Nyheter fra sosiale medier uke 17 og 18

Varierende resultater fra tech-selskapene, Meta og Google går til nyhetskrig i Canada, TikTok med lansering og tabbe, og selvfølgelig noen flere Twitter-påfunn fra Elon Musk. Det er blant nyhetene fra sosiale medier i uke 17 og 18.

Fortsetter etter videoen.

Twitter har gitt flere kontoer tilbake det blå verifiseringsmerket, selv om de ikke abonnerer på Twitter blue. En rekke profilerte kontoer med mange følgere er plutselig verifisert igjen, selv om flere av dem sier at de ikke abonnerer på Twitter Blue eller har legitimert seg. Også en falsk Disney-konto fikk verifiseringsmerket, men det ble fjernet igjen etter kort tid og kontoen ble suspendert.

Bluesky-logo

Twitter-konkurrenten Bluesky har åpnet opp for testbrukere. Bluesky er laget blant annet av Twitter-gründer Jack Dorsey, og er i likhet med Mastodon en distribuert løsning. Det vil si at brukere selv kan opprette servere, som ikke er kontrollert av selskapet sentralt.

Bluesky har gjort kommunikasjonsprotokollen sin åpent tilgjengelig, slik at andre plattformer kan bruke den. På sikt ønsker Bluesky at det skal bli mulig å kommunisere på tvers av ulike plattformer ved hjelp av denne felles protokollen.

For å få tilgang til Bluesky må du sette deg på venteliste, eller bli invitert av en som allerede er på plattformen.

Alphabet (Google) økte omsetningen, men fikk en liten reduksjon i overskudd i første kvartal. Omsetningen på 69,8 milliarder dollar er en økning på 3 prosent fra året før, men selskapet satt igjen med «bare» 15 milliarder dollar i overskudd. Annonseinntektene fra YouTube faller, mens søkemotoren fortsatt øker inntektene.

Meta økte omsetningen for første gang på et år. Selv om økningen var på beskjedne 3 prosent, innebærer den at den negative utviklingen fra de tre foregående kvartalene er i ferd med å snu. Overskuddet falt med 24 prosent, men resultatet fikk likevel en positiv mottakelse på børsen.

Vel så gledelig for Mark Zuckerberg var det nok at antallet daglige aktive brukere på Facebook økte med 37 millioner, eller 4 prosent.

Omsetningen i Snap Inc. falt med 7 prosent i første kvartal. Det er første gang siden Snapchats eierselskap ble børsnotert, at omsetningen faller. Antall daglige brukere økte med 15 prosent, til 383 millioner.

Instagram tester en funksjon som lar deg legge musikk på bildekaruseller. Tidligere har det vært mulig å legge musikk på enkeltbilder, men snart kan du kanskje gjøre det på karuseller også.

TikTok lanserte Pulse Premiere, som lar mediebedrifter på plattformen tjene penger på annonser som vises med TikTokene deres. Mediene får beholde 50 prosent av inntektene fra annonsene.

Både Meta og Google vil blokkere lenker til nyhetsartikler i Canada hvis parlamentet vedtar en ny lov de har foreslått. Det sa representanter for selskapene i en høring i Senatet onsdag. Canadiske politikere har latt seg inspirere av en liknende lov som tidligere er vedtatt i Australia, som tvinger de sosiale mediene til å inngå avtaler om betaling til mediene for nyhetsartikler som deles. Også der blokkerte Meta nyheter en periode, og fikk tvunget fram endringer i loven før den ble vedtatt.

Selskapene sier at det er mediene som selv velger å gjøre sitt innhold tilgjengelig på plattformene, og at de får store fordeler og inntekter av trafikken plattformene genererer. De mener derfor at det er urimelig at plattformene skal betale for nyhetssaker som deles.

TikTok-ansatte hadde tilgang til lister over brukere som så på LHBT+-videoer. Plattformen kategoriserer innholdet i videoene som deles, og en av disse kategoriene er LHBT+. Når en bruker ser på en video, registreres det som en interesse hos brukeren i den eller de aktuelle kategoriene.

At plattformene registrere informasjon som dette er ikke uvanlig. Det som er kritikkverdig er at oversikten var lett tilgjengelig for ansatte i ByteDance, TikToks eierselskap.

TikTok sier at de nå har gjort endringer som begrenser ansattes muligheter til å se slik informasjon.

Amerikanske myndigheter vil forby Meta å bruke personinformasjon fra mindreårige til å målrette annonser. Det er Federal Trade Commission som mener at Meta, ved å bruke personinformasjon fra brukere under 18 år, bryter et forlik fra 2020.

Meta er uenige, og viser til at de allerede har begrenset muligheten til å målrette annonser mot mindreårige.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.