Hvorfor lede kundene til hjemmesiden ?

Kunder av nettbutikken Englebarn.no tranger ikke å gå til nettbutikken for å kjøpe. Flere av produktene er tilgjengelige på Facebook.

Jeg hører stadig vekk eksperter og rådgivere fortelle bedrifter at Faebooksidens viktigste funksjon er å lede nye kunder til hemmesiden. Hvorfor det ?

Hvorfor skal en bedrift lede nye kunder til hjemmesiden ? Hvorfor ikke gi dem det de er ute etter direkte på Facebook ?

De samme rådgiverne fortalte kundene for tre år siden (når de skulle designe nye hjemmesider) at hvert klikk rediserer sannsynligheten for at kunden tar en kjøpsbeslutning. Mener de at det ikke gjelder på Facebook ?

Min påstand er at Facebooksidens viktigste funksjon er å sette kunden i stand til å ta en beslutning der og da. En beslutning om å kjøpe, en beslutning om at ditt firma er verd å komme tilbake til når hun skal kjøpe eller en beslutning om at ditt firma er verd å anbefale til andre.

Det samme gjelder selvfølgelig for virksomheter som ikke lever av salg. Hvorfor skal en kommune på død og liv lede innbyggerne til hjemmesiden ? Hvorfor ikke gi innbyggerne den viktigste informasjonen på Facebook ? Hvorfor skal en tenåring lete etter informasjon om «Helsestasjon for ungdom» langt nede i hierarkiet på kommunens hjemmeside (fire nivåer ned på Asker kommunes hjemmeside) ? Hvorfor ikke legge informasjon om tjenesten lett tilgjengelig der ungdommen er – på Facebook ?

Det handler om å sette riktige mål. Er målet å få trafikk på hjemmesiden, eller er målet å gi kundene det de er ute etter ?

Spør du meg, så er Facebooksidens viktigste funksjon å gi brukeren den informasjon han/hun ser etter.

You may also like...

3 Responses

  1. Du har selvsagt rett i at info som man vet målgruppene etterspør, bør være lett tilgjengelig på Facebook pages. Samtidig kan jeg se mange grunner til at FB-pages ikke bør utvikles til å bli virksomhetens ”hjemmeside”. 1) Å satse alle sine kort på Facebook kan være en risikofylt og lite diversifisert strategi. 2) På Facebook må alle kjøre etter FBs kjøreregler, som ikke alltid er transparente, forutsigelige eller kundevennlige. 3) Med mange sosiale nettverk, FB, Twitter, YouTube, Linkedin og nå også Google+, kan det være lurt å operere med landingssider som er felles for alle nettverkene 4) På egne landingssider vil virksomheten kunne ha 100% kontroll både med innhold, design, navigasjon og kontekst. 5) En ”like” som bare får med seg 5% av virksomhetens nyhetsstrøm i en FB-feed, er trolig mye mindre verdt enn en tilbakevendende bruker av nettstedet. Eller bloggen☺ i dette tilfellet.

    • slindbla sier:

      Hei Morten,
      jeg er helt enig med deg i at Facebook ikke er en erstatning for hjemmesiden.
      Jeg mener tvert imot at Facebook bare er en kanal, på linje med andre kanaler. I dag er det Facebook, i morgen er det noe annet.

      Men det betyr ikke at man KUN skal ha info på hjemmesiden. Man bør ha tilstrekkelig info på FB til å fange oppmerksomheten, og gjøre brukeren i stand til å ta en beslutning. Når beslutningen er tatt vil det være greit å lede brukeren til hjemmesiden hvis hun trenger mer informasjon.

      Men jeg er overbevist om (og det har reklamebransjen dokumentert mange ganger) at å tvinge en potensiell kunde til å gå til en ekstern side (ekstern i forhold til Facebook) vil redusere sannsynligheten for en positiv beslutning.

      Det blir som å stå på et gatehjørne å selge aviser som kunden må gå to kvartaler for å kjøpe…

  2. Interessant diskusjon. En sentral kommunikasjonskanal for mange virksomheter er jo nettopp bedriftens egen hjemmeside. Men det vi nå faktisk ser er en gryende tendens til at sosiale medier i økende grad utkonkurrerer bedrifter egne hjemmesider. Allerede – for flere virksomheter har Facebook, blogger og andre nettsamfunn blitt den viktigste arenaen for kommunikasjon med kunder, brukere, politikere osv. Og hvorfor – jo fordi studier viser at stadig flere forbrukere forventer mer av nettopp hjemmesider. Nå er det ikke godt nok med tilgjengelig kvantitativ informasjon – forventinger til kvalitativ og brukergenerert informasjon er høy. I økende grad etterspørres brukernes egne oppfatninger. Mulighet til å sammenlikne produkter og tjenester oppgis også som en avgjørende faktor. Da holder det ikke lenger med hjemmesider i versjon 1.0 der man fremstår som en plakat som forteller hvem man er. Mange gjør også den klassiske prioriteringen – å legge nyheter på forsiden, slik at folk ser at det skjer noe på siden. Nyheter på hjemmesider oppfattes oftest som selvskryt eller rene kopier av pressemeldinger. Dette gir liten verdi for den som besøker. Og uansett om man velger å ha en tradisjonell hjemmeside eller en facebook-page eller en blogg for den saks skyld – som sin hovedkanal for kommunikasjon med omgivelsene, så er det en ting som blir avgjørende: Det handler om å tilføre verdi gjennom å gi målgruppen både innflytelse og synlighet. Spør dem, bruk dem. Gi de enkle innganger til å påvirke og si sin mening. De fleste produkter og tjenester i dag krever kontinuerlig fornyelse og innovasjon. Å bruke egne brukere i denne prosessen er en viktig forutsetning til suksess, og her har jo ny teknologi skapt helt nye betingelser for interaksjon uansett valg av plattform.

Skriv en kommentar