5 tips om sosiale medier i 2023

Et nytt år står for døren, og nye planer for sosiale medier skal legges. Hva slags innhold vil fungere i året som kommer? Hvilke kanaler bør du bruke? Hvordan skal du bli synlig for målgruppen din? Her er noen innspill til hva som vil fungere i sosiale medier i 2023.

1. Vertikal, kortform video

Vertikal, kortform video vil være er det dominerende formatet i 2023. Formatet fikk sitt gjennombrudd med TikTok, og har nå blitt adoptert av flere av de største plattformene. Hvis du finner deg til rette i dette formatet, kan du bruke det i alle de store kanalene.

Det er tre ting som er viktig for å lykkes med vertikal, kortform video:

Vertikal betyr at det blir mer fokus på hovedelementene i videoen. Det er ikke like lett å få med seg omgivelsene som i bredformat video. Derfor er det ofte også krevende å klippe om bredformat video til vertikalt format.

Kortform betyr at du ikke har lang tid til å fortelle historien. Selv om plattformene har utvidet grensene for hvor lange videoer du kan laste opp, forventer brukerne at historien du forteller er kompakt og kommer tidlig til poenget.

Algoritmene som bestemmer hvem som får se innholdet ditt er styrt av kunstig intelligens, og påvirkes av hvordan brukerne som ser videoen din reagerer. Fullførte videovisninger og engasjement har mye å si, derfor er det viktig at du fanger brukerens oppmerksomhet helt i starten av videoen.

2. LinkedIn, Pinterest og YouTube

Når «alle» er opptatt av TikTok, er det lett å glemme at det er andre kanaler som kan gi like god eller bedre effekt. Hvis målgruppene dine er der, kan du få veldig gode resultater av å dele innholdet ditt på plattformer som LinkedIn, Pinterest og YouTube.

LinkedIn er et av de eldste sosiale mediene, og har 875 millioner brukere og 58 millioner bedrifter registrert. Har du et profesjonelt publikum i målgruppen din, kan LinkedIn gi veldig god effekt. LinkedIn har også mange gode verktøy som kan hjelpe deg å treffe målgruppen bedre.

Pinterest er en av plattformene med høyest konverteringsrate. Hvis du har et visuelt budskap, for eksempel innen design, interiør, mote, mat eller reise, kan Pinterests over 400 millioner aktive brukere være verd å satse på.

YouTube er lett å glemme når det er så mye fokus på TikTok. YouTube er verdens nest største søkemotor, og håndterer stort sett alle former for video: Langform breddeformat, kortform vertikal og live-streaming. Når YouTube-brukere først klikker på en video, ser de den oftere ferdig, enn brukerne på andre plattformer.

Artikkelen fortsetter under videoen.

3. Facebook fungerer fortsatt

Facebook har fått mye negativ oppmerksomhet det siste året, men er fortsatt den største plattformen. Selv om også Facebook prøver å bli mer lik TikTok, så vil tradisjonelle Facebook-poster fortsatt dominere plattformen i 2023.

På Facebook når du flest mennesker, du har støtte for de fleste innholdsformatene og du finner mange gode verktøy som hjelper deg å nå ut til målgruppene dine.

Mange virksomheter har invester mye tid og ressurser i å bygge opp et nettverk på Facbook, og det er ingen grunn til å la disse investeringene gå til spille. Selv om du også bruker andre kanaler, bør du fortsette å bruke Facebook i 2023.

4. Fortell historier

Uansett hvilket format og hvilken kanal du velger, så er en god historie grunnlaget for å lykkes. En historie kan være en setning, et bilde eller en hel bok. Bygger du innholdet ditt på historier, vil du fange brukerens oppmerksomhet på en helt annen måte, enn om du ikke gjør det.

Det er ingen grenser for hva du kan fortelle historier om. Fortell historier om virksomheten din, om produktene dine, om de ansatte, om kundene eller om stedet du holder til.

Forteller du historier, gir du produktene dine en helt ny dimensjon. En konkurrent kan alltids lage produkter som er billigere, bedre eller finere enn dine, men en konkurrent kan aldri konkurrere med historien din. Den er bare din.

5. Selg i sosiale medier

Det har aldri vært enklere å selge produkter i sosiale medier, enn det er i 2023. Nesten alle de store plattformene har utviklet et variert spekter av funksjoner som gjør det enkelt for brukerne å kjøpe produktene du viser frem i postene dine.

Du kan registrere produkter for salg på Facebook, Instagram, Snapchat TikTok, Pinterest og flere andre plattformer. Når du forteller historier om produktene dine, kan brukerne enkelt klikke på produktet hvis de vil kjøoe.

De fleste plattformene har også egne markedsplasser hvor brukerne kan søke blant tilgjengelige produkter. Der vil også dine produkter dukke opp.

Live-shopping er et konsept som har blitt veldig populært. Mens du viser frem produktene, demonstrerer hvordan de brukes og svarer på spørsmål, kan kundene klikke på videoen for å bestille. Dette er et konsept som er spesielt populært innen mote og sminke, men det kan fungere like bra i andre bransjer.

Kompetansebasert salg kan du gjøre i alle kanaler. Enten du viser hvordan du lager produktene, eller deler kompetansen du bruker for å levere tjenestene dine, kan du utløse en kjøpsbeslutning gjennom sosiale medier. Du kan gjennomføre transaksjonen direkte på plattformen, i kommentarfeltet, på din egen nettside eller på en fysisk lokasjon, slik de mange REKO-ringene gjør hver uke.

Hvis du vil lære mer om hvordan de nye algoritmene i sosiale medier fungerer, og hva du bør gjøre for at ditt innhold skal bli synlig, anbefaler jeg dette webinaret:

Forsidefoto: Moritz Knöringer

You may also like...

1 Response

  1. 17. januar 2023

    […] 5 tips for sosiale medier […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.