Nyheter om sosiale medier uke 1 og 2

Mikke Mus mistet beskyttelsen, Meta tar grep for beskytte tenåringer, de store plattformene må tilpasse seg til Digital Markets Act, Snapchat lar foreldre skru av barnas MyAI og Elon Musk snur igjen. Det er bare noen av nyhetene fra sosiale medier i årets to første uker.

Fortsetter etter videoen.

Mikke Mus mistet copyright-beskyttelsen 1. januar. Bare timer senere dukket den første Mikke Mus-filmen, «Steamboat Willie», opp på YouTube. En versjon av bildemodellen Stable Diffusion som er fintrent på 96 Mikke Mus-bilder fra 1928 er tilgjengelig på Hugging Face.

Før du kaster deg over Disney-figurene er det viktig å være oppmerksom på at det bare er et begrenset utvalg av de første Mikke Mus-historiene som ikke lenger er beskyttet. Tråkker du over grensen, vil du fortsatt får Disney på nakken.

Facebook lanserer «Link History». Den nye funksjonen (Lenkehistorikk på norsk) lager en liste over de siste lenkene du har klikket på, slik at du enkelt kan finne tilbake til dem senere.

Funksjonen har imidlertid allerede møtt kritikk fordi den bidrar til at Meta kan samle inn enda mer informasjon om brukerne. Flere begrensninger fra Apple og Google, og strenge reguleringer fra blant annet EU, har skapt problemer for Meta. Ved at brukerne godtar betingelsene for å skru på Lenkehistorikk, kan Meta likevel samle inn data om hva de gjør på eksterne nettsteder.

Du kan skru av Lenkehistorikk under Nettleser i innstillinger.

X har begynt å vise tittel på lenker igjen. I fjor fjernet selskapet både tittel og ingress på lenker, fordi Elon Musk mente det var estetisk bedre å bare vise et bilde. Det førte til at mange brukere trodde lenkeposter bare var bilder, og at det var umulig å se hva som ble lenket til hvis posten ikke inneholdt en beskrivende tekst.

Nå har altså «designsjef Musk» tatt til fornuften, og tillatt at tittelen også vises på lenker.

Apple har klaget på at App Store er definert som én stor markedsplass i Digital Markets Act. Selskapet hevder at App Store for iPhone, iPad, Mac, Apple TV og Apple Watch er fem ulike markedsplasser, og ikke kan behandler som én markedsplass i DMA.

EU undersøker også om Apples melsdingsplattform iMessage skal reguleres av DMA. Det vil i tilfelle bety at Apple må åpne opp plattformen for andre meldingsplattformer. Apple mener at i Message ikke faller inn under kriteriene i DMA.

Meta innfører strengere moderering for tenåringer på Facebook og Instagram. Det fortalte selskapet i en pressemelding. I praksis vil det si at kontoene til tenåringer automatisk settes til de strengeste innstillingene for innholdsmoderering. Tenåringer vil også bli minnet på å sjekke sine personverninnstilinger.

Meta har fått mye kritikk for å ikke gjøre nok for å beskytte ungdoms mentale helse. Senest i november ba EU om informasjon om hva selskapet gjør for å beskytte unge brukere. De har også blitt saksøkt av 42 stater i USA for ikke å gjøre nok for å beskytte unge brukere.

X vil (kanskje) lansere betalingstjenester i 2024. I en bloggpost la selskapet frem planene for hva de skal jobbe med i 2024, og person-til-person betaling står høyt oppe på listen. I tillegg nevner de en forbedring av «se lignende poster» og en ny funksjon de kaller «se annerledes poster».

Selv om betalingstjenester nevnes i listen over hva de vil prioritere i 2024, sier ikke selskapet eksplisitt at de vil lansere tjenestene i løpet av året. Elon Musk er jo kjent for å ikke holde alt det han lover. Men muligheten for at du snart kan sende penger til dine kontakter på X er altså til stede.

Foto: Manfred Werner – Tsui

Max Schrems klager inn Meta igjen. Den østerrikske personvernaktivisten og hans organisasjon Noyb har sendt en ny klage til det østerrikske datatilsynet. De mener betalingsløsningen Meta lanserte i fjor høst er ulovlig under GDPR.

Dette er den andre klagen Schrems sender inn etter at Meta svarte på GDPR-kritikk fra EU med å tilby et betalt, reklamefritt abonnement som alternativ til å få se målrettet reklame basert på brukerens persondata. I den første klagen hevdet Schrems at prisen på det betalte abonnementet var for høy. I denne nye klagen mener han at det er for vanskelig for brukere å trekke tilbake et samtykke til å bli sporet.

Snapchat lar nå foreldre skru av chatboten MyAI for barna. I en bloggpost fortalte selskapet at de utvider foreldrekontrollen med flere nye funksjoner. En av funksjonene er altså å skru av MyAI. I tillegg vil foreldre kunne se flere av innstillingene til barna, som hvem som kan kontakte dem, se historiene og om de deler lokasjonen sin med andre.

Google lar deg nå bestemme hvilke tjenester som deler data. Du har kanskje opplevd at forslagene som dukker opp i Google søk av og til påvirkes de videoene du har sett på YouTube. Det er fordi Google deler dine data mellom sine ulike tjenester. Nå kan du velge bort denne koblingen.

Hvis du velger å ikke beholde koblingen, vil tjenestene fungere stort sett som før, men valgene dine i én app vil ikke lenger påvirke personaliseringen av de andre Google-appene.

Endringen vil gjelde fra 6. mars, og er et resultat av Digital Markets Act. Du kan velge å beholde koblingen som i dag, stoppe all deling av data mellom Google-tjenester eller velge å beholde enkelte. Du kan endre valgene dine når som helst under innstillinger i Google-kontoen din.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.