Tre myter om Facebook

Facebook begrenser siders organiske rekkevidde for å tvinge bedrifter til å betale

Denne myten kommer i en rekke varianter, og alle er like usanne. Har man litt kjennskap til Facebooks forretningsmodell, så faller den på sin egen urimelighet.

Facebook begrenser ikke rekkevidden til poster. Ettersom det bare er plass til en liten del av de tilgjengelige postene i en brukers nyhetsstrøm, så prioriteres de postene som Facebook tror brukeren helst vil se. Poster du innhold som følgerne dine liker, så når det ut organisk.

Facebook har ikke behov for å «lure» eller «tvinge» bedrifter til å betale for synlighet. Den største begrensningen til Facebook er ikke bedriftenes betalingsvilje, men tilgjengelig annonseflate. Det vil si hvor mange annonser de har plass til å vise. Hvis vi bruker mer tid på Facebook, så får Facebook plass til å vise flere annonser. Da tjener de mer penger.

Derfor er brukervennlighet livsviktig for Facebook. Hvor mye tid du og jeg bruker på Facebook avgjør hvor mye penger de tjener.

busted

Du bør poste så mange poster som mulig for å få høyest mulig total rekkevidde

Det er to grunner til at dette er bare tull:

  1. Når du deler en post på Facebook, så er det fordi du vil nå ut til følgerne dine med et budskap. Du vil gjerne at flest mulig relevante brukere skal lese/se/engasjere seg i innholdet ditt. Du vil at flest mulig brukere skal se hvert enkelt budskap du deler. Da bør du ha fokus på rekkevidden på hver enkelt post, ikke totalt antall visning på en rekke poster.
  2. Ettersom Facebook må velge bort 80% av postene som er tilgjengelig for hver enkelt bruker, så vil flere poster fra samme side konkurrere med hverandre om plass i brukerens nyhetsstrøm. Da vil hver enkelt post nå ut til mye færre brukere.

Et eksempel: På en side jeg administrerer når jeg i snitt 22.000 brukere pr. post hvis jeg poster én gang om dagen. Enkelte ganger må jeg poste to ganger, og da når hver post i snitt 12.000 brukere. Selv om jeg totalt når litt flere brukere, så er det bare halvparten som ser hver post.

Derfor bør du ha nok opphold mellom postene til at hver enkelt post får «spre seg ferdig» organisk før den neste kommer. I praksis tilsier det å poste maksimalt én til to poster om dagen. Dersom du poster to, bør det være størst mulig avstand mellom dem.

busted

Du bør promotere alle poster, slik at de når flest mulig brukere

Nei, det bør du ikke!

Facebooks algoritme har til oppgave å vise brukeren de postene hun synes er mest interessante. Det aller beste innholdet vil hun i tillegg like, kommentere eller dele, og dermed bidra til viral spredning. Disse mekanismene sørger for at det innholdet brukerne oppfatter som godt får bra organisk og viral rekkevidde. Dårlig innhold får tilsvarende dårlig rekkevidde.

Du bør bare promotere de postene som får best organisk og viral spredning. Det innholdet følgerne dine synes er best er sannsynligvis også det innholdet som vil være mest interessant for de brukerne du promoterer mot.
Godt innhold egner seg best til promotering.

De dårlige postene bør du la «dø» i fred. Å promotere disse postene vil være det samme som å betale for å spre dårlig innhold.
Husk: Dårlig innhold blir ikke bra av at du betaler for det!

busted

 

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.