Nyheter om sosiale medier og KI uke 34

Facebook er fortsatt det mest populære sosiale mediet i Norge, DeepSeek lanserte en ny AI-modell, Instagram lar deg nå lenke sammen reels og nå kan Facebook og Instagram dubbe reels-videoene dine automatisk. Det er nyhetene i uke 34.

Fortsetter etter videoen.

Nå kan du lenke samme flere reels på Instagram. Er du lei av å måtte lete etter del 2 av en reel du har sett på Instagram? Det slipper du nå! En ny funksjon lar brukere lenke sammen flere reels, slik at publikum enkelt kan finne den neste. Funksjonen passer både for de som lager en serie av flere reels, eller som vil følge opp en tidligere reel.

«Tilknytt en Reels-video» kommer opp som et valg når du skal publisere en ny reel. Klikk på den, så kan du velge blant dine eksisterende reels. Tittelen du blir bedt om å skrive er det som vil stå på knappen etter «Se på».

Instagram og Facebook dubber reels automatisk. Ved hjelp av kunstig intelligens kan Instagram og Facebook nå endre språket som snakkes på videoene dine. Snakker du engelsk på video, kan du snakke flytende spansk bare ved et tastetrykk. Funksjonen har vært testet lenge, men nå blir den tilgjengelig for alle.

Meta AI oversetter ikke bare ordene, den endrer også mimikken til den som prater på videoen, så talen ser helt naturlig ut på et annet språk.

I første omgang er det kun engelsk og spansk som er tilgjengelig, men Instagram-sjef Adam Mosseri sier at flere språk fil komme etter hvert.

DeepSeek lanserte V3.1. Den nye modellen er den største fra DeepSeek hittil, og er tilgjengelig på open source-plattformen Hugging Face. V3.1 er en grunnmodell med 685 milliarder parametere og et kontekstvindu på 128 000 tokens, ganske tilsvarende de fleste av konkurrentenes modeller.

Ipsos publiserte SoMe-tracker for Q2 2025. Rapporten kartlegger nordmenns bruk av sosiale medier. I andre kvartal var det ingen dramatiske endringer. Facebook har en svak nedgang i bruken, men er fortsatt den største plattformen med god margin. 65% av alle voksne nordmenn bruker Facebook hver dag. Snapchat, på andre plass, brukes av 52% hver dag.

TikTok fortsetter å vokse, men veksten er ikke like kraftig som før. Snapchat-veksten har flatet ut, men det er fortsatt god vekst i de eldste aldersgruppene.

Instagram (43%) har nesten dobbelt så mange daglige brukere som TikTok (23%), men TikTok-brukerne bruker mye mer tid på plattformen, enn Instagram-brukerne.


You may also like...

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.