Slik fungerer Facebook-algoritmen

fb_timeline_topp02

Formlene som bestemmer hvem som ser hva i nyhetsstrømmen på Facebook påvirker hverdagen til de fleste av oss. Hver gang vi bruker noen sekunder av livet vårt på Facebook-strømmen, så bestemmer millioner av små beregninger hvilke venner og sider som får en bit av oppmerksomheten vår. For mange av de som administrerer Facebooksider er de kilde til konstant frustrasjon. Dessverre er de også kilde til mange myter som savner rot i virkeligheten.

Algoritmens funksjon

Oppgaven til algoritmen er å presentere det mest interessante innholdet til hver enkelt Facebook-bruker hver gang hun logger seg på. Siden du og jeg har ulike preferanser vil Facebook vise en annen nyhetsstrøm til deg enn den gjør til meg. Dette er livsviktig for Facebook, fordi det avgjør hvor mye tid du og jeg bruker på Facebook hver dag. Hvis vi liker innholdet vi ser, så bruker vi mer tid på Facebook. Da ser vi også flere annonser, og Facebook tjener mer penger.

Som sin rival Google, så vokter Facebook detaljene i sin algoritme som om det var oppskriften på Coca Cola. Det er ikke bare fordi den er en forretningshemmelighet, men også fordi den er i konstant endring. De formlene som utgjør algoritmen denne uken er ikke de samme som i forrige uke. Det gjøres justeringer, elementer legges til og elementer fjernes hele tiden.

For å få mest mulig nytte av Facebook er det viktig at du som administrerer en Facebookside forstår hvordan algoritmen fungerer. Forstår du det, vil du nå ut til flere av de som følger siden din. Du vil også få mer igjen for de pengene du eventuelt velger å putte inn i annonsering på Facebook.

Slik fungerer den

Hver gang du logger på må Facebook velge bort 1200 poster

Hver gang du logger på må Facebook velge bort 1200 poster

Hver gang en bruker logger på Facebook er det ca 1500 poster fra vennene hennes og sidene hun følger som kan havne i nyhetsstrømmen. Det er plass til ca 300 poster i nyhetsstrømmen, så Facebook må velge bort 1200 poster som det ikke er plass til.

Facebook-algoritmen gir en «score» til hver tilgjengelige post basert på brukerens historikk, preferanser og innstillinger. Her inngår også andre brukeres reaksjon på posten. Den posten som får høyest score kommer øverst i nyhetsstrømmen. Deretter kommer de 299 nest beste. De 1200 postene med dårligst score vises ikke.

Facebook-algoritmen består av tusenvis av formler, og mange av dem har liten betydning for de fleste av oss. Men det er noen elementer som påvirker så mye at det er verd å ta hensyn til:

Tid

Tiden siden posten ble publisert har stor betydning. Nye poster har en fordel fremfor eldre poster. Jo lenger tid det har gått siden posten ble postet, desto bedre må den være for å nå opp.

Hva har brukeren gjort med poster fra denne side tidligere?

Hvis brukeren har sett på eller respondert på de siste postene dine, så er sjansene større for at hun får se den neste også. Hvis hun ignorerer postene dine, vil de gradvis forsvinne fra nyhetsstrømmen hennes. Dette gjelder også poster fra venner.

Facebook registrerer ikke bare om hun liker, kommenterer og deler poster. Om hun stopper opp og leser posten, ser på videoen eller klikker på et bilde eller en link, så registreres det også.

Det er grunnen til at det er avgjørende å poste innhold som er interessant, relevant og verdiskapende for målgruppen din. Da stopper de opp og leser innholdet ditt, og da ser de den neste posten din også.

Hva har brukeren gjort med denne typen post tidligere?

Posttypen påvirker hvem som ser posten din

Posttypen påvirker hvem som ser posten din

Brukere som ser mest på bilder, ser flest bilder i nyhetsstrømmen sin. Brukere som klikker mest på linker, ser flest linker.

For å nå frem til flest mulig av de som følger siden din bør du derfor variere posttypen. Poster du bare bilder, så når du ikke ut til de brukerne som foretrekker linker.

Hva gjorde de første som så posten?

Hvis de første brukerne som ser posten din den engasjerer seg i den, så vises den til flere. Hvis de ignorerer den, så «dør» den fort. Derfor er det viktig å poste når målgruppen din er tilstede.

Negative reaksjoner

Hvis mange brukere skjuler posten din, slutter å like siden sin eller rapporterer posten, så forsvinner den fort. Det er Facebooks viktigste virkemiddel mot uakseptabelt innhold.

For de fleste er dette ikke et tema. Har du mange følgere på siden, så vil noen av og til skjule postene dine. Det gjør ingenting. Det er først når et større antall gjør det, at det betyr noe. Da er det et tegn på at du poster innhold som følgerne dine ikke liker.

Andre kriterier

Facebooks algoritme vurderer i tillegg en rekke andre kriterier:

Om du bruker riktig posttype. Poster med linker bør deles som linkposter. Hvis du bruker feil posttype, så vises posten til færre.

Når en bruker klikker på en link, så måler Facebook hvor lenge brukeren er borte før hun kommer tilbake. Det er en måte å avsløre klikkfisking.

Videoer bør lastes opp som Facebook-video. Da når den ut til flere enn om du deler en link til YouTube.

Jobb MED algoritmen, ikke MOT den

Hvis du forstår hvordan algoritmen fungerer, så kan du utnytte den til å få bedre nytte av Facebook. Da kan den hjelpe deg å poste bedre innhold som målgruppen din setter pris på.

Å forsøke å «lure» algoritmen er meningsløst. Algoritmens oppgave er å gi brukerne det innholdet de helst vil se. Å «lure» algoritmen er derfor å lure dårlig innhold på brukerne. Det er ingen tjent med.

Ha fokus på å poste innhold som er interessent, relevant og verdiskapende for målgruppen din. Da jobber du MED algoritmen.

Det beste spørsmålet du kan stille:

«Hva ville jeg like å se hvis jeg var kunden min?»

You may also like...

5 Responses

  1. Hvis jeg ser en video på YouTube, hvordan får jeg delt denne som Facebook-video?

    • slindbla sier:

      Hei,
      for å laste opp som Facebook-video må du ha selve videofilen. Hvis du ikke har den, så må du dele YouTube-videoen.

  1. 19. februar 2016

    […] bare er plass til en liten del av de tilgjengelige postene i en brukers nyhetsstrøm, så prioriteres de postene som Facebook tror brukeren helst vil se. Poster du innhold som følgerne dine liker, så når det ut […]

  2. 1. juni 2016

    […] er å ha en fellesnevner på segmentene slik at de fungerer som én målgruppe. For å sitere Ståle Lindblad – Jobb med algoritmen, ikke mot den. Mer om bruken av Facebook annonser […]

  3. 12. september 2016

    […] Slik fungerer Facebook-algoritmen (Ståle Lindblad) […]

Skriv en kommentar