Facebook-effekt 2016: Energibransjen

Energiselskapene gjorde det brukbart på Facebook i 2016. Innholdet traff målgruppen bra, men bransjen har potensiale for å få mer effekt ut av aktivitetene.

Som en oppfølging til rapporten Facebook-effekt 2016 har jeg gravd dypere ned i enkelte bransjer. Først ut er energibransjen.

Energibransjer omfatter kraftselskaper, oljeselskaper og andre virksomheter som jobber med energiproduksjon og -distribusjon.

Energibransjen poste1 3,2 ganger pr uke. Det tilsvarer en post hver annen dag. Dette er en del mindre enn snittet av alle bransjer, men ikke uvanlig. Flere bransjer poster enda mindre enn energibransjen.

Rekkevidde

Energibransjen har en rekkevidde som ganske bra. En organisk rekkevidde på 30,9% er noe under gjennomsnittet for hele analysen, men noe over gjennomsnittet for alle kommersielle bedrifter (29,9%). Også den virale rekkevidden er ganske bra. 31,6% er bare litt under gjennomsnittet i analysen.

Den organiske rekkevidden er ganske ujevn gjennom hele året. I januar lå den på 34,1%. Etter en nedgang frem til april stiger den kraftig til en topp på 40,5% i juni, for deretter å falle til et bunnivå på 22% måneden etter. I andre halvår vider den organiske rekkevidden i energibransjen en stigende tendens, og året avsluttes med en organisk rekkevidde på 44% i desember.

Den virale rekkevidden har tatt seg noe opp gjennom året, men varierer enda mer enn den organiske. Den dårligste måneden er april, med en viral rekkevidde på bare 16,2%. Desember er den beste måneden, med 55,5%.

Posttyper

Energibransjen har en god variasjon i posttyper. Alle de tre viktigste posttypene er godt representert i løpet av året. Den mest brukte posttypen er bilder, som står for 37,3% av postene. Linker står for en nesten like stor andel, med 33,8%.

Også videoer utgjør en stor andel av postene som deles av energiselskaper. Med 20,7% videoer, poster energibransjen dobbelt så mange videoer som snittet av alle bransjer. Dette er positivt, da videoer er en posttype som både når mange brukere og viser seg å ha bra effekt.

5,5% av postene fra energibransjen var statuser. Dette utgjør også en mer enn dobbelt så stor andel som snittet av alle bransjer.

Linkpostene genererer 22 klikk pr. 1000 visninger. Dette er lavt i forhold til snittet av alle bransjer (45 klikk pr. 1000 visninger), og betyr at linkpostene fra energibransjen er bare halvparten så effektive. For de virksomhetene som bruker linkposter for å drive trafikk til ene nettsider har man med andre ord et stort potensiale for forbedring.

Andelen videovisninger som fullføres er 13,5%. Det er akseptabelt, men noe lavere enn gjennomsnittet i analysen. 10,2% av videovisningene er med lyd, også det noe under gjennomsnittet i analysen.

Engasjement

Energibransjen skaper relativt lite engasjement med sine poster på Facebook. Både likes, kommentarer og delinger ligger godt under snittet i analysen.

For de energibedriftene som ser på Facebook som en trafikkdriver til egne kanaler er det lave antallet likes pr. 1000 visninger positivt, da analysen har vist at antall klikk på linkposter er omvendt proporsjonalt med antall likes.

Det lave antallet kommentarer er imidlertid ikke like positivt, da det tyder på at energibedriftene i liten grad klarer å skape interaktivitet og dialog med brukerne på Facebook.

Konklusjon

Energibransjen når brukbart ut med innholdet de poster. De poster ikke så ofte som en del andre bransjer, men er flinke til å variere mellom ulike posttyper.

Utfordringen hos energibransjen er å få mer verdiskapende effekt ut av innholdet. Klikkraten er relativt lav, og andelen som ser videoer ferdig er lav. Dette kan blant annet henge sammen med at en del energiselskaper ikke legger nok arbeid ned i hver post, og slurver med bruk av gode bilder, beskrivende tekst osv. De som ikke allerede har en Facebook-plan bør lage dette.

Analyse

Vil du lese hele rapporten Facebook-effekt 2016, så kan du laste den ned gratis her.

Du kan også få en analyse av din egen Facebookside. Mer informasjon om det finner du her.

 

Illustrasjoner: SoMeStatus.com / Matthew Henry

 

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.