Nyheter om sosiale medier og KI uke 30
Endelig er ChatGPT Agent tilgjengelig i Norge, Meta dropper all politisk reklame i Europa, og nekter å signere EUs «AI Code of Practice», GPT-5 skal visstnok lanseres tidlig i August, Threads lanserte nye Innsikt-data, Instagram lanserte nye sikkerhetsfunksjoner og Snapchat sier ifra til vennene dine når du har kommet deg trygt hjem.
Fortsetter etter videoen.
Meta vil ikke signere EUs «AI Code of Practice». Dokumentet er frivillige retningslinjer som skal bidra til at techselskapene skal følge retningslinjene i AI Act før de tre formelt i kraft.
Meta begrunner sin beslutning med at de mener EU har for strenge reguleringer av AI:
– Disse retningslinjene skaper en rekke juridiske uklarheter for utviklere av AI-modeller, i tillegg til å innføre tiltak som går langt utover det som omfattes av AI-forordningen, skrev Metas Joel Kaplan på LinkedIn.

ChatGPT Agent er nå tilgjengelig i Norge. Det nye verktøyet, som ble lansert i forrige uke, er nå tilgjengelig for betalende abonnenter i Norge. Med Agent kan ChatGPT utføre praktiske oppgaver for deg, som å kjøpe ting, booke reiser eller oppdatere Excel-regneark.
Du kan lese mer om ChatGPT Agent her.
GPT-5 blir lansert tidlig i august. Det sier i hvert fall ryktene som blant annet The Verge skrevet om. GPT-5 forventes å være en hybridmodell, som selv velger om den skal opptre som resonnerende modell eller som en vanlig grunnmodell.
GPT-5 vil også komme i Mini- og Nano-utgave, som er mindre varianter av modellen.
ChatGPT-brukere sender 2,5 milliarder prompter hver dag, ifølge Axios.
Instagram lanserte flere nye sikkerhetsfunksjoner for unge. De nye funksjonene gjør det enklere for unge å blokkere fremmede som tar kontakt via direktemelding. Beskyttelse mot nakenhet vil også skrus på som standard på ungdomskontoer.
Voksne som deler mange bilder av barn, vil også få mulighet til å bruke flere av sikkerhetsfunksjonene for unge.

Threads lanserte nye Innsikt-data. Nå kan du se mer detaljerte Innsikt-data om Threads-postene dine. Du kan både se utviklingen over tid, fra 7 til 90 dager, og du kan klikke inn på enkelte av datapunktene for å se flere detaljer.
Blant detaljene som nå blir tilgjengelig er hvor brukere har sett postene dine.
Snapchat lar deg si ifra at du har kommet trygt hjem. En ny funksjon gjør det enkelt å si ifra til en venn på Snap at du har kommet trygt hjem. For å bruke funksjonen må du markere hjemmet ditt i SnapMap. Sett på «Trygt hjemme»-funksjonen i samtalen med en venn, så vil Snapchat automatisk varsle vennen når du har kommet deg hjem.
Meta vil droppe politisk reklame i EU. Etter at EU har vedtatt nye reguleringer av politisk reklame (Transparency and Targeting of Political Advertising – TTPA), sier Meta nå at de ikke lenger vil tillate politisk reklame i Europa. Meta tilfredsstiller allerede an del av kravene i TTPA, men sier at noen av de nye kravene er uakseptable for dem, og at de derfor heller velger å droppe politisk reklame helt.
Det er spesielt begrensningene i muligheten til å målrette politisk reklame som har falt Meta tungt for hjertet.
Endringene vil første tre i kraft i oktober, og vil dermed ikke ramme norske partier før stortingsvalget i høst.