Du bør ha KI-kompetanse i styret
Kunstig intelligens påvirker alle bransjer, og alle ledere bør ha et bevisst forhold til KI. Men mange bedrifter har ikke mulighet til å ansette noen med kompetanse på KI og annen teknologi. Hva bør de gjøre? Løsningen kan være å sørge for at minst én person i styret har kompetanse på kunstig intelligens.
Uansett hvilken bransje du jobber i, vil kunstig intelligens snu opp-ned på hverdagen din i tiden fremover. Byggebransjen, reiseliv, transport, advokater, alle vil påvirkes av kunstig intelligens direkte eller indirekte. KI kan ikke erstatte rørleggeren nå et vannrør lekker, men teknologien kan sørge for at rørleggeren får tid til å bytte flere vannrør.
Hvis ikke du utnytter kunstig intelligens til å jobbe smartere, så vil konkurrenten din helt sikkert gjøre det.
Utfordringen er kompetanse!
Hvordan skal en leder i en liten bedrift klare å holde seg oppdatert på teknologiutviklingen, når det skjer nye ting hver eneste uke? Hvordan skal ledere i bedrifter som ikke er digitale forstå hvordan deres bedrift kan jobbe smartere ved hjelp av KI?
Du trenger ikke å ansette en egen KI-ansvarlig. Du trenger ikke å leie inn konsulenter til 2500 kroner i timen. Du kan i stedet sørge for å ha noen med KI-kompetanse i styret ditt.
Et styremedlem med KI-kompetanse vil kunne svare på de fleste strategiske spørsmål ledere har om KI. For eksempel:
- Hva er kunstig intelligens?
- Hvordan vil KI påvirke bedriftens langsiktige strategi?
- Hvordan kan KI hjelpe vår bedrift å jobbe smartere i hverdagen?
- Hvor i bedriften bør vi starte med å ta i bruk KI?
- Hvordan kommer vi i gang?
Et styremedlem med KI-kompetanse vil normalt ikke stå for selve innføringen av KI i bedriften, men vedkommende vil kunne redusere kostnadene og risikoen betraktelig.
De strategiske beslutningene som må tas før KI kan implementeres blir ikke bare billigere hvis du har KI-kompetanse i styret, de blir sannsynligvis bedre også. Et styremedlem har allerede inngående kjennskap til bedriften, og vil derfor kunne gi bedre råd enn en ekstern konsulent. Det gir et bedre beslutningsgrunnlag, og øker sannsynligheten for at en investering i KI blir lønnsom på kortere tid.
Et styremedlem vil også ha god kunnskap om bedriftens langsiktige strategi, og vil derfor kunne gi råd som er tilpasset strategien og bedriftens konkurransemessige og økonomiske situasjon.
Jo mindre digital bedriften er, desto viktigere er det å ha teknologikompetanse, enten blant de ansatte eller i styret. For det er i disse bransjene teknologien vil skape de største endringene fremover. Byggebransjen, landbruk og transport er tre eksempler på det. Fra å være utpregede «analoge» bransjer, hvor arbeidet først og fremst var fysisk, har alle tre blitt storforbrukere av dataanalyse og kunstig intelligens.
Hvis du ikke allerede har KI-kompetanse i din bedrift, bør du i hvert fall sørge for å ha det i styret.


