Nyheter om sosiale medier og KI uke 21

Den superpopulære appen NotebookLM blir enda bedre, Google lanserte en haug med nye KI-verktøy, KI vil snart gjøre annonsene dine mer effektive og Anthropic lanserte to nye KI-modeller. Det er nyhetene fra uke 21.

Fortsetter etter videoen.

Google I/O med mange AI-nyheter. Googles bildemodell Imagen kom i versjon 4. Den har blitt bedre på å håndtere tekst og lager enda mer detaljerte bilder.

Veo 3 er den nye versjonen av Googles videomodell. I tillegg til å generere video av høy kvalitet, kan Veo 3 også generere lyd. Både dialog, bakgrunnsstøy og bakgrunnsmusikk kan du få ut av modellen sammen med videoen.

Google lanserte også videoappen Flow. Den lar deg sette sammen videoklipp og bilder fra Veo og Imagen til lenger videoer.

AI Mode er en videreutvikling av AI Sammendrag i søk. Med AI Mode kan du stille mer komplekse spørsmål. Modellen vil bruke lenger tid, og har tilgang til verktøy som deep search og koding for å løse oppgavene du gir den.

Deep Search er en utvidet resonneringsfunksjon som bruker lenger tid, og vurderer flere ulike hypoteser før den svarer på oppgaven din.

Bruker du Google Meet, kan du glede deg til sanntids oversettelser i møter. I første omgang håndterer den kun engelsk og spansk, men Google sier de vil utvide med flere språk etter hvert.

AI Shopping lar deg laste opp et bilde av deg selv, og så kan du se hvordan du vil se ut med ulike klær du vurderer å kjøpe. I stedet for bare å klistre hodet ditt på en ferdig modell, vil AI Shopping tilpasse klærne til din kropp, så du får et mer realistisk bilde av hvordan du vil se ut med de aktuelle plaggene på.

NotebookLM blir enda bedre. Det populære verktøyet, som kan lage podcast av dokumentene dine, lar deg nå bestemme lengden på podcasten. Du kan velge mellom Kortere (ca 5 min), Standard (ca 10 min) og lengre (ca 20 min). Du kan også gi NotebookLM instruksjoner om hva deltakerne i podcasten skal fokusere på.

NotebookLM er nå også tilgjengelig som mobilapp, både for iOS og Android.

En spennende nyhet som kommer, er at NotebookLM snart kan lage visuelle presentasjoner av innholdet ditt. Google delte en demo av hvordan den visuelle presentasjon vil kunne se ut.

Google lanserte nye annonseverktøy. Google Marketing Live kunne by på en rekke nyheter for annonsører. Først og fremst vil Google nå begynne å vise annonser i AI Sammendrag og AI Mode. De hevder at disse annonsene vil være mindre påtrengende og mer effektive enn klassiske søkeannonser.

Googles generative AI-verktøy Veo (video) og Imagen (bilder) vil bli integrert i Google Ads og Mechants Center, og vil kunne generere visuelt materiell til kampanjer, basert på produktbilder du laster opp.

AI-verktøy vil også gjøre kampanjer mer effektive ved å analysere resultatene dine, og endre budgiving, plassering osv. for å øke effekten av kampanjene.

Du kan lese mer om Google Marketing Live her.

Anthropic lanserte Claude 4. Den nye språkmodellen kom i to utgaver, Claude Opus 4 og Claude Sonnet 4. Opus er den største av modellene, mens Sonnet er en mindre versjon som er raskere og billigere i drift.

Claude 4 er hybridmodeller, som kan resonnere når oppgaven tilsier det, men som ellers fungerer som en vanlig, ikke-resonnerende modell. De skal være spesielt gode på koding.

En ny funksjon i Claude 4 er «thinking summaries», som gir deg sammendrag av hvordan modellen har resonnert for å komme frem til et resultat. Begge modellene er tilgjengelig for betalende brukere, mens gratisbrukere kun har tilgang til Sonnet.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.