Google Marketing Live 2025
GML er Googles konferanse for annonsører. Her presenteres nye annonseprodukter og banebrytende annonseteknologi. På årets arrangement var det kunstig intelligens som stod i fokus. KI kan både hjelpe deg å bruke mer penger hos Google, og visstnok også å få mer verdi igjen for hver krone.
Jeg var så heldig å bli invitert av Google til GML 2025 i Dublin. I tillegg til opplevelsen av å sitte ringside på et av Googles spektakulære arrangementer, ga det meg muligheten til å grave litt i Googles nye annonseprodukter, snakke med noen av lederne som var til stede og, ikke minst, teste noen av de morsomme demoene de viste frem.
Her er de viktigste nyhetene Google presenterte:
Annonser i AI Sammendrag og AI Mode

AI Mode er Googles store satsing innen søk. Funksjonen bygger på AI Sammendrag, som akkurat har kommet til Norge. I tillegg til å gi brukeren et AI-generert sammendrag av søkeresultatene, vil AI Mode gi brukeren mulighet til å «snakke med søkeresultatene» for å grave dypere ned i materien. I tillegg vil AI Mode etter hvert få agent-funksjoner som kan utføre oppgaver for brukeren. For eksempel vil den kunne bestille varer i en nettbutikk eller booke billetter.
Google planlegger å vise relevante annonser sammen med det AI-genererte sammendraget i AI Mode. De hevder slike annonser vil oppleves mindre forstyrrende, og heller fungere som en del av søkeresultatet.
I noen tilfeller er det logisk. Om en bruker søker på «Hva kan jeg gjøre i Hokksund» vil annonser for aktiviteter i Hokksund være nyttig. Det gjenstår imidlertid å se hvordan det vil fungere i praksis for mindre logiske kombinasjoner.
AI-generert video og bilder i Goole Ads og Merchant Center
Googles generative AI-verktøy Imagen og Veo integreres nå i annonseverktøyene. De lar deg generere bilder og video med dine egne produkter til annonsene dine. Last opp produktbilder, så lager AI-verktøyene annonsemateriellet for deg. Materiellet samles i Asset Studio, ditt eget bibliotek.
Du kan også få hjelp av AI til å lage forslag til kampanjer basert på hva som trender i markedet
AI-styrt budgiving

Smart Bidding Exploration er en oppgradering av Googles AI Max for Search-kampanjer. Ved å la Googles modeller styre budgivingen for deg, hevder Google å kunne finne nye søk for kampanjen din, og øke konverteringen med 19 prosent.
AI Max for Search er en kampanjetype som nylig ble lansert. Den bruker AI til å analysere brukernes mål med søk, slik at annonsene dine vises til potensielle kunder selv om de ikke har søkt på frasene og ordene du har lagt inn i kampanjen.
AI Max kan også tilpasse teksten i annonsene dine til den enkelte brukers søkemønster, slik at tittel og beskrivelse i annonsene dine blir mer treffsikre.
AI-agenter i Ads og Analytics
AI-agenter er årets tema innen kunstig intelligens, og Google Ads er intet unntak. I første omgang vil agenten i Google Ads gi deg råd om forbedring av kampanjene dine, basert på resultatene. Den kan for eksempel foreslå nye søkeord eller endringer i kampanjene dine.
Etter hvert vil også agenten kunne foreslå nye idéer til materiell som vil gi kampanjene dine bedre effekt.
I Google Analytics vil AI-agenten kunne hjelpe deg å analysere dataene dine, og komme med råd og forslag basert på resultatene.
Kreative demoer
I tillegg til lansering av nye annonseverktøy, kunne Google Marketing Live by på demoer som viste Googles AI-verktøy i ulike settinger. Selv fikk jeg teste hvordan videomodellen Veo kunne gjøre om en enkel selfie til en kreativ video.
En annen demo brukte Google Gemini til å arrangere en Lego-konkurranse. Deltakerne fikk som oppgave å bygge et lego-palass. Kameraer filmet byggeprosessen, mens Gemini fortløpende kommenterte fremdriften ti hver enkelt deltaker. Til slutt ble en vinner kåret, selvfølgelig med Gemini som dommer.
Den mest nyttige demoen var ViGenAir, et open source-verktøy som klipper lange videoer ned til SoMe-vennlige, korte klipp. Løsningen gjørde en imponerende jobb på egenhånd, men du kan også gjøre egne endringer på resultatet.
ViGenAir kan lastes ned her.
1 Response
[…] Du kan lese mer om Google Marketing Live her. […]