Her finner du innsikt om Facebook-postene dine

Da Facebook innførte en helt ny opplevelse for sider i vinter, gjorde de samtidig store endringer på Innsikt. Tidligere var alle tall og statistikk om postene og siden samlet på ett sted. Nå er informasjonen fordelt på fire ulike steder.

Den nye sideopplevelsen innebærer både positive og negative endringer. For store virksomheter blir det enklere å administrere flere sider og kanaler. For små virksomheter med en enkelt side, ble en del ting litt mer tungvint.

Bakgrunnen for endringen er at Meta, som eier Facebook og Instagram, ønsket å samkjøre de to plattformene mer, i tillegg til at det har kommet til mange nye produkter på plattformene som krever en litt annen form for rapportering (historier, reels osv.).

Konsekvensen er at Innsikt-modulen, der du tidligere fant all informasjon, nå bare inneholder noen helt enkle tall. Resten av informasjonen er ikke borte, den er bare flyttet til andre steder.

For å få tilgang til Innsikt-data må du nå være siden din. Hvis du er deg selv, må du gå på menyen oppe til høyre og velge ‘Bytt profil’.

Postinnsikt

Postinnsikt på Facebook
Postinnsikt på Facebook

Du finner informasjon om hver enkelt post ved å klikke på ‘Se innsikt’ nederst på posten.

Da får du opp et vindu med informasjon om antall eksponeringer, rekkevidde og engasjement. Du ser også hvor mange som har utført ulike samhandlinger, som å klikke på lenker, dele posten, kommentere osv.

Er posten en video, vil du også få informasjon om antall visninger.

Sideinnsikt

Sideinnsikt på Facebook
Sideinnsikt på Facebook

Klikker du på ‘Innsikt’ i menyen til venstre kommer du inn på sideinnsikt. På startsiden finner du et sammendrag av resultatene fra postene de siste 28 dagene. Informasjonen er fordelt på tre kategorier, som du kan velge fra menyen:

Sideoversikt gir deg et sammendrag av rekkevidde, engasjement og nye følgere. Du ser også et sammendrag av hvor mange samhandlinger og negative reaksjoner siden har fått i perioden.

Innlegg gir deg nøkkeltall for alle innleggene dine i perioden. Du kan velge om du vil se innleggene fra de siste 90 dagen, de siste 28 dagene eller de siste 7 dagene. Klikker du på en post, kommer du inn på postinnsikt for den aktuelle posten.

Publikum gir deg demografisk informasjon om følgerne på siden din. Du ser fordeling på alder og kjønn, og hvilke byer og land følgerne dine kommer fra.

Meta Business Suite

Innsikt i Meta Business Suite
Innsikt i Meta Business Suite

Du finner Meta Business Suite i menyen til venstre på siden din. Det er et verktøy for å administrere Facebook-sider og Instagram-kontoer. Business Suite har en egen Innsikt-modul. Her kan du se informasjon om både Facebook-siden din og Instagram-kontoen din sammen.

Business Suite Innsikt består også av tre ulike deler. I tillegg kan du sette mål for siden din. Når du har satt et eller flere mål, vil du kunne følge utviklingen på siden din opp mot målene dine.

Resultater gir deg en oversikt over rekkevidde, besøk på siden, nye følgere og annonsereultater på siden din, og eventuelt på Instagram-kontoen. Du kan eksportere resultatene som bilde, regneark eller PDF.

Innlegg er en oversikt over alle innleggene dine. Her er Facebook- og Instagram-poster, historier og videoer samlet i en liste. Tabellen inneholder en del informasjon om hver post, og du kan klikke på posten for å få mer detaljer.

Publikum er en oversikt over demografiske data på følgerne dine. Det er stort sett den samme informasjonen som du finner under sideinnsikt, men her kan du sammenligne publikummet på Facebook-siden og Instagram-kontoen din.

Creator Suite

Innsikt i Creator Studio
Innsikt i Creator Studio

Under ‘Alle verktøy’ på menyen i Business Suite finner du Creator Suite. Det er et verktøy for å administrere innhold på Facebook og Instagram. Crator Suite har også sin egen Innsikt-modul, og her finner du masse informasjon om videoene dine.

Under Sider finner du en oversikt over rekkevidde og engasjement på siden. Du finner også en litt mer detaljert oversikt over både mennesker som har sett innholdet ditt og følgerne dine.

Under Videoer finner du masse detaljer informasjon om videopostene dine. Her finner du blant annet informasjon om hvor lenge seerne har sett på hver video og hvordan dine resultater er i forhold til andre tilsvarende sider.

Under Historier finner du en ganske enkel oversikt over resultatene for Facebook-historiene du har delt de siste 28 dagene.

Hvis du bruker direkteartikler på Facebook, vil du også se resultatene for disse i Creator Studio Innsikt.

Vil du lære mer om hvordan du måler effekten av innholdet ditt på Facebook og andre sosiale medier, anbefaler jeg nettkurset ‘Mål og måling i sosiale medier’. Der vil du også få en mer detaljert gjennomgang av de ulike måleverktøyene.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.