.

Hvis du liker science fiction, bør du lese Snow Crash. Det er imponerende hvor mye av Neal Stephensons metaverse som går igjen i Metas presentasjon av plattformen Metaverse. I tillegg er Snow Crash en veldig bra bok, med en fartsfylt historie som får deg til å glemme at den foregår i fremtiden og i to parallelle verdener.

Konseptet metaverse er en kunstig virkelighet hvor brukeren er representert av en avatar. Når du er i metaverse ser og hører du det avataren din ser og hører, og den beveger seg og snakker slik du beveger deg og snakker. Siden metaverse er en kunstig virkelighet som bare eksisterer å internett, kan den avataren du står og prater med i metaverse i virkeligheten være en person som sitter på andre siden av jorden.

Rundt omkring i metaverse er det ulike aktiviteter du kan delta i. Det er butikker, underholdning, spill, kontorer og boliger. Du kan gå inn på en nattklubb, treffe andre avatarer du kan snakke med, eller høre på en standupkomiker som underholder fra scenen. Har du en standupkomiker eller artist i magen, kan du selv underholde på en av klubbene.

Innholdet i metaverse lages av de som bruker det. Du kan kjøpe en eiendom i metaverse og bygge deg et hus, en butikk eller en nattklubb. Da kan andre avatarer besøke din virksomhet.

Metas Metaverse

Metas Horozon Worlds i Metaverse
Metas Horozon Worlds i Metaverse

Høsten 2021 annonserte Mark Zuckerberg at Facebook skiftet navn til Meta, og at de ville bygge plattformen Metaverse. Zuckerbergs Metaverse er i praksis en versjon av det metaverse som ble beskrevet i Snow Crash, men det er bygget på Metas systemer.

Metas Metaverse kan sammenlignes med Windows på en PC. Windows er operativsystemet som sørger for at de grunnleggende funksjonene på datamaskinen fungerer. Når du klikker på et ikon på skjermen, er det Windows som sørger for at programmet du klikket på starter opp. Oppå Windows ligger applikasjonene som du bruker i hverdagen. Du bruker Word hvis du skal skrive noe, en nettleser hvis du skal surfe på nettet eller et spill hvis du vil ha litt underholdning. Hvis du ikke liker Word, kan du bruke en annen applikasjon når du skal skrive noe, for det finnes mange ulike applikasjoner fra forskjellige leverandører.

Metaverse fungerer på den samme måten. Ulike leverandører kan lage ulike applikasjoner (eller «verdener») som kjører på Metas Metaverse-operativsystem. Metas egen Horizon Worlds er en slik applikasjon. Der kan du bevege deg rundt i en virtuell verden, treffe andre avatarer, bruker et av de mange underholdningstilbudene som finnes eller ha et møte i Horizon Workrooms.

Det finnes også en mengde spill, treningsapper, yoga-apper og andre applikasjoner tilgjengelig i Metaverse, og nye kommer til fortløpende.

Meta ønsker å tilrettelegge for at Metaverse skal være mer enn bare spill og underholdning. De har inngått samarbeid med Microsoft, Adobe og flere andre leverandører av programvare, som skal tilby sine programmer i Metaverse. Da kan du delta i Teams-møter med avataren din i Metaverse, holde et foredrag med PowerPoint eller går rundt en 3D-modell av et produkt og se den fra ulike sider.

Meta har sine egne 3D-briller, men det finnes mange 3D-briller fra andre leverandører, som du også kan bruke.

Andre metaverse-varianter

Person med 3D-briller
De fleste bruker 3D-briller for å oppleve metaverse

Det pågår flere prosjekter som skal lage alternative metaverse-plattformer. Et av de mest spennende ledes av Neal Stephenson, forfatteren bak Snow Crash og han som fant opp konseptet metaverse. Stephensons selskap, Lamina1, skal lage et metaverse-operativsystem som er knyttet til en blokkjede. Da eies ikke operativsystemet av et enkelt selskap, slik som i Metas Metaverse.

Oppå Stephensons metaverse kan hvem som helst bygge sin egen metaverse-verden og ulike applikasjoner. Konseptet er ikke ulikt Metas Metaverse, men forretningsmodellen er helt annerledes. Metas Metaverse kontrolleres av ett selskap, Stephensons metaverse er distribuert på en blokkjede som ingen eier.

Hva kan du bruke Metaverse til?

Du kan ha nytte av Metaverse på flere måter, både som arbeidsverktøy og som en del av forretningen.

Som arbeidsverktøy kan Metaverse fungere som en avansert utgave av de digitale møteplassene vi allerede kjenner, som Teams, Zoom og så videre. Det finnes allerede flere applikasjoner som lar deg holde store og små møter i Metaverse. To av de mest bruke er Horizon Workspace og Spatial.io. Det er også eksempler på bedrifter som har arrangert seminar med foredrag i Metaverse.

Meta har inngått en rekke samarbeid som skal gjøre det enda bedre å jobbe i Metaverse. Flere av applikasjonene vi bruker på PCen i det daglige, vil bli tilgjengelige i Metaverse. Da kan man se for seg en interaktiv arbeidsøkt i Metaverse rundt et regneark, en presentasjon eller en 3D-modell av et produkt.

For en del virksomheter vil Metaverse også være en forretningsmulighet. Mange kjente merkevarer, som Nike og Louis Vuitton, selger allerede virtuelle produkter i Metaverse. Noen av dem har også begynt å kombinere den virkelige og den virtuelle verden. Hvis du kjøper enkelte produkter i den virkelige verden, vil du få tilgang til eksklusive produkter eller tjenester i Metaverse.

For tjenesteleverandører ligger det også en mulighet til å møte kunder fra helt nye markeder i Metaverse, siden geografiske avstander ikke eksisterer der. Det vil også være gode muligheter for å markedsføre fysiske produkter i Metaverse.

Vil du vite mer om Metaverse? Registrer deg nedenfor, og motta nyhetsbrev med mer informasjon.

Processing…
Success! You're on the list.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.