Hvorfor er det viktig å sette gode mål i sosiale medier?

Vil du ha gode resultater i sosiale medier, må du sette gode mål. Det høres fornuftig ut, men hvorfor er målene du setter avgjørende for effekten du får av sosiale medier? Hva er egentlig gode mål?

Debatten om mål i sosiale medier har pågått siden bedrifter og organisasjoner begynte å bruke sosiale medier. Er det egentlig viktig å sette mål for det vi gjør i sosiale medier? Hvis ja, hva slags mål bør vi ha?

Svaret på det første er et ubetinget ja, og det er flere grunner til det.

Fornuftig bruk av ressursene

De aller fleste virksomheter har et begrenset sett med ressurser. De ansatte har mer enn nok å gjøre, og budsjettene setter grenser for mye man kan gjøre på én gang. Derfor er alle virksomheter nødt til å prioritere ressursene. Ressursene må brukes der de gir det største bidraget til at virksomheten når målene sine. Det gjelder uansett om du jobber i en kommersiell bedrift, en ideell organisasjon eller en offentlig virksomhet.

Når virksomheter bruker sosiale medier, så er det fordi det direkte eller indirekte bidrar til at virksomheten når målene sine. Hvis ikke er det bedre å kommunisere i andre kanaler.

Å måle effekten du får i sosiale medier er viktig for å hjelpe deg og din virksomhet å bruke ressursene bedre. Gir sosiale medier den effekten du forventer? Bruker du sosiale medier optimalt? Kan du få bedre effekt ut av de samme ressursene ved å legge om strategien?

For å få fornuftige svar på de spørsmålene, er det riktig at du vurderer de riktige tingene. At du måler effekten opp mot det som er viktig for virksomheten din.

Forankring

En annen viktig grunn til å måle det du gjør i sosiale medier er forankring. Lederen din må være enig i at det er fornuftig at du bruke ressurser i sosiale medier.

Den beste måten å få forankring på, er å vise at du bidrar til at lederen din når sine mål. Da må målene du setter og kriteriene du måler være direkte eller indirekte knyttet til målene som lederen din jobber for å nå.

Jeg har ennå til gode å møte en leder som er målt på Facebook-likes eller antall følgere på Instagram. Hvis dine hovedmål i sosiale medier er Facebook-likes, følgere på Instagram aller andre sosiale medier-spesifikke kriterier, så vil det være vanskeligere å få forankring hos lederen din.

Hvis du i stedet måler hvordan sosiale medier bidrar til at bedriften selger mer, at organisasjonen utfører oppgavene sine mer effektivt eller med bedre kvalitet, er det mer sannsynlig at lederen din ser verdien av jobben du gjør i sosiale medier.

Riktige prioriteringer

Målene våre styrer prioriteringene våre. Vi vil heller bruke ressurser på noe som bidrar til at vi når et mål, enn på noe annet. Står du ovenfor et valg mellom to likeverdige alternativer, vil du sannsynligvis velge det du tror bidrar til at du når målene dine.

Har du satt gode mål, mål som bygger opp under virksomhetens mål, vil du dermed velge det alternativet som også er best for virksomheten som helhet.

Har du derimot satt dårlige mål, som likes eller følgere, risikerer du å prioritere bort det som er best for virksomheten fordi de andre alternativet gir flere likes eller følgere.

Hva er gode mål?

Det korte svaret er at gode mål er mål som bygger opp under virksomhetens hovedmål. I praksis vil det derfor variere fra virksomhet til virksomhet hva som er gode mål.

(Jeg skal komme tilbake til hvordan du velger gode mål i en senere bloggpost.)

Men vil ikke mange likes og følgere også kunne bidra til at innholdet når ut til flere mennesker, og dermed bidra til at virksomheten når målene sine?

Ja, mange likes og følgere KAN gi rekkevidde, men det er ikke sikkert at det gjør det. Innholdet ditt har mye mer å si, enn antall følgere og mengden engasjement. En god kommentar fra riktig person kan gi større viral rekkevidde enn 100 likes. En side med 1.000 følgere med godt innhold kan nå flere mennesker enn en side med 20.000 følgere og dårlig innhold.

Derfor kan likes, følgere og andre sosiale medier-spesifikk kriterier være delmål eller virkemidler, ikke hovedmål. Hovedmålene dine må være direkte eller indirekte knyttet til virksomhetens hovedmål. Da er sjansen mye større for at du får gode resultater.

Nettkurs

You may also like...

2 Responses

  1. Monique sier:

    Jeg er interessert i kurset om mål og måling. Hvor lenge varer det, en time, en dag eller midt i mellom?

    • slindbla sier:

      Hei,
      så hyggelig at du er interessert i kurset.
      Kurset om mål og måling består av 21 leksjoner. Det er til sammen litt over 2 timer langt.
      Du kan se leksjonene enkeltvis, eller alle fortløpende. Du vil ha tilgang til leksjonene etterpå, så du kan se leksjonene om igjen senere.

      Mvh
      Ståle

Svar på slindblaAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.