Nyheter om sosiale medier og KI uke 41
Meta har oppdatert Facebook-algoritmene, snart kan du kjøre apper i ChatGPT, norske medier deler ikke saker om sport i sosiale medier, nå er Google AI Mode tilgjengelig i Norge og Mastodon lanserer snart «starter packs». Det er nyhetene fra sosiale medier og kunstig intelligens i uke 41.
Fortsetter etter videoen.
Nå kan du snart kjøre apper i ChatGPT. Det betyr at du kan skrive «Canva, gjør om denne annonsen til poster jeg kan dele på Facebook, Instagram og LinkedIn», så vil ChatGPT sørge for at det du ber om blir utført i Canva. ChatGPT bruker standarden Model Context Protocol (MCP) til å kommunisere med de ulike appene. I første omgang er det appene Booking.com, Canva, Coursera, Figma, Expedia, Spotify og Zillow som er tilgjengelig, men gjennom MCP kan i prinsippet alle apper kommunisere med ChatGPT på samme måte.
OpenAI lanserte også et Apps SDK, som lar utviklere koble sine egne apper til ChatGPT. Funksjonen er allerede tilgjengelig i resten av verden, mens vi må vente litt her i Europa. OpenAI skriver imidlertid i pressemeldingen at de håper å kunne lansere i Europa også veldig snart.
Sam Altman fortalte samtidig at ChatGPT nå har passert 800 millioner aktive brukere.
Norske medier deler ikke saker om sport i sosiale medier. Forskere ved Høyskolen Kristiania har kartlagt hvordan norske medier bruker sosiale medier. Rapporten viser at mediene har en større bredde av temaer på saker de publiserer på egne nettsider, og at det er større variasjon mellom de ulike redaksjonene.
I sosiale medier publiseres er variasjonen i temaer mindre, og de ulike redaksjonene har en likere profil. Sakene som publiseres i sosiale medier er dominert av «myke» temaer, som mennesker og livsstil. Det var spesielt tydelig på Instagram. Sport var derimot nesten fraværende i sosiale medier, mens det var en av de dominerende kategoriene på medienes egne nettsider.
Nå er Google AI Mode tilgjengelig i Norge. AI Mode er en videreutvikling av AI-sammendragene du allerede får i Google-søk. Den kan bryte opp søket ditt i mindre biter og lete etter flere ulike delsvar samtidig, slik at resultatet blir bedre.
AI Mode lar deg også «prate med søkeresultatet» ved å stille oppfølgingsspørsmål og grave dypere i deler av informasjonen. Du kan også laste opp bilder og dokumenter som bakgrunnsinformasjon i søket.
Du finner AI Mode her, eller du kan velge «AI Mode» fra søkeresultatet ditt i Googles søkemotor.
Meta har oppdatert Facebook-algoritmene. Ifølge en bloggpost skal algoritmene nå lære fortere hva du er interesser i, og vise deg enda flere reels fra folk du ikke følger. De skriver at det har ført til at algoritmene nå viser 50% flere reels som er publisert samme dag, og at det har resultert i at amerikanere bruker 20% mer tid på å se video på Facebook, enn de gjprde for et år siden.
Du vil også få en «Not interested»-knapp som vil gi signal til algoritmene, og du vil se hvilke reels vennene dine har likt.
Mastodon lanserer snart «starter packs». Packs, som det kalles i Mastodon, er en blåkopi av Blueskys Starter Packs, en samling anbefalte kontoer som nye brukere kan følge. Det gjør det enkelt for nye brukere å komme i gang, slik at de får en interessant feed allerede fra starten.
Mastodon har lagt til noen funksjoner i Packs, som du ikke finner hos konkurrenten. Du har mulighet til å reservere deg fra å bli lagt inn i Packs av andre, og du vil bli varslet hvis noen legger deg inn.