Coverbilde på Facebook

Oppdatert 11.8.2016

Det første man ser når man går inn på en bedriftsside på Facebook er forsidebildet, eller coverbildet – det store bildet øverst på siden. Forsidebildet er dermed en viktig del av førsteinntrykket man får. Det bør bedrifter utnytte.

Facebook sier følgende om forsidebildet: «Bruk et unikt bilde som representerer siden din. Dette kan være et bilde av noe populært fra menyen, bilder fra musikkalbum eller et bilde av folk som bruker produktet ditt. Vær kreativ, og eksperimenter med bilder som publikummet reagerer positivt på.»

I tillegg til å bruke et representativt bilde som fremstiller det unike ved bedriften, bør forsidebildet være verdiskapende. Det vil si at det bør bidra til at brukeren får lyst til å kjøpe dine produkter, få mer informasjon om din bedrift eller følge siden din på Facebook.

Noen bedrifter benytter seg allerede av denne muligheten til gratis markedsføring på Facebook. Nedenfor har vi samlet et lite knippe verdiskapende coverbilder på Facebook.

Har du flere gode eksempler på verdiskapende coverbilder, så del det gjerne i kommentarfeltet.

Facebook har noen enkle regler for hva som er lov å ha som forsidebilde. Disse reglene finner du nederst i bloggposten.

Bergen Live

Bergen Live arrangerer konserter i Bergen. På sitt coverbilde markedsfører de kommende arrangementer. I skrivende stund er det en konsert med Leonard Cohen som arrangeres senere i måneden. (Men NÅR? Det burde komme frem på coverbildet.) Er man i målgruppen for Cohen er det ingen tvil om at dette coverbildet skaper interesse.

Adidas

Adidas har valgt å bruke coverbildet til å sette fokus på en konkret kampanje. Selv om kampanjen i seg selv er kostbar, så er idéen med å bruke coverbildet som en del av kampanjen noe alle kan gjøre. En ekstra effekt er at de i beskrivelsen av bildet også har lagt inn en link til konkurransesiden, slik at de som klikker på coverbildet blir oppfordret til å klikke seg videre til konkurransen.

Ilse Jacobsen Oslo

Ilse Jacobsen Oslo selger sko og klær både via to butikker og i nettbutikk. De er kanskje mest kjent for sine gummistøvler, og nettopp disse er blikkfang på coverbildet de har valgt på Facebook. Ved å vise et utvalg fargerike gummistøvler og matchende regnfrakker vekker de interesse hos potensielle kunder.

Hasla

Hasla er en sølvsmie i Setesdal som designer og produserer smykker og bunadssølv. De viser produkter fra den nyeste kolleksjonen på sitt coverbilde, og oppdaterer bildet jevnlig når de lanserer nye produkter.

Underverker

Nettbutikken Underverker.no selger undertøy. De skiller seg fra konkurrentene blant annet ved å gi kundene de samme mulighetene til å prøve og bytte som man har i fysiske butikker. Disse fordelene profilerer de på coverbildet sammen med bilder av produkter. Det gjør at alle som besøker Facebooksiden får med seg hva som er unikt med Underverker.no

Sola Strand Hotel

Noe av det som gjør Sola Strand Hotel spesielt er den fantastiske beliggenheten ved vestlandets riviera – Solastranden. Det er derfor naturlig at de bruker bilde av et lykkelig par på stranden som sitt coverbilde. Slik får de fokus på de idylliske omgivelsene som gir hotellet en ekstra dimensjon.

DFDS

Selv om produktet DFDS selger er en båtreise, er destinasjonen København det viktigste salgsargumentet. Coverbildet er en kombinasjon av idylliske bilder fra København og solfylte bilder fra sjøen. Det skaper et inntrykk av båtturen og København som en helhetlig opplevelse. Båtturen er ikke den samme uten København, og København er ikke det samme uten båtturen.

VVS-Foreningen

VVS-Foreningen, eller Norsk VVS Energi- og Miljøteknisk Forening, er en interesseforening for alle som jobber innen byggebransjen. Ettersom foreningen er mest kjent som VVS-Foreningen har de en utfordring med å nå ut til potensielle medlemmer som ikke har direkte med VVS å gjøre. På sitt coverbilde har de derfor bilde av et bygg under oppføring med en tekst som lister opp hvilke yrkesgrupper foreningen består av. Det gjør det umiddelbart klart for alle som besøker siden hvem som er i målgruppen.

Kværner

I forbindelse med oljemessen i Stavanger, som arrangeres denne uken, har Kværner byttet coverbilde. Det nye bildet viser selskapets stand på messen og forteller hvor man finner standen. Et godt eksempel på hvordan coverbildet kan brukes til å få fokus på enkeltaktiviteter.

Er man pirkete kan man hevde at den siste setningen («Visit our stand…») bryter Facebooks regel om «Oppfordring til å foreta seg noe…», men slik jeg tolker det er setningen ment som informasjon, ikke en oppfordring.

Formater

Når du laster opp et coverbilde på Facebook, vil bildet tilpasses hvis det ikke har riktig størrelse. Når bildet er lastet opp har du mulighet til å tilpasse plasseringen før bildet lagres. Denne tilpasningen kan imidlertid føre til at kvaliteten på bildet blir dårligere. Det beste resultatet får du derfor hvis du laster opp et bilde som har riktig størrelse.

Formatet på desktop er 828 x 315px, og på mobil er det 640 x 360px. I praksis vil det si at et bilde tilpasset desktop blir kuttet på sidene på mobil, mens et bilde tilpasset mobil blir kuttet oppe og nede på desktop. En løsning kan være å lage et bilde som er 828 x 466, men som «tåler» at det kuttes bort 76px oppe og nede. PNG skal visstnok gi et kvalitetsmessig bedre resultat enn JPG.

Regler

Alle forsidebilder er offentlige. Dette betyr at alle som besøker siden din, vil kunne se bildet du velger. Forsidebilder skal ikke være falske, misvisende eller villedende, og skal ikke krenke tredjeparters åndsverksrettigheter. Du kan ikke oppfordre eller gi insentiver til at folk laster opp forsidebildet ditt til sine personlige tidslinjer.

Les mer om regler for coverbilde i Facebook Pages Guidelines

Har du flere gode eksempler på verdiskapende coverbilder, så del det gjerne i kommentarfeltet.

 

 

You may also like...

8 Responses

  1. Hei, mulig jeg er litt paranoid, men på forsidebildet til underverker.no skriver de at det er gratis å bytte. Kan det falle i kategorien kjøpsinformasjon?
    PS: Bra innlegg!

  1. 3. juli 2013

    […] Les mer om kreativ bruk av coverbilder i denne bloggposten. […]

  2. 12. august 2016

    […] Eksempler på kreativ bruk av coverbildet kan du se i denne posten […]

Svar på slindblaAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.