Alt er lov – nesten

Jeg holder ofte foredrag om Facebook for bedrifter, og det spørsmålet jeg får flest ganger er:
Hva er reglene for markedsføring og konkurranser på Facebook ?

Svaret er: ”Alt er lov – nesten”

Artikkelen er nå oppdatert med gjeldende regler pr. 16. januar 2016

Det er skapt et intrykk av at Facebook har et vanskelig regelverk for hva man som bedrift har lov til å gjøre, men det er feil. Reglene er enkle og logiske. Og så lenge man følger dem, så er alt lov.
Facebooks regler dreier seg i stor grad om tre prinsipper:

– Beskytte brukerens interesser
– Beskytte Facebooks interesser
– Følge de enkelte lands lover og regler

Med disse tre prinsippene i bakhodet er Facebooks regler ganske logiske.

Beskytte brukerens interesser

Facebooks suksess er avhengig av at brukeren har en trygg og positiv opplevelse når hun bruker nettverket. Det betyr at hun må være trygg på at informasjonen hun legger inn ikke misbrukes, at hun har full kontroll på hva hun deler med hvem og at hun ikke oversvømmer med uinteressant informasjon. Basert på dette har Facebook lager noen regler:

  • Det er ikke lov å be om brukerens brukernavn eller passord.
  • Brukerinformasjon som innhentes på Facebook kan ikke benyttes utenfor Facebook uten at brukeren har gitt eksplisitt tillatelse.
  • Bortsett fra basisinformasjon (navn, epost, kjønn, fødselsdag, by og profilbilde) er det ikke lov å innhente brukerinformasjon uten brukerens tillatelse.
  • Hvis brukeren ber om det, må du slette all informasjon du har lagret om henne.
  • Du kan ikke forhåndsutfylle informasjon som brukeren skal publisere.
  • Selv om brukeren har gitt deg tillatelse til å publisere innhold, må hver enkelt publisering godkjennes spesielt av brukeren. (Det vil si at du aldri kan autopublisere innhold uten at brukeren klikker ”Publiser”, uansett om hun har gitt deg en generell godkjennelse på forhånd)
  • Du kan ikke benytte Facebooks meldingstjeneste til automatisert kommunikasjon med brukeren.

Jeg har selv kommet i skade for å bryte regelen om forhåndsutfylling og autopublisering tidligere. Du kan lese historien i på bloggen Forretningsprosess.no

Beskytte Facebooks interesser

Facebook får sine inntekter fra annonser. Disse inntektene gjør at vi som er brukere slipper å betale for å bruke nettverket. Derfor er det viktig for Facebook å ha regler som gjør at annonseinntektene ikke undergraves. Derfor gjelder følgende regler:

  • Du kan ikke linke til eller markedsføre et annet sosialt nettverk.
  • Du kan ikke markedsføre eller linke til andre applikasjoner eller søkemotorer.
  • Du kan ikke vise annonser fra et annet annonsenettverk

På bedriftssider er det mulig å legge ut applikasjoner og informasjon som Facebook ikke har kontroll på. For at Facebook ikke skal risikere at de blir stilt til ansvar for ulovlig eller krenkende innhold på disse sidene, har de følgende regler:

  • Det er ikke lov å bruke Facebooks navn, logo eller på annen måte antyde at innholdet er knyttet til Facebook.
  • Markedsføring og konkurranser må inneholde en tekst som fritar Facebook for alt ansvar, og beskriver hvem brukeren oppgir sin informasjon til.
  • Det er lov å bruke Facebook-funksjoner som konkurransemekanisme. Du kan for eksempel be brukeren like en side, like en post eller kommentere en post for å delta.
  • Det er IKKE lov å be brukere dele en side eller post, eller tagge andre for å delta i konkurransen.
  • Det er lov å bruke tredjeparts applikasjoner (faner) til å arrangere konkurranser.

Følge de enkelte lands lover og regler

Ulike land har forskjellige lover som begrenser muligheten til å spre informasjon om diverse produkter og tjenester. Facebook henviser til de enkelte lands lover og regler, men har i tillegg disse reglene:

  • Du kan ikke markedsføre eller spre informasjon om våpen, ammunisjon, tobakk, alkohol (uten nødvendige aldersrestriksjoner), produkter som bryter opphavsrett, online gambling, ulovlige aktiviteter, lotterier og konkurranser, pornografi, vold, trusler eller hatfullt innhold.
  • Du må ha nødvendige rettigheter til innhold du publiserer

Så lenge man respekterer disse tre prinsippene (med tilhørende regler), så er det få begrensninger i hva man kan bruke Facebook til.

De viktigste reglene du må forholde deg til finner du her:

Facebook endres hele tiden, men de er flinke til å fortelle om de endringene som gjøres. Jeg anbefaler at du følger med på Facebook-bloggen, hvor alle store endringer beskrives. For de som lager applikasjoner, konkurranser og egne sider på Facebook, så anbefaler jeg at du i tillegg følger med på utvikler-bloggen.

Da er det bare å slå seg løs på verdens største sosiale nettverk !

 

You may also like...

5 Responses

  1. Takk for bra innlegg! Vi er i gang med å lage en konkurranse på Facebook. Det er mulig jeg misforstod, men er det lov å si at kun de som har klikket LIKER på siden vår er med i en konkurranse?
    Du skriver i innlegget at «Du kan ikke belønne brukeren for å klikke LIKE eller publisere innhold på Facebook-plattformen». Men samtidig skriver du: «DET ER LOV å be brukeren klikke LIKE for å få tilgang til en konkurranse».
    Hvor går grensen her?

    • slindbla sier:

      Grensen går ved at det er lov å kreve at brukeren klikker Like for å FÅ TILGANG til konkurransen, men det er ikke lov å kreve at hun klikker Like for å DELTA i konkurransen. I tillegg er det et krav at konkurransen administreres på en egen underside (applikasjon).

      Regelen er slik:
      You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.

      Du må med andre ord be brukeren om å registrere seg på en egen side for å delta.

  2. Takk for nyttig oppsummering!

    • Erk… Kom borti knappen… Skulle skrive noe mer…

      I vertfall. Jeg lurer på om dette er oppdatert etter regelendringene som er kommet? Eventuelt kan du oppdatere? Denne kommer nemlig høyt i Google når jeg søker så da er vel denne ganske grei for oss «nybegynnere».

Skriv en kommentar