Stor endring i reglene for Facebook-konkurranser

klikk_og_vinnFacebook har når endret reglene for konkurranser. Den viktigste endringen er at det nå er lov å ha konkurranser på en sides tidslinje og bruke Facebook-funksjoner som konkurransemekanisme.

I praksis betyr det at det nå ER LOV å si «klikk like på bildet for å være med i trekningen av en premie» eller «skriv ditt forslag i kommentarfeltet for å delta i konkurransen».

Det er IKKE LOV å be brukeren dele et innlegg på tidslinjen sin som en del av konkurransen. Det er kun tidslinjen på sider som kan brukes i konkurranser, ikke personprofiler.

Samtidig har Facebook strammet inn reglene for tagging av bilder. Det nå kun lov å tagge brukere i bilder hvis brukeren selv er på bildet. Det er med andre ord ikke lenger lov å be folk tagge seg selv i bilder av produkter og liknende.

Med denne endringen blir det enklere å arrangere konkurranser på Facebook. Man er ikke avhengig av å ha konkurransen i en egen fane, og det blir enklere å promotere konkurransen.

At det blir enklere å lage en konkurranse på Facebook betyr ikke at det er mindre viktig å tenke seg om før man setter i gang. Det er grunn til å tro at vi i tiden fremover vil får en flodbølge av «klikk liker og vinn en iPad»-konkurranser, siden det nå også blir enklere å betale for at flere skal se konkurransen (med promotering av poster). Men at en konkurranse blir synlig for flere har bare en verdi for bedriften hvis den til trekker flere relevante brukere. Det er derfor like viktig å planlegge, slik at man lager konkurranser som er verdiskapende, relevante og interessante.

Hva betyr dette for QSlist og andre Facebook-verktøy?

Endringen får lite å si for QSlist, siden enkle konkurranser utgjør en begrenset andel av fanene som lages. Vi vil fortsette å lage spennende maler som lar deg dele produkter, informasjon og lage avanserte konkurranser.

Men det blir spennende å se hvordan små og store bedrifter utnytter denne nye muligheten fremover, og om noe klarer å skille seg ut med en virkelig kreativ og morsom konkurranse. Har du en god idé?

Du finner reglene for konkurranser på Facebook her.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.