Rekkevidden på Facebook øker igjen

Den organiske rekkevidden for norske Facebook-sider øker. Grafen er basert på analyse av nesten 150.000 Facebook-poster fra de siste 3 mnd

Etter at den organiske rekkevidden for norske sider på Facebook i vinter har falt gradvis fra 32% til 25%, har trenden nå snudd. De siste ukene har den organiske rekkevidden økt igjen, og er tilbake igjen på 32%. Noen bransjer skiller seg ut med ekstra kraftig økning, mens andre bransjer fortsetter nedturen.

At den organiske rekkevidden på Facebook ble mindre vi vinter var ikke overraskende. Facebook introduserte en rekke endringer som påvirket rekkevidden, og kampen om en plass i brukernes nyhetsstrøm blir stadig tøffere.

At den organiske rekkevidden plutselig øker igjen er mer overraskende. Like overraskende er det at økningen startet relativt brått i begynnelsen av mai etter at rekkevidden hadde ligget stabilt rundt 25% i flere måneder.

Du kan måle rekkevidden på din egen Facebookside på SoMeStatus.com

Facebook har ikke annonsert noen endringer som skulle tilsi at rekkevidden øker. Det kan være en effekt av at endringene som ble annonsert tidligere i år virker positivt på norske sider.

Min første antakelse var at endringene som skulle prioritere nyheter fra troverdige kilder har bidratt til bedre rekkevidde for norske medier. Mediene står for ca 30% av postene fra norske Facebooksider, så endringer i denne bransjen gir utslag på tallene for Norge totalt. Det viser seg imidlertid at mediebransjen bare har hatt en økning på ca 2 prosentpoeng i den samme perioden som snittet for norske sider totalt har økt med nesten 7 prosentpoeng.

Noen av bransjene som har hatt en kraftig økning i den organiske rekkevidden i denne perioden er kommunikasjonsbransjen, bloggere, universiteter, fagforeninger, studentorganisasjoner, kjøpesentre, restauranter, eiendom og IT.

En kuriositet er at politikere har hatt en markant økning i perioden, mens de politiske partiene står på stedet hvil. Tilsvarende så har kommuner hatt en tilsvarende økning, mens departementene ikke har det. Direktorater har hatt en økning, men svakere enn kommunene.

Blant bransjene som ikke har hatt en tilsvarende økning i den organiske rekkevidden finner vi bokbransjen, bank/finans, coaching/personlig utvikling, festivaler, konsulentbransjen, entreprenører, idrettslag, eventbransjen, hoteller, bransjeorganisasjoner, advokater, telekom, mote, elektronikk og møbler.

Den virale rekkevidden har ikke hatt den samme utviklingen som den organiske. Nedgangen var den samme i vinter, men den virale rekkevidden har ikke økt igjen i mai slik den organiske har.

Du kan måle rekkevidden på din egen Facebookside på SoMeStatus.com

Photo by Ambreen Hasan on Unsplash

 

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.