Smykkesuksess

trine01bÅ finne balansen mellom godt innhold og verdiskaping er en utfordring for mange virksomheter i sosiale medier. En som har klart dette er Trine Wilhelmine Rønnevig i Lillesand. Hun er mest kjent som smykkedesigneren Wilhelmine i sosiale medier, og driver butikken Harald Fjeldal Kunstkolonial i hjembyen.

Trine har etter hvert opparbeidet seg en stor og lojal følgerskare både på Facebook og Instagram, men det mest unike med henne er nok at hun også selger mye gjennom sosiale medier.

Ved siden av å ha et jevnt aktivitetsnivå med relevant innhold, er noe av hemmeligheten hennes at hun kombinerer flere kanaler med unikt innhold som utfyller hverandre. I tillegg til Facebook og Instagram, bruker hun YouTube, websiden sin og den fysiske butikken til å nå så mange som mulig så ofte som mulig.

Et godt eksempel på hvordan Trine bruker sosiale medier til å skape salg på en positiv måte fikk vi da hun i forrige uke solgte 900 reflekser på 5 dager uten å bruke en krone på markedsføring.

Solgte 900 reflekser på 5 dager

Wilhelmine01Etter å ha jobbet med design og produksjon over en lengre periode, var 1000 reflekser klare for salg. Tilfeldigvis sammenfalt lanseringen med den årlige Refleksdagen.

Det startet med en post på Instagram og hennes privat Facebookprofil tirsdag ettermiddag. Etter 30 minutter kom den første bestillingen. Dagen etter laget hun en enkel konkurranse med reflekser som premie på Facebooksiden sin. Posten ble sett av over 31.000 mennesker uten at hun betalte for å fremme den (hun har 8700 følgere på siden).

Hun laget også en video hvor hun viste frem produktet. Den ble postet både på YouTube og på Facebook. Ca 1200 mennesker så videoen. Samtidig laget hun en landingsside på websiden hvor man kunne kjøpe refleksen.

På torsdagen (den offisielle Refleksdagen) ble hun intervjuet på Sørlandssendingen, på fredag var det Kulturnatt i Lillesand med åpne butikker og på lørdag hadde butikken hennes ett års jubileum.

Ordinær pris på refleksen var 149,- men hun hadde et tidsbegrenset tilbud på 99,- de fem første dagene. I løpet av den perioden ble det solgt ca 450 reflekser via nettbutikken og sosiale medier, og et tilsvarende antall i butikken. Total omsetning i løpet av de fem dagene var ca 88.000,- og markedsføringsbudsjettet var 0,-.

Veien videre

Jeg spurte hva planen hennes er fremover: «Nå skal jeg forsøke annonsering på Facebook, og jeg har selvfølgelig bestilt 1000 reflekser til. I tillegg skal jeg distribuere et begrenset antall gjennom min samarbeidspartner SeeMe» svarer hun med et smil. «Utfordringen er å pakke og sende alle refleksene. Jeg monterer en ekte sten eller perle på hver refleks før jeg sender de ut. Jeg solgte mer enn jeg hadde regnet med, så jeg måtte leie inn hjelp for å få ekspedert alle ordrene.»

-Har du et tips til de som sliter med å konvertere aktiviteter i sosiale medier til salg?

«Vær personlig og bygg opp tillit slik at det blir trygt å handle. Finn din egen stil og by på deg selv. Bruk humor og lytt til kundene dine. Video virker!»

-Hvor viktig er dialogen på siden?

«Les alle kommentarer, slik at du kan plukke opp de som vil kjøpe mens de er i stemning for nettopp det. Gjør det enkelt å handle. Stripe.com* er genialt.»

Hvis du vil se mer av det Trine gjør på Facebooksidene sine, så finner du Wilhelminesmykker her og Harald Fjeldal Kunstkolonial her.

*Stripe.com er en betalingstjeneste

You may also like...

1 Response

  1. 18. desember 2016

    […] som bruker video på en god måte er smykkedesigner Trine Wilhelmine Rønnevig. I tillegg til å nå ut til en stor andel av følgerene sine, er hun flink til å konvertere […]

Skriv en kommentar