Nyheter om sosiale medier uke 38

Snart må alle betale for å bruke X og Googles chatrobot Bard blir smartere. Endelig kan du ha flere profiler på Facebook, og nå kan du verifisere bedriften din på Facebook og Instagram. Bildemodellen DALL-E blir integrert med ChatGPT og YouTube får nye AI verktøy. Det er bare noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 38.

Fortsetter etter videoen.

T2 har byttet navn til Pebble. Twitter-konkurrenten begrunner navnevalget med at småstein (pebble betyr småstein) kan skape bølger som er mye større enn den selv. På samme måte mener de at det sosiale mediet Pebble kan skape store bølger i samfunnet.

Elon Musk vurderer å ta betalt fra alle brukere av X. I en live-streamet samtale med Israels statsminister Benjamin Netanyahu sa Musk at han vurderer å innføre «en liten månedelig betaling» for å bruke plattformen X. Begrunnelsen var at dette er nødvendig for å bli kvitt bot’er (automatiserte kontoer) på plattformen.

Mye tydere imidlertid på at det er en annen motivasjon som er vel så viktig. Musk har flere ganger bekreftet at X/Twitter har mistet så mye som halvparten av sine inntekter etter at han overtok som eier. Til tross for aggressiv markedsføring av det betalte abonnementet X Premium skal visstnok mindre enn en million brukere ha latt seg friste til å betale de 83 kronene abonnementet koster i måneden.

Nå kan også bedrifter betale for å bli verifisert på Facebook og Instagram. En av fordelene Meta lover bedrifter som betaler for verifisering er bedre plassering i søk og oftere anbefaling i brukeres nyhetsstrøm. I tillegg vil de vises i en ny karusell som kalles «Anbefalte verifiserte virksomheter». Til sammen skal dette gi bedrifter større rekkevidde på postene.

I tillegg gir abonnementet det blå verifiseringsmerket, beskyttelse mot falske kontoer og ordentlig brukerstøtte. The Information rapporterer imidlertid at flere brukere som betaler for verifisering allerede er misfornøyde med at brukerstøtten ikke er tilgjengelig selv om de betaler.

Verifisering for bedrifter skal rulles ut i noe utvalgte land først, før det utvides til resten av verden. Prisen er oppgitt til $22 per konto per måned, eller $35 per måned for både en Facebook- og en Instagram-konto.

Google lanserte en ny versjon av Bard. Den nye utgaven av Bard kan kommunisere med flere andre Google-tjenester, som Maps og YouTube, for å gi deg bedre svar. Med tilgang på mer faktainformasjon mener Google at faren for «hallusinering», altså at modellen finner på et svar selv, skal bli mindre. Med Bard Extensions kan du også gi chatboten tilgang til din egen informasjon i Gmail, Docs og så videre, og bruke den som en personlig assistent.

Bard har også fått en bedre integrasjon mot søkemotoren til Google, så den kan faktasjekke seg selv. De nye funksjonene fungerer foreløpig bare på engelsk.

OpenAI lanserte DALL-E 3, som også blir integrert med ChatGPT. Den populære bildemodellen skal blant annet forstå kontekst bedre enn forgjengeren, slik at bildene den lager blir bedre.

Den viktigste forbedringen er imidlertid at DALL-E 3 kobles til ChatGPT. Beskrivelsen du gir bildemodellen er helt avgjørende for resultatet, og gode beskrivelser er vanskelige å lage. Nå tar ChatGPT seg av den oppgaven. Fortell språkmodellen hva du ønsker deg, så lager den en beskrivelse som får det beste ut av bildemodellen.

DALL-E 3 blir først tilgjengelig for ChatGPT Plus-abonnenter i oktober.

Microsoft kom også med en rekke lanseringer denne uken. Blant annet fortalte de at Copilot, AI-verktøyet som blant annet kan gi deg sammendrag av dokumenter og foreslå svar for deg, vil være inkludert i oppgraderingen av Windows 11 som kommer i slutten av september.

Den nye bildemodellen DALL-E 3, som OpenAI lanserte denne uken vil bli integrert med Bing Chat, så du kan lage bilder direkte fra Microsofts chatbot.

Nå kan du ha flere profiler på Facebook. Helt siden starten i 2004 har Facebook holdt fast på at du kun skal ha én profil, og at den skal representere den personen du er. Denne uken gikk de bort fra det. Nå kan du ha inntil fem profiler. Du kan for eksempel ha en profil for familie og venner, en for bestekompisene, en for jobben og en for matbloggen din.

Du vil fortsatt ha bare én hovedprofil. De fire andre vil være tilknyttede profiler, som har litt begrenset funksjonalitet. Messenger vil for eksempel bare fungere med hovedprofilen din.

Med denne endringen lytter Meta endelig til kravene som har kommet i flere år. Mange har ønsket seg en egen jobbprofil, så sjefen og kundene dine slipper å se partybildene fra helgen. Mange unge har laget egne ‘finsta’-kontoer på Instagram, for å kunne dele bilder med sine nærmeste venner, som de ikke ønsker at andre skal se.

Endringen rulles ut i hele verden de neste ukene.

Facebook har fått ny logo. Den nye logoen er…wait for it…nesten helt lik den gamle. Blåfargen har blitt litt blåere, og det skal visstnok ha blitt gjort justeringer på f’en. I en bloggpost begrunner Meta endringen med at de ville «…skape et fornyet design av Facebook-logoen som var dristigere, elektrisk og evigvarende.»

OK.

Den store logoen med Facebook-navnet og reaksjons-ikonene er også oppdatert.

Sosiale medier er ikke flinke nok til å stoppe feilinformasjon om klimaet, og X er dårligst. Det er konklusjonen i en rapport som nylig ble publisert av flere klimaorganisasjoner. Pinterest var best, med 12 av 21 poeng, mens X bare fikk ett poeng. Rapporten er basert på både hva plattformene sier de gjør, og hvordan de faktisk håndterer konkrete tilfeller.

Plattformene som ble testet var Pinterest (12 poeng), TikTok (9 poeng), Facebook og Instagram (8 poeng), YouTube (6 poeng) og Twitter/X (1 poeng).

YouTube kommer mer flere AI-verktøy utover høsten. Blant annet vil du snart kunne bruke AI-genererte bakgrunner på videoene dine. Funksjonen Dream Screen kan generere både bilde og video. AI kan også hjelpe deg med tema, beskrivelse og musikkvalg basert på innholdet i videoen din.

AI vil også snart kunne hjelpe deg med redigering og remiksing av videoer, og vil du dubbe den til andre språk, kan AI hjelpe deg med det også.

X legger ned Circles. Funksjonen som lar deg dele poster med et begrenset utvalg følgere slutter å fungere 31. oktober. Circles ble lansert i august i fjor, og overlevde dermed bare et drøyt år. X Corp har ikke sagt noe om hvorfor de legger ned Circles.

TikTok tester å vise lenke til Google i søkeresultatene. Videoplattformen har allerede begynt å vise Wikipedia-sider mellom videoene når du søker. Nå tester de også ut å gjøre det enklere å søke på Google.

Ifølge en undersøkelse fra Google svarte nesten 40% de unge at de bruker sosiale medier i stedet for Google når de skal finne et sted å spise lunch.

Mastodon har blitt bedre. I en oppgrading til versjon 4.2 har Mastodon fått flere forbedringer. Søkefunksjonen har blitt bedre. Det har også blitt enklere å like, dele og svare på poster fra andre servere.

Siden Mastodon i praksis er spredt ut på mange ulike servere, vil ikke de nye funksjonene dukke opp før din server er oppgradert til 4.2.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.